Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-08, 08:23
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!
Sitter och plockar ihop massa godis till hemmet. Tänkte skicka ordern så fort jag fått ihop allt jag tror jag behöver. Tanken är att ha ett hem där allt harmoniserar tillsammans och som dessutom är framtidssäkert. I dagsläget äger jag följande saker som jag gärna behåller:

Datorer:
Macbook Alu
PC - Hemmabygge (speldator)
PC - Dell (linuxburk)

Ljud och bild:

TV - Panasonic 42" plasma (http://www.dustin.se/pd_5010108023.aspx)
CanalDigital HD-Box
Panasonic DVD spelare
Surroundsystem 5.0 (noname). Dvs utan sub.
Ipod Touch 16GB (1G)

Spelkonsol
Xbox360

Nätverk
D-Link DIR-855 (router)

Inköpslista - Här vill jag ha tips och råd!

Mac Mini
Ska kopplas till TVn och användas som mediacentral. PLEX blir det sannolika alternativet. Borde jag välja något annat som mediacentral?

Extern hårddisk för film
Ska kopplas till Mac Minin. Används för att lagra filmer, serier, ljudböcker, bilder och musik på. Får gärna se bra ut på TV-bänken. Måste även gå att komma åt via nätverket. Några rekommendationer?

iMac
Vill ha någon av 24". Kommer troligen användas för utveckling, och en del multimedia. Inga supertunga spel. På sin höjd Sims 3 för tjejen. Vilken borde jag välja?

Backup
Timecapsule kostar ju en slant, men är det värt det? Har inte riktigt förståt om TC även är en router för det har jag ju redan en som jag är nöjd med. Vad har Ni att rekommendera?

Mobiltelefon
Iphone så fort den kommer ut såklart

Har jag glömt något?
Citera
2009-06-08, 10:10
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hejsan!

Hej!
Citat:
Inköpslista - Här vill jag ha tips och råd!

Extern hårddisk för film
Ska kopplas till Mac Minin. Används för att lagra filmer, serier, ljudböcker, bilder och musik på. Får gärna se bra ut på TV-bänken. Måste även gå att komma åt via nätverket. Några rekommendationer?

MyBook ser både bra ut och är tysta. Sedan finns det väl någon hårddisk som ser ut som Minin som man placerar under datorn? Blir som en liten stack. Minns ej vad den heter dock, hinner inte leta just nu.

Citat:
iMac
Vill ha någon av 24". Kommer troligen användas för utveckling, och en del multimedia. Inga supertunga spel. På sin höjd Sims 3 för tjejen. Vilken borde jag välja?

Har du pengar kan jag inte göra annat än att rekommendera 3,06 med ATI 4850, sjukt bra och den kommer att stå sig längre (Sims 3 funkar fin-fint på den ). Annars 2,93 Ghz med 130-kortet verkar sleek.
Citera
2009-06-08, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
MyBook ser både bra ut och är tysta. Sedan finns det väl någon hårddisk som ser ut som Minin som man placerar under datorn? Blir som en liten stack. Minns ej vad den heter dock, hinner inte leta just nu.
Det är Iomega som tillverkar dom!
http://www.dustin.se/pd_5010141177.aspx
Citera
2009-06-08, 10:30
Medlem
Och sen köper du Airport Extreme så har du en trippelstack. Fungerar då som TC. Åtkomst till alla datorer i nätverket. Samt du kan koppla i skrivaren och andra usb prylar.
Citera
2009-06-08, 11:41
Bannlyst
Citat:
Extern hårddisk för film
Jag kör själv med en svart My Book till min Mac Mini. Jag funderade först på att köpa en Iomega som matchar Minin men bestämde mig My Book då jag inte ville att den skulle synas och en svart är mycket diskretare än en silverfärgad.
Jag hade min ståendes bakom Minin så att den inte syntes från så väl där den stod i tv-bänken.
Citera
2009-06-08, 12:33
Medlem
Citat:
Hejsan!...

AirPort Express för musik! Det är inte allt för smidigt att spela musik från Plex.

Och se till att du har rätt ingångar på din ljudpryl, dvs Toslink så du kan koppla in Mac Minin och kanske HDMI för XBox. Den går väl ev. att köra på Toslink den med.

Angående extern hårddisk så köpte jag en FireWire för att minska CPU-belastningen för när man ska spela högupplösta filmer.

Jag har en TC som jag kör backup på. Lätt att få igång och rullar på.
Går väl säkert gå att få till genom att dela ut den externa disken från MacMinin och spara 3200.

edit: Glöm inte Apple Remote!
Senast redigerad av pyakex 2009-06-08 kl. 12:36.
Citera
2009-06-08, 13:24
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Det är Iomega som tillverkar dom!
http://www.dustin.se/pd_5010141177.aspx

Exakt. Snyggt.
Citera
2009-06-08, 13:51
Medlem
Pallemans avatar
Körde en MyBook 500GB till min Mini! Fungerade alldeles utmärkt i 18 månader eller så.. Till den stendog en dag. Nu säger jag inte att MyBook är dåliga, tvärtom. Men ville bara påminna om att det kan ske, så en TC är nog inte alls en dum idé även om du trivs med din D-link router.

Jag förlorade 500 gig 720p filmer för att jag inte körde backups..

Men, som sagt, annars så var den kanon. Tyst och smidig. Gömde den bakom TV-bänken och "glömde bort den". Startade omedelbums när jag väckte Minin och den somnade in med Minin.
Citera
2009-06-27, 07:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Körde en MyBook 500GB till min Mini! Fungerade alldeles utmärkt i 18 månader eller så.. Till den stendog en dag. Nu säger jag inte att MyBook är dåliga, tvärtom. Men ville bara påminna om att det kan ske, så en TC är nog inte alls en dum idé även om du trivs med din D-link router.

Jag förlorade 500 gig 720p filmer för att jag inte körde backups..

Men, som sagt, annars så var den kanon. Tyst och smidig. Gömde den bakom TV-bänken och "glömde bort den". Startade omedelbums när jag väckte Minin och den somnade in med Minin.

Har du kollat så att det inte bara var strömadaptern som dog?
Det hände för mig och då bytte jag bara till en annan adapter så nu fungerar MyBook igen

Om du har kvar din MyBook så kolla vilken spänning och ström den drar och så iväg till Clas ohlson eller annan hemelektronikaffär och köp en ny adapter så tror jag att du får igång den igen

Om du är osäker så ta med adaptern till affären så blir det rätt på en gång
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-06-27 kl. 07:39.
Citera
2009-06-27, 10:31
Medlem
Flärps avatar
Annars kan kontrollerkortet i den vara pajj, men att disken fortfarande fungerar. Testa att koppla in disken i en vanlig dator och se om du kommer åt informationen.
Citera
2009-06-27, 11:08
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Har du kollat så att det inte bara var strömadaptern som dog?
Det hände för mig och då bytte jag bara till en annan adapter så nu fungerar MyBook igen

Om du har kvar din MyBook så kolla vilken spänning och ström den drar och så iväg till Clas ohlson eller annan hemelektronikaffär och köp en ny adapter så tror jag att du får igång den igen

Om du är osäker så ta med adaptern till affären så blir det rätt på en gång

Nä, det har jag inte kollat.. Har inte ens tänkt tanken faktiskt! Ska absolut kolla in det. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Annars kan kontrollerkortet i den vara pajj, men att disken fortfarande fungerar. Testa att koppla in disken i en vanlig dator och se om du kommer åt informationen.

Fungerar inte adapter-tipset ska jag absolut prova detta. Tack för tipset du med!
Citera
2009-06-28, 21:56
Medlem
Gastarens avatar
Airport istf TC

Jag kör en Airport extreme basstation, till usb-porten har jag kopplat en 1gb usb-hd och skrivaren via en usb-hubb. Det gör att jag kommer åt alla filer i mitt trådlösa nätverk och kan skriva ut från de bärbara. Och extremen fungerar även med time capsule, så du kan backupa trådlöst på den anslutna hårddisken. I mitt tycke är TC för dyr att köpa för det mervärde den ger (inbyggd hårddisk).
Lycka till med ditt macifierade hem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in