Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Får man fråga vilka diskar du kör med?
Absolut! Jag kör med en WD Elements (
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304333) och en Lacie Porsche (
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104789). WDn har ingen på/av-knapp, men den stänger av sej (eller iallafall standby) efter en stunds aktivitet.
Tråden handlade ju om det "kompletta mac-hemmet", det kan jag inte påstå att jag har, men jag är nöjd med min utrustning.
Jag har en MacBook White (2,2GHz och 2,5Gb ramminne). Sen har jag också, som sagt, en Airport Extreme med två hårddiskar kopplade. På den stora disken har jag mina filmer och på den lilla alla mina serier.
Vidare har jag en AppleTV 160Gb kopplad via HDMI till min plasma-TV. Den är också kopplad med optisk kabel till mitt hemmabiosystem. Serierna är synkade till AppleTVn och filmerna streamar jag.
På macen använder jag iTunes för att spela upp musik till hemmabiosystemet via AppleTVn. Jag streamar även musiken från Spotify via ett program som heter AirFoil.
Något som jag ser som negativt med min setup är att man måste konvertera sina mediafiler till ett format som passar AppleTVn. Det är inte just själva konverterandet som jag tycker är jobbig (en 720p-film kan ta 4-5 timmar på min dator), utan att det kan vara svårt att få korrekt ljud. Självklart vill jag ju ha 5.1-ljud, men ibland lyckas det inte. Har inte kommit på någon lösning än. Jag konverterar mina .mkv och .avi med VisualHub. Lägger på text i Submerge. Mina DVDer konverterar jag med Handbrake.
En annan sak är att hårddisken som innehåller filmerna måste "aktiveras" efter man startat iTunes och ska kolla film. Det är lätt ordnat, markera en film och trycka "Visa info" så kommer den igång, men det är ändå ett störande moment.
Något som jag tycker är positivt är enkelheten att använda AppleTVn. Eftersom serierna är synkade kan min flickvän enkelt sätta sej vid TVn och köra igång senaste avsnittet av favoritserien, utan att behöva starta datorn. Positivt är också det snygga interfacet där man kan lägga in filmerna i kategorier med framsidan från fodralet och lite informativ text.
När man har fest är det väldigt smidigt att använda sin iPod Touch (eller iPhone för den som har) och köra programmet "Remote" och kunna göra spellistor, höja/sänka, byta låt etc. direkt på dansgolvet med en öl i handen!
Sådär, nu har jag ordbajsat tillräckligt! Hoppas det går bra för TS i hans val av utrustning!
Mvh Frankie