Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-10, 00:29
Medlem
Pallemans avatar
Tänkte bara meddela att jag plockade ut disken ur min MyBook och kopplade in den i min Windows-burk. Varvade upp och fungerar galant. Alla filer kvar!

Stort tack för tipset!
Citera
2009-07-10, 01:05
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Körde en MyBook 500GB till min Mini! Fungerade alldeles utmärkt i 18 månader eller så.. Till den stendog en dag. Nu säger jag inte att MyBook är dåliga, tvärtom. Men ville bara påminna om att det kan ske, så en TC är nog inte alls en dum idé även om du trivs med din D-link router.

Jag förlorade 500 gig 720p filmer för att jag inte körde backups..

Men, som sagt, annars så var den kanon. Tyst och smidig. Gömde den bakom TV-bänken och "glömde bort den". Startade omedelbums när jag väckte Minin och den somnade in med Minin.

annars är "MyBook" utav WD väldigt världelösa, det krånglar och går sönder hejvilt. iomega eller seagate ska man köra om det ska vara externt.
Citera
2009-07-10, 02:31
Medlem
Muscars avatar
Släng den gamla iPoden, 1G är inte värt.

apple ska annonsera en ny ipod touch i september.
Citera
2009-07-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
annars är "MyBook" utav WD väldigt världelösa, det krånglar och går sönder hejvilt. iomega eller seagate ska man köra om det ska vara externt.

Nu kan jag inte bekräfta påståendet "väldigt värdelösa", men faktum är att jag och min kompis beställde en varsin MyBook. Hans var död när den kom, min dog två dagar efter. Vi köpte efter att macworld.com rekommenderade diskarna.

Och apropå TimeCapsule och Airport Extreme; jag kör med en AE som jag har en liten USB-hub från kjell&CO inkopplad i. Den har fyra portar och just nu har jag två externa hårddiskar, en på 1tb och en på 320gb, som funkar perfekt! Kan rekommendera det mer än en TC!

Mvh Frankie
Citera
2009-07-10, 20:29
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
...just nu har jag två externa hårddiskar, en på 1tb och en på 320gb, som funkar perfekt! Kan rekommendera det mer än en TC!

Mvh Frankie

Får man fråga vilka diskar du kör med?
Citera
2009-07-10, 23:20
Medlem
FreshCheeses avatar
Citat:
Nu kan jag inte bekräfta påståendet "väldigt värdelösa", men faktum är att jag och min kompis beställde en varsin MyBook. Hans var död när den kom, min dog två dagar efter. Vi köpte efter att macworld.com rekommenderade diskarna.

Och apropå TimeCapsule och Airport Extreme; jag kör med en AE som jag har en liten USB-hub från kjell&CO inkopplad i. Den har fyra portar och just nu har jag två externa hårddiskar, en på 1tb och en på 320gb, som funkar perfekt! Kan rekommendera det mer än en TC!

Mvh Frankie

Samma erfarenhet här. Min 500 Gb MyBook dog efter några timmar. Hade då fått stå på ett tag för att backa hela min disk. Fick en ny på garanti såklart, men det kändes sådär att skicka tillbaka den trots att de lovade att den skulle skrotas... men den är väldigt tyst (mycket viktigt) och fungerar smidigt med Time Machine.
Citera
2009-07-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Får man fråga vilka diskar du kör med?

Absolut! Jag kör med en WD Elements (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304333) och en Lacie Porsche (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104789). WDn har ingen på/av-knapp, men den stänger av sej (eller iallafall standby) efter en stunds aktivitet.

Tråden handlade ju om det "kompletta mac-hemmet", det kan jag inte påstå att jag har, men jag är nöjd med min utrustning.
Jag har en MacBook White (2,2GHz och 2,5Gb ramminne). Sen har jag också, som sagt, en Airport Extreme med två hårddiskar kopplade. På den stora disken har jag mina filmer och på den lilla alla mina serier.
Vidare har jag en AppleTV 160Gb kopplad via HDMI till min plasma-TV. Den är också kopplad med optisk kabel till mitt hemmabiosystem. Serierna är synkade till AppleTVn och filmerna streamar jag.
På macen använder jag iTunes för att spela upp musik till hemmabiosystemet via AppleTVn. Jag streamar även musiken från Spotify via ett program som heter AirFoil.

Något som jag ser som negativt med min setup är att man måste konvertera sina mediafiler till ett format som passar AppleTVn. Det är inte just själva konverterandet som jag tycker är jobbig (en 720p-film kan ta 4-5 timmar på min dator), utan att det kan vara svårt att få korrekt ljud. Självklart vill jag ju ha 5.1-ljud, men ibland lyckas det inte. Har inte kommit på någon lösning än. Jag konverterar mina .mkv och .avi med VisualHub. Lägger på text i Submerge. Mina DVDer konverterar jag med Handbrake.
En annan sak är att hårddisken som innehåller filmerna måste "aktiveras" efter man startat iTunes och ska kolla film. Det är lätt ordnat, markera en film och trycka "Visa info" så kommer den igång, men det är ändå ett störande moment.

Något som jag tycker är positivt är enkelheten att använda AppleTVn. Eftersom serierna är synkade kan min flickvän enkelt sätta sej vid TVn och köra igång senaste avsnittet av favoritserien, utan att behöva starta datorn. Positivt är också det snygga interfacet där man kan lägga in filmerna i kategorier med framsidan från fodralet och lite informativ text.
När man har fest är det väldigt smidigt att använda sin iPod Touch (eller iPhone för den som har) och köra programmet "Remote" och kunna göra spellistor, höja/sänka, byta låt etc. direkt på dansgolvet med en öl i handen!

Sådär, nu har jag ordbajsat tillräckligt! Hoppas det går bra för TS i hans val av utrustning!

Mvh Frankie
Citera
2009-07-11, 17:39
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:

jo precis, det är detta som är själva grejen de är väldigt opålitliga och kan dyka när som helst. jag har själv haft 2st WD mybooks men båda har vart skit samma med samtliga vänner och bekanta, deras har också gett upp.

därutav att jag aldrig skulle införskaffa något externt som heter mybooks och skulle även avråda folk att göra det samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in