2003-11-16, 21:05
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmp
Texten är en bugg i vB, dom får väl för tusan fixa så deras forum fungerar i 75-80% av de browsers som folk faktiskt använder, nämligen IE. Själv kör jag med Opera i XP Pro. För övrigt tycker jag att du som moderator skall hålla ett trevligare tonläge på forumet och inte i onödan provocera, vilket du i dina inlägg i den här tråden klart och tydligt går in för att göra! Att uppmana folk att byta operativsystem för att få ordning på texten i ett forum tycker jag är lite väl magstarkt.

Har du vaknat på fel sida idag?

Gå in för att provocera gör jag knappast, men det är möjligt att jag är lite extra pissig i dag. Bakis som fan ju. Problemet med texten har behandlats på flera ställen, och jag blir sällan lycklig av att läsa samma klagomål flera gånger.

Naturligtvis kommer vB 3 att fungera ordentligt i IE under Windows, precis som vB 1 och 2 har gjort, men det är ju inte bara de olika storlekarna på texten i vB som diskuteras här. Jag vidhåller att man får räkna med trassel om man använder en usel browser, och att gnälla på FB för att IE inte fungerar ordentligt är fånigt.
Citera
2003-11-16, 22:12
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Om du använder både Windows och Internet Explorer så tigger du baske mig om problem. Antingen skaffar du ett riktigt operativsystem så slipper du problemet helt, eller också skaffar du dig en bra browser (t.ex. Firebird, gratis och pytteliten) så att du själv kan ändra till lämplig textstorlek.
Och vad tror du min bank säger när jag ber dom fixa till så att deras onlinetjänster fungerar med mitt "riktiga" operativsystem och/eller min "riktiga" webläsare?
Har man ett fel (bugg i detta fall) så lagar men det, man ber inte folk byta bort sina i allt övrigt fungerande grejor.

/L
Citera
2003-11-16, 22:38
Medlem
sysops avatar
Yes mera ! Blodigare! Hehe. Visst är det en bugg. Bara bullshit som vanligt (från mig alltså ) Här kommer lite rolig statistik från webservern som hostar sveriges största linuxforum:

MS INTERNET EXPLORER 48.3 %

NETSCAPE 35.3 %

OPERA 6.2 %

Mums..

Slut på ot. Kramizzzar and out.
Citera
2003-11-16, 22:45
Bannlyst
Citat:
Jag vidhåller att man får räkna med trassel om man använder en usel browser, och att gnälla på FB för att IE inte fungerar ordentligt är fånigt.

Visst, om en väg är full av tjälskott och knappt farbar så ska man inte gnälla på vägen utan skaffa sig en Jeep, allt annat vore ordentligt fånigt!

(kör även redhat 8 med mozilla, och fonten i den läsaren ser för jävlig ut överhuvudtaget)
Citera
2003-11-16, 23:15
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Och vad tror du min bank säger när jag ber dom fixa till så att deras onlinetjänster fungerar med mitt "riktiga" operativsystem och/eller min "riktiga" webläsare?
Har man ett fel (bugg i detta fall) så lagar men det, man ber inte folk byta bort sina i allt övrigt fungerande grejor.

/L

Jag tror knappast att banken skulle be dig byta till en "riktig" bank iaf.
www.handelsbanken.se lär ju vägra andra webbläsare än IE. Är det då inte lättast att använda just IE om man gör affärer med dem?

Det är ju inte tal om att byta bort någonting här. Själv har jag både Firebird och IE, och både Windows och Linux installerat. Om man nu vill använda FB:s forum, tycker att texten är för liten men inte vill vänta på uppdaterat vBulletin; varför ska man då inte tanka ner någon gratisbrowser som fungerar bättre?
Citera
2003-11-16, 23:19
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmp
Visst, om en väg är full av tjälskott och knappt farbar så ska man inte gnälla på vägen utan skaffa sig en Jeep, allt annat vore ordentligt fånigt!

Jag sa inte till honom att skaffa en ny monitor.
Citera
2003-11-16, 23:22
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Jag tror knappast att banken skulle be dig byta till en "riktig" bank iaf.
www.handelsbanken.se lär ju vägra andra webbläsare än IE. Är det då inte lättast att använda just IE om man gör affärer med dem?
Men om jag vill använda ett "riktigt" OS då?

/L
Citera
2003-11-16, 23:22
Medlem
/dev/jesuss avatar
om man anger relativa fontstorlekar, istället för absoluta, så fungerar det att resiza dem i Internet Explorer också. fast det kanske vore fel, av princip, att underlätta för 90% av besökarna?

jag har förövrigt väldigt svårt att förstå varför man överhuvudtaget väljer att göra texten så liten och oläsbar som möjligt...
Citera
2003-11-16, 23:44
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Men om jag vill använda ett "riktigt" OS då?
/L

Eftersom bankerna levererar samma tjänster så är det ju en smal sak att byta bank. Det finns inget forum jämförbart med FB, så det blir till att bita ihop ett tag eller tanka ner en till browser på några MB.

Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
om man anger relativa fontstorlekar, istället för absoluta, så fungerar det att resiza dem i Internet Explorer också. fast det kanske vore fel, av princip, att underlätta för 90% av besökarna?

jag har förövrigt väldigt svårt att förstå varför man överhuvudtaget väljer att göra texten så liten och oläsbar som möjligt...

Sånt kan jag inte ett skit om. Jag antar att admin valde mellan 2.3.3 och 3.0.0, där det förra fungerar bra, medan det senare inte gör det. Ett självklart val, enligt de flesta. Knappast logiskt, men givetvis tankar man ner den senaste versionen av allt man tankar ner, även om de få nya funktionerna inte försvarar de många nya buggarna.
Citera
2003-11-17, 02:20
Medlem
skrikande_griss avatar
Om man bara ändrade i templaten som php-tolken skriver ut så skulle man kunna fixa problemen med textstorleken. Hur svårt kan det vara att leka med CSS och lite vanlig html? Det tar ungefär en minut om man vet var man ska leta. Det som gör att texten efter "quotes" blir liten är att det fattas en <p>. Bugg i vB? Nej, skulle snarare kalla det en bugg i den nuvarande templaten. Att skylla på IE, windows och gud vet vad i detta fall är bara ett tecken på okunskap.
Citera
2003-11-17, 03:12
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
Om man bara ändrade i templaten som php-tolken skriver ut så skulle man kunna fixa problemen med textstorleken. Hur svårt kan det vara att leka med CSS och lite vanlig html? Det tar ungefär en minut om man vet var man ska leta. Det som gör att texten efter "quotes" blir liten är att det fattas en <p>. Bugg i vB? Nej, skulle snarare kalla det en bugg i den nuvarande templaten. Att skylla på IE, windows och gud vet vad i detta fall är bara ett tecken på okunskap.

Sånt kan jag som sagt inte något om alls. Vad jag vet säkert är följande:

1. Forumet fungerar dåligt i Windows XP.
2. Forumet tycks fungera utmärkt med SuSE Linux 8.2 Pro (KDE).
3. Bl.a. forumet fungerar dåligt med Internet Explorer.
4. Forumet fungerar mindre dåligt med Mozilla Firebird.
5. Forumets regler säger "Sök innan du postar ny tråd".
6. Bryderier om textstorlek och föreslagna åtgärder har postats förut.
7. Det är gratis att använda forumet.
8. Forumets administratör är sölig som få.
9. Tidigare buggar har åtgärdats, om än efter lång tid.

Utifrån detta har jag dragit följande slutsatser:

1. Att posta en tråd som denna är dumt.
2. Man har begränsad rätt - rent moraliskt - att gnälla på forumet.
3. Buggarna kommer att åtgärdas.
4. Om man lider svårt av att texten efter bl.a. quote är mindre så kan man lösa problemet lokalt.
5. Om man har problem med att läsa texten på forumet för att den är för liten så är en mycket enkel och gratis lösning att använda Mozilla Firebird.
6. Att avråda från IE och Windows i detta fall är befogat.
Citera
2003-11-17, 10:00
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Sånt kan jag som sagt inte något om alls. Vad jag vet säkert är följande:

1. Forumet fungerar dåligt i Windows XP.
2. Forumet tycks fungera utmärkt med SuSE Linux 8.2 Pro (KDE).
3. Bl.a. forumet fungerar dåligt med Internet Explorer.
4. Forumet fungerar mindre dåligt med Mozilla Firebird.
5. Forumets regler säger "Sök innan du postar ny tråd".
6. Bryderier om textstorlek och föreslagna åtgärder har postats förut.
7. Det är gratis att använda forumet.
8. Forumets administratör är sölig som få.
9. Tidigare buggar har åtgärdats, om än efter lång tid.

Utifrån detta har jag dragit följande slutsatser:

1. Att posta en tråd som denna är dumt.
2. Man har begränsad rätt - rent moraliskt - att gnälla på forumet.
3. Buggarna kommer att åtgärdas.
4. Om man lider svårt av att texten efter bl.a. quote är mindre så kan man lösa problemet lokalt.
5. Om man har problem med att läsa texten på forumet för att den är för liten så är en mycket enkel och gratis lösning att använda Mozilla Firebird.
6. Att avråda från IE och Windows i detta fall är befogat.

Vad sägs om de här slutsatserna:
1. De allra flesta använder IE
2. De allra flesta använder Win XP
3. Om man lider svårt av att texten är mindre så kan man inte lösa det lokalt eftersom storleken ej är angiven i relativa storlekar.
4. Det är en barnlek att ändra på servern.
5. Att avråda från IE och Windows är att skylla sina egna fel på andra. (Vi har skrivit dålig kod och ni bör byta till en webbläsare som bättre läser dålig kod, istället för att vi skriver bra kod)

Om ni inte orkar ändra, så säg det bara -- "vi orkar inte ändra" -- skyll inte på Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in