2003-11-14, 12:04
Medlem
kokaloos avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

Citat:
Just nu pågår en internutredning för att klarlägga hur det kommer sig att det fattades pengar i en sedeltransport från Crane AB, det amerikanska bolag som tog över sedeltillverkningen vid Tumba Bruk i januari 2002.

det verkar ha försvunnit lite pengar från en sedel transport i tumba bruk hur mycket tror ni det rör sig om?.

om ni jobbade som chaför ( tror det stavas så) på sveriges riksbanks penningtransport skulle ni då tagit chansen att ta lite pengar eller inte. likadant om ni jobba på tumba bruk skulle ni också tagit lite pengar eller pass eller ngt annat av värde som trycks där???...få höra lite nu
Citera
2003-11-14, 12:15
Medlem
morsuss avatar
chaufför!
Jag skulle tro att säkerheten på sådana ställen e ganska hög så det e nog inte bara o sno ett gäng 1000-lappar utan vidare, men klart hade man haft chansen så...
Citera
2003-11-14, 12:32
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Jag skulle tro att säkerheten på sådana ställen e ganska hög så det e nog inte bara o sno ett gäng 1000-lappar utan vidare, men klart hade man haft chansen så...
jag utgick ifrån att alla som sitter på detta forum är ärliga svenska hedersknyfflar som inte har / haft problem med lagen någon gång eller är det kanske bara jag som har fått en lite fel bild...

utgå från att du jobbar med pennigtransporten på riksbanken du har aldrig haft ngt problem alls med lagen som sagt. så en dag t.ex så kanske din flickvän/pojkvän gör slut efter ett 7års förhållande å du tycker att allt är skit å du vill bort från allt å bara börja om. efter du har suttit å gråtitt i din ensamhet i 2veckor samt att du sjukskrev dig från jobbet pga detta å nu är du tillbaka till jobbet. men fortfarande depprimerad å du bara önska att du kunde få börja om på nytt. säg nu inte att du skulle bli lite frestad att sno lite pengar för kanske kunna dra till t.ex thailand eller ngn annanstans....

så kom igen nu berätta vad skulle ni gjort med pengarna å hur mkt skulle ni försöka ta..allt eller inget, eller lite pengar till en 6månaders vistelse i ett varmt land eller inget alls. eller bara så att du kan betala av dina studieskulder som du tog till ingen nytta för att du orkade inte plugga klart

Citat:
efter du har suttit å gråtitt i din ensamhet i 2veckor samt att du sjukskrev dig från jobbet pga detta
nääääääää det har inte hänt mig så jag vill slippa alla frågor samt kommentarer om " det låter som om du har vart med om det själv"
Citera
2003-11-14, 12:58
Bannlyst
Självklart skulle jag norpa pengar om jag kunde & rätt tillfälle kom.
Ni kanske kommer ihåg för ett par år sedan (5 kanske?) Det va en snubbe som jobba på banken i uppsala som tog med sig en hockeytrunk till jobbet (föreningssparbanken). Han fick med sig ca 5mille & han grävde ner pengar & åkte utomlands (jag va tillsamans med hans dotter då).
När han kom hem till sverige igen så stod snuten & vänta på arlanda. Det va han berädd på & därför hade han grävt ner större delen av pengarna.
Det är bara han & hans syster som vet vart pengarna är & när han sitter på kåken så tar hans systers sambo bilen på fyllan & gräver upp pengarna.
Han blir stoppad i en kontroll & ni kan ju gissa vad som händer. Där sitter nu snubben på kåken, blivit av jobbet, har massa skulder. Inte vad han hade tänkt sig precis.

Men jag hade gjort likadant!

När detta hände så hade tjejens pappa & mamma precis flyttat ifrån varandra.
Citera
2003-11-14, 16:17
Medlem
Löpens avatar
Ja.
Se vilka överraskningar livet för med sej. Lite otur där kanske...
Men jag skulle inte ta några onödiga risker ifall jag hade något att förlora.
Men om det skulle vara så att flickvännen dumpat en och ingen kontakt
med familjen så :rolleyes:
Citera
2003-11-14, 17:15
Medlem
eantrs avatar
Halten insiderbrott nar det ror sig om sana har saker ar nastan hogre an vattenhalten i Atlanten... Man skulle bli sa latt misstankt, men visst, sen maste dom bevisa det ocksa.
Citera
2003-11-14, 18:25
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

det verkar ha försvunnit lite pengar från en sedel transport i tumba bruk hur mycket tror ni det rör sig om?.
Thomas Lundberg, pressansvarig vid Riksbanken, säger ju: "Det är inte alltid som direktionen informeras, det är först när differensen överstiger 25.000 kronor".

Eftersom så inte har skett bör summan alltså vara under 25.000 kronor.
Citera
2003-11-16, 02:44
Medlem
Realizts avatar
Det var visst bara 100 000 spänn. Ett knappt kilo alltså. Inget å snacka om, bara å låta tryckpressen gå några sekunder extra imorgon... Hade ju kunnat vara 100 miljoner eller nåt maffigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in