Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Detta har säkert tagits upp tidigare men, jag har något som jag stör mig på:
Jag har inte särskilt grov akne, visst jag får finnar men inte allt för ofta och dom brukar inte vara särskilt stora eller gula, men: på mina kinder så har jag små röda märken(prickar), ljusröda fläckar, de sticker alltså inte ut på något vis, och visst på avstånd så syns det ju inte men på närmare håll så är det ganska tydligt. På foton etc. Jag tvättar dagligen med ansiktsrengöring samt använder ansiktsvatten, basiron, testat visibly clear etc men de tenderar att stanna kvar. Någon som känner igen sig och vet vad man skall göra?
Jag hade en hel del röda märken (PIE, Post-Inflamatory Erythema) kvar efter ett utbrott jag fick, och då körde jag på en mycket framgångsfull regim från acne.org:s forum:
http://www.acne.org/messageboard/OMG...IS-t35135.html
Allting står ju där, fast lite mer ingående och med halvtaskiga formuleringar, men jag kan ju lika gärna lista delmomenten här och även lägga till de extra delmomenten som jag tillämpade, om någon skulle vara intresserad:
Morgon- Tvätta med mild tvål.
- Exfoliera med bakpulver. Späd ut med vatten tills det får en degig konsistens, och massera varsamt in ansiktet.
- Balansera PH-värdet med Äppelcidervinäger (finns att köpa på t.ex. ICA Maxi) genom att badda in hela ansiktet med t.ex. en bomullsrondell. Låt verka i ca. 10 min.
- Applicera akne-kräm, t.ex. Basiron, eller vad som fungerar för Dig.
- Återfukta.
Kväll- Se morgon, steg 1.
- Proteinmask av äggvita!
Blanda lite citron (~halv tsk) med äggvita i en mugg och applicera på ansiktet. Låt verka i ca. 10-15 min, skölj sedan av. - Se morgon, steg 4.
- Se morgon, steg 5.
Denna rutin höll jag mig till, och den fick mina röda märken att försvinna mycket fort. Dock lade jag till några extra delmoment för att påskynda processen ytterligare:
Extra delmoment- Drick 1-2 msk äppelcidervinäger två ggr dagligen (ÄCV verkar även invärtes).
- Applicera emuolja på PIE-områden (har en helande effekt som påskyndar läkningen av PIE).
- Drick citronvatten regelbundet under dagen (ca. 8 glas/dag). En halv citron blandade jag med ca. 1 liter vatten.
OK, en ganska köttig regim, men om man inte orkar att se ut som en blåbärsPIE (höhö) i ansiktet under en period av ca. 6-24 månader så är det bara att köra på.