2010-11-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Detta har säkert tagits upp tidigare men, jag har något som jag stör mig på:

Jag har inte särskilt grov akne, visst jag får finnar men inte allt för ofta och dom brukar inte vara särskilt stora eller gula, men: på mina kinder så har jag små röda märken(prickar), ljusröda fläckar, de sticker alltså inte ut på något vis, och visst på avstånd så syns det ju inte men på närmare håll så är det ganska tydligt. På foton etc. Jag tvättar dagligen med ansiktsrengöring samt använder ansiktsvatten, basiron, testat visibly clear etc men de tenderar att stanna kvar. Någon som känner igen sig och vet vad man skall göra?

Titta längre upp i tråden så kan du läsa om aspirinmask som jag tipsade om. Det ska nog ta tag i dina problem.
Citera
2010-11-14, 00:16
Medlem
Dickenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Titta längre upp i tråden så kan du läsa om aspirinmask som jag tipsade om. Det ska nog ta tag i dina problem.

Tack så mycket, låter ju annorlunda men helt klart värt att testa!
Citera
2010-11-14, 08:58
Medlem
nbks avatar
Citat:
Tack så mycket, låter ju annorlunda men helt klart värt att testa!

Aspirinmask är rätt så uttorkande. Röda märken brukar gå bort med BHA-exfolianter, exempelvis salicylsyra eller glykolsyra.

Produkttips: Clinique Mild Clarifying Lotion (måste vara den som är mild, alla andra är helt värdelösa)
Produkttips: Paulas Choice Extra Strength Blemish Relief Toner (rätt så dyr men se det som en investering).

Ovanstående är dom enda (förhållandevis) dyra produkter jag någonsin kommer tipsa om, kemiska exfolianter är det enda du faktiskt betalar rättmätigt pris för bland de dyra produkterna.
Citera
2010-11-14, 11:07
Medlem
Tips på fuktighetskräm med SPF att användas under dagen tillsammans med paulas choise normalizing clenser och extra strength targeted blemish relief toner?

Funderar på följande http://www.paulaschoice-eu.com/skin-...ioxidants.html

Är den värd pengarna?
Citera
2010-11-14, 11:37
Medlem
nbks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanzerLehr
Tips på fuktighetskräm med SPF att användas under dagen tillsammans med paulas choise normalizing clenser och extra strength targeted blemish relief toner?

Funderar på följande http://www.paulaschoice-eu.com/skin-...ioxidants.html

Är den värd pengarna?

Ja.
Citera
2010-11-14, 14:39
Medlem
zimmyys avatar
Creds till nbk i den här tråden, verkligen kunnig och villig att hjälpa. Kanske är en dum fråga, men skall man låta ansiktsvattnet "torka in" i huden innan man applicerar återfuktningskräm?
Citera
2010-11-14, 15:21
Medlem
TimGunns avatar
Citat:

Jag har inte särskilt grov akne, visst jag får finnar men inte allt för ofta och dom brukar inte vara särskilt stora eller gula, men: på mina kinder så har jag små röda märken(prickar), ljusröda fläckar, de sticker alltså inte ut på något vis, och visst på avstånd så syns det ju inte men på närmare håll så är det ganska tydligt. På foton etc. Jag tvättar dagligen med ansiktsrengöring samt använder ansiktsvatten, basiron, testat visibly clear etc men de tenderar att stanna kvar. Någon som känner igen sig och vet vad man skall göra?
Sådant försvinner efter omkring 6månader-ett år, det är individuellt. Sedan så finns det metoder man kan använda sig av för att till viss del bleka sådana märken.
Citera
2010-11-14, 16:42
Medlem
nbks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zimmyy
Creds till nbk i den här tråden, verkligen kunnig och villig att hjälpa. Kanske är en dum fråga, men skall man låta ansiktsvattnet "torka in" i huden innan man applicerar återfuktningskräm?

Tack kul att hjälpa till, okunskapen är väldigt stor och jag hatar att se stora kosmetikabolag blåsa folk.

Ja du ska låta ansiktsvattnet torka in. Om din hud känns återfuktad efter det så behöver du ingen kräm dock, själv använder jag alltid ansiktsvatten som ansiktskräm. Återfuktar du för mycket riskerar du binda upp döda hudceller som annars hade fjällat av naturligt vilket kan ge en "trött" hud (och risken för porinflammationer ökar något). Alternativt kan du koncentrera smörjandet till endast dina torra zoner. På mig är det mellan munnen och näsan och sidan av ögonen.
Citera
2010-11-14, 17:34
Medlem
POMJUP53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zimmyy
Creds till nbk i den här tråden, verkligen kunnig och villig att hjälpa.

+ massor
Citera
2010-11-14, 17:37
Medlem
soleckis avatar
Citat:

Jag hade en hel del röda märken (PIE, Post-Inflamatory Erythema) kvar efter ett utbrott jag fick, och då körde jag på en mycket framgångsfull regim från acne.org:s forum: http://www.acne.org/messageboard/OMG...IS-t35135.html

Allting står ju där, fast lite mer ingående och med halvtaskiga formuleringar, men jag kan ju lika gärna lista delmomenten här och även lägga till de extra delmomenten som jag tillämpade, om någon skulle vara intresserad:

Morgon
  1. Tvätta med mild tvål.
  2. Exfoliera med bakpulver. Späd ut med vatten tills det får en degig konsistens, och massera varsamt in ansiktet.
  3. Balansera PH-värdet med Äppelcidervinäger (finns att köpa på t.ex. ICA Maxi) genom att badda in hela ansiktet med t.ex. en bomullsrondell. Låt verka i ca. 10 min.
  4. Applicera akne-kräm, t.ex. Basiron, eller vad som fungerar för Dig.
  5. Återfukta.
Kväll
  1. Se morgon, steg 1.
  2. Proteinmask av äggvita! Blanda lite citron (~halv tsk) med äggvita i en mugg och applicera på ansiktet. Låt verka i ca. 10-15 min, skölj sedan av.
  3. Se morgon, steg 4.
  4. Se morgon, steg 5.

Denna rutin höll jag mig till, och den fick mina röda märken att försvinna mycket fort. Dock lade jag till några extra delmoment för att påskynda processen ytterligare:

Extra delmoment
  1. Drick 1-2 msk äppelcidervinäger två ggr dagligen (ÄCV verkar även invärtes).
  2. Applicera emuolja på PIE-områden (har en helande effekt som påskyndar läkningen av PIE).
  3. Drick citronvatten regelbundet under dagen (ca. 8 glas/dag). En halv citron blandade jag med ca. 1 liter vatten.

OK, en ganska köttig regim, men om man inte orkar att se ut som en blåbärsPIE (höhö) i ansiktet under en period av ca. 6-24 månader så är det bara att köra på.
Citera
2010-11-14, 17:58
Medlem
nbks avatar
Det funkar, dock exafoilera inte på morgonen. Huden är alltid väldigt känslig när den är nyskrubbad, det värsta man kan göra är att exponera den för avgaser, sol, vind, etc.
Citera
2010-11-14, 18:57
Medlem
[quote=zimmyy]Creds till nbk i den här tråden, verkligen kunnig och villig att hjälpa.

Håller med!

Har själv ganska fet hud, en del finnar samt blir lätt röd över näsa och ut under ögonen.
Kör med exuviance rengöring, dagkräm och nattkräm som är mot fet hud. Vad anser du om deras produkter nbk? Har du förslag på några produkter som skulle fungera bättre.
Har kört på deras produkter i säkert 3 år men bara blivit lite bättre och det tror jag dessutom inte beror på produkterna.

Tacksam för svar
Senast redigerad av wayney 2010-11-14 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in