Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Anser ni att den allra största osaken till dålig hy kan ha att göra med sina livsvanor? Jag har haft dåliga vanor dom senaste åren. Skit dålig dygnsrythm för det mesta (går nästan aldrig och lägger mig innan 4 tex), äter mycket skit som choklad läsk osv. Äter inte direkt massa frukt och grönsaker. Rör knappt på mig alls. Är detta något som kan bidra stort till dålig hud? Tycker framförallt att min ansiktshy inte är den bästa precis. Och då menar jag inte att jag har massa finnar och så för det har jag inte. Bara allmänt dålig hy om man tittar på sitt ansikte på nära håll i spegeln. Små pluppar här och var som ser ut som finnar som inte har slagit ut osv. Jobbigt.
Ja, utan tvekan. Först måste det finnas en genetisk komponent som gör att du har dålig hy och finnar, men det som triggar det är i mitt och i många andras fall dålig kost och i viss mån dålig sömn, även om jag åtminstone kan negligera min sömn utan att jag märker någon skillnad, men om jag slarvar med kosten kommer finnarna på posten.
Sedan jag slutade äta mjölkprodukter och alla sorters sädesprodukter; pasta, alla sorters bröd, ris, gröt inklusive alla sorters fullkornsprodukter har jag bara fått någon enstaka finne. Min mat består nästan enbart av fett kött, lax, ägg, grönsaker och lite frukt. Den enda processade maten jag äter är mörk choklad. Tillagar all mat med kokosolja eftersom smör och olivolja tycks ge mig finnar. Min syster och jag har samma slags hy. Hon är på många sätt mer hälsosam än jag då hon sover bättre och tränar mer regelbundet. Hon äter aldrig något godis eller läsk, däremot äter hon mycket mjölkrpdukter och pasta, bröd, ris, e tc. Resultatet är att hon fortfarande har finnar, medan jag bara får de i dem fall jag äter av ovanstående.
Jag är ingen expert alls på hälsa, kost och näringslära utan har bara läst mig fram till vad som funkat för olika människor och prövat mig fram. Uteslutande av alla mjölk och sädprodukter till fördel för massor med kött, lite grönsaker och frukt har funkat för mig.
Tilläggas bör att jag inte använder några rengöringsprodukter alls förutom vatten och smörjer sedan in ansiktet i kokosolja.
Tycker de här bilderna visar ganska bra vad som kan åstadkommas bara genom att lägga om dieten:
http://healthoid.com/2009/07/24/my-a...tures/#more-16
http://healthoid.com/2009/07/23/welcome-to-healthoid/