2010-05-07, 15:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins

Ett populärt argument hos extremvänstern är annars att de faktiskt är för demokrati; rentav MER demokrati än dagens samhälle.

Mer våld mot oliktänkande för ökad demokrati det är alltså vänsterns logik. Nej tre räcker inte
Citera
2010-05-07, 16:22
Bannlyst
http://sverigesradio.se/cgi-bin/inte...rtikel=3681654

Citat:
Flest organiserade hot mot sverigedemokrater

Motdemonstration under Sd-möte.Risken att bli utsatt för hot och våld är störst bland politiker från Sverigedemokraterna.

Medan det nästan alltid är enskilda som ligger bakom hoten mot andra förtroendevalda, är hoten mot Sverigedemokraterna ofta organiserade av grupper inom den autonoma vänstern.

En av dem som blivit utsatt för både hot och våld är Erik Almqvist, ordförande för Sverigedemokratisk Ungdom.

"Jag har blivit jagad av ett par killar med knivar"
- Det har varit alltifrån hot, till skadegörelse av min bostad, till rena påhopp, jag har blivit jagad med tårgas och teleskopbatonger. Man har kastat glasflaskor mot mig, jag har blivit jagad av ett par killar med knivar och så vidare, säger Erik Almqvist.

Ett tiotal attacker handlar det om, säger Erik Almqvist, förutom en mängd anonyma hot.

Den autonoma rörelsen - med Antifascistisk Front, Afa, i spetsen - bildades i början av 90-talet som en reaktion på den framväxande vit makt-rörelsen, och har sedan dess byggt upp ett välorganiserat motstånd.

De allra flesta i rörelsen är emot våld, men enligt Säpo finns ett ett 100-tal personer där som ägnar sig åt brott, även mot valda politiker. Johan Olsson är chefsanalytiker på Säpos författningsskyddsenhet, som kartlägger hotet från extremistmiljöerna.

- Man gör ingen skillnad i den autonoma miljön, utan anser att fascister är såväl personer som ingår i vit-makt-miljön som sverigedemokrater.

Hur allvarligt ska man se på det här då?

- Ett 100-tal personer kan inte rubba det demokratiska statsskicket, men det är rätt välorganiserat och strukturerat och påverkar i viss utsträckning inte bara enskilda personer utan kan även påverka ett partis möjlighet att driva sin politik lokalt, och det är naturligtvis allvarligt.

I vit makt-rörelsen däremot har hoten mot förtroendevalda minskat under senare år, säger Johan Olsson. Istället har man mer och mer börjat verka inom det politiska systemet, men det handlar, enligt Johan Olsson, om ett taktiskt vägval. Brottsaktiviteten på den här kanten brukar variera över tid.

- Och det är viktigt att påpeka att de allra allvarligaste misstankarna om brott historiskt sett mot förtroendevalda har kommit från vit makt-miljön, där man har ett betydligt större våldskapital. Så det är en annan allvarlig sak som vi jobbar hårt för att följa upp, den typen av uppgifter som tyder på att man planerar allvarliga brott, säger Johan Olsson på Säpo.

Från den organiserade brottsligheten däremot, ser man på Säpo ingen hot mot vare sig det politiska systemet, eller enskilda förtroendevalda. Istället är det tjänstemän och journalister som är utsatta.

- Den organiserade brottsligheten i Sverige är inte tillräckligt stark för att påverka på den nivån. Utan man påverkar ganska långt ned i kedjan. Så att de är inte särskilt intresserade av förtroendevalda, dess bättre, Johan Olsson, chefsanalytiker på Säpos författningsskyddsenhet.

Reporter: Anders Ljungberg, SR International. Publicerat 7/5 2010.

Ja han fick väl in lite fakta i intervjun i alla fall, trots PK-filtret.
Senast redigerad av Leagacy 2010-05-07 kl. 16:24.
Citera
2010-05-07, 17:19
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Hon begick brott, straffades för det och har nu betalat av sin skuld. Jag tillhör de (fåtal) människor som anser att man inte ska straffas hela livet för sitt brott. Är hon fortfarande extremist? Är hon fortfarande våldsam? Är hon fortfarande missbrukare? Vill hon ens jobba på sjukhus ens? Och kom nu inte med de vanliga förutfattade meningarna - kan du säga med säkerhet att hon är farlig, annars har hon precis som alla andra rätt till en ny chans.

Ifall du är konsekvent i ditt tänkande, skulle du inte ha något emot att en person som avtjänat ett straff för grov misshandel av minderårig är i kontakt med ditt barn. Ja, kanske jobbar som dagisfröken.
Och kom nu inte med de förutfattade meningarna - kan du säga med säkerhet att han är våldsbenägen, annars har han precis som alla andra rätt till en ny chans.

Och så vidare... ovanstående exempel kan göras för varje grövre brott som existerar. Det är svårt att hitta stöd för inställningen att man bör bemöta människor som avtjänat sitt straff som om de är helt nya människor. Du kan givetvis hävda att du inte skulle ha något emot att en dömd barnmisshandlare arbetar som ditt barns dagisfröken, men då finns det väl anledning att tvivla på antingen din ärlighet i frågan eller att du är vid dina sinnens fulla bruk.

Hon har givetvis rätt att skaffa en utbildning och ett jobb. Men det finns jobb som är känsligare än andra. Precis som att en nazist inte får göra militärtjänst eller vara fritidsledare så bör knappast en vänsterextremist få ha makt över människor i utsatta positioner.
Senast redigerad av RichOnVitamins 2010-05-07 kl. 17:29.
Citera
2010-05-07, 17:31
Medlem
Jävla vänster människor. 5 killar och de misshandlar den oskyldiga TJEJEN också, att de inte skäms så som de motverkar det fria ordet och demokratin.
Citera
2012-06-29, 23:07
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leagacy
http://sverigesradio.se/cgi-bin/inte...rtikel=3681654

Mitt blod kokar när jag läser den där jävla artikeln. Kunde jag sprätta upp varenda jävla idiot som jobbar på SR så hade jag gjort det. Hur i helvete kan man förminska en sådan jävla sak? Vill kötta i deras jävla kranium med en betongborr. Satan vad förbannad jag blir.

Ursäkta bumpen men jag hade helt missat denna händelse, var tvungen att skriva av mig. Fan vad jag hatar det här jävla landet och dess befolkning.
Citera
2012-06-30, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Mitt blod kokar när jag läser den där jävla artikeln. Kunde jag sprätta upp varenda jävla idiot som jobbar på SR så hade jag gjort det. Hur i helvete kan man förminska en sådan jävla sak? Vill kötta i deras jävla kranium med en betongborr. Satan vad förbannad jag blir.

Ursäkta bumpen men jag hade helt missat denna händelse, var tvungen att skriva av mig. Fan vad jag hatar det här jävla landet och dess befolkning.

Länken funkar ej. Artikeln borttagen så sent som igår/idag?
Citera
2012-06-30, 15:21
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligochmysig
Länken funkar ej. Artikeln borttagen så sent som igår/idag?

Jag klickade faktiskt inte på länken. Utgick ifrån att texten som citerades i inlägget i sin helhet (regelbrott!) var klistrad därifrån. Du kan läsa den ovan.

Kanske inget märkvärdigt att bli upprörd för, men jag tål inte när statsmedia berättar för befolkningen att det är helt okej att misshandla kvinnor som är affilierade med illa omtyckta politiska partier bara för att lasermannen härjade en gång förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in