2009-06-07, 11:11
Medlem
Godmorgon!

Jag har under morgonen gjort ett misstag med min 7-dagarsvin som jag satt på jäsning i måndags. Jag såg fel i bruksanvisningen och hällde i jässtoppet innan jag hade hällt över vinet i en annan hink för att slippa bottenslammet.

Kan jag exempelvis vänta ett dygn och hoppas att de lägger sig igen, flytta över vinet i en annan hink och fortsätta processen med att få bort kolsyran i morgon?

Eller hur skall jag göra?

Tack på förhand!
Citera
2009-06-07, 11:38
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen33
Godmorgon!

Jag har under morgonen gjort ett misstag med min 7-dagarsvin som jag satt på jäsning i måndags. Jag såg fel i bruksanvisningen och hällde i jässtoppet innan jag hade hällt över vinet i en annan hink för att slippa bottenslammet.

Kan jag exempelvis vänta ett dygn och hoppas att de lägger sig igen, flytta över vinet i en annan hink och fortsätta processen med att få bort kolsyran i morgon?

Eller hur skall jag göra?

Tack på förhand!
Helt lungt inga problem. Lungna dig tills imorgon och fortsätt som vanligt.
Citera
2009-06-07, 11:39
Medlem
Tack för ditt snabba svar. Jag håller tummarna och väntar då!
Citera
2009-06-07, 14:50
Medlem
klybans avatar
Har det jäst klart?
För flesta vinsatser har jäststopp som är permanent och är det så så kommer inte ett skit till hända.

Så mät upp ochelen och så vi får reda på bra/illa det står till med ditt vin.
Citera
2009-06-07, 16:10
Medlem
Är det inte så man brukar göra? För man häller väll alltid i jässtoppet innan klarningen och man tappar ju inte om det förns det har klarnat klart.
Citera
2009-06-07, 19:35
Medlem
Jo jäsningen var klar men egentligen skulle jag ha använt min hävert och flyttat vinen till den andra hinken innan för att slippa bottenslammet. Men nu efter några timmar så ser jag att det börjar det sjunka till botten igen. Så jag väntar tills imorgon och flyttar vinet, sedan fortsätter att skaka ur all kolsyra innan jag tillsätter klarningsmedel.

Det kanske inte var så jätteviktigt då jag läste att man ska flytta vinet åter igen efter klarningsmedlet för att slippa bottenslammet som blir av de..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in