• 1
  • 2
2009-06-07, 11:03
Medlem
Har nu gått ett år på Nackademinsdel för yrkesutbildningar och kan bara varna alla andra tro inte fem öre på deras marknadsföring eller namn.
Skolan var bra när den tidigare drevs av Nacka kommun.
Nu har den förvandlats till en knarkskola i nivå med Berghs (fast utbildningen är mycket sämre).

Marknadsföring är det enda som skolan har någon kunskap om - men tro inte på den! Att 90 - 95% har jobb är baserat enligt våra lärare på de som går ut med godkända betyg.
För att få godkända betyg skall du ha klar arbetsplats...
I klassen över oss hade 25% jobb - Vi diskuterade detta med vår programansvarige som meddelade att vi är inskrivna så Knarkademin får pengar tills någon dag innan slutbetygen ges då vi skrivs ut om vi inte har jobb.
Allt för att lura myndigheterna.. Jag klagar inte då jag får CSN pengar.

Vår programansvarige har flertal gånger under året meddelat att skälet att vi inte får utrustning och annat beror på två saker
1. Nackademin har sålts till investerare - http://www.spinninvestment.se/files/...2008-03-13.pdf som måste få avkastning
2. De håller på med satsning mot gymnasiet som är jättedyrt och har ingen lust att investera i yrkeshögskole utbildningar.

I vår klass var det några som pratade med rektorn Wahlberg och några hade kollat upp honom.
Han bor i en villa för 30 miljoner och har tjänat ihop allt på Nackademin under några få år.
Då är det inte kul när man inte får datorer och annan utrustning eller ens jobb i framtiden.
Lärarna är mycket missnöjda då de inte har någon möjlighet att göra någonting - inte ens deras fack vågar hjälpa dem.

I solna finns det ett antal som säljer droger som även de som börjar på gymnasiet där köper från - Nackademin bryr sig inte.
Citera
2009-06-07, 13:40
Medlem
ugge_das_boots avatar
så går det när skaker och ting som inte ska privitaseras blir just detta.

Ett ofog !
Citera
2009-06-07, 15:22
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
så går det när skaker och ting som inte ska privitaseras blir just detta.

Ett ofog !
Du hann före! Fan vad man är trött på detta: "Privatisering är av godo, maaaaarknaden sköter allt liksom av sig självt, vaaaaalfrihet är det bästa ting...."
Citera
2009-06-07, 15:40
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Du hann före! Fan vad man är trött på detta: "Privatisering är av godo, maaaaarknaden sköter allt liksom av sig självt, vaaaaalfrihet är det bästa ting...."

Fast nog finns det dåliga kommunala skolor också! Samt många jättebra friskolor. De flesta vettiga föräldrar väljer ju friskolor.

Till TS: Hoppa av. Byt skola.

Till andra: Gör ett studiebesök på skolan ni väljer.

Ska man göra fria val måste man faktiskt ta lite eget ansvar.
Citera
2009-06-07, 20:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Eh, hört talats om blandekonomier? T.ex. ett privat företag som går på skattepengar.
Citera
2009-06-08, 10:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikgarcia
Har nu gått ett år på Nackademinsdel för yrkesutbildningar och kan bara varna alla andra tro inte fem öre på deras marknadsföring eller namn.
Nu har den förvandlats till en knarkskola i nivå med Berghs (fast utbildningen är mycket sämre).
Rörande Berghs så finns det en icke vederhäftig tråd om den.
Citat:
Marknadsföring är det enda som skolan har någon kunskap om - men tro inte på den! Att 90 - 95% har jobb är baserat enligt våra lärare på de som går ut med godkända betyg.
I klassen över oss hade 25% jobb - Vi diskuterade detta med vår programansvarige som meddelade att vi är inskrivna så Knarkademin får pengar tills någon dag innan slutbetygen ges då vi skrivs ut om vi inte har jobb.
Källa på det?
Citat:
Vår programansvarige har flertal gånger under året meddelat att skälet att vi inte får utrustning och annat beror på två saker
1. Nackademin har sålts till investerare - http://www.spinninvestment.se/files/...2008-03-13.pdf som måste få avkastning
2. De håller på med satsning mot gymnasiet som är jättedyrt och har ingen lust att investera i yrkeshögskole utbildningar.
Jaa, och alla som vill få avkastning på investerat kapital vill få ut så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt, även om det innebär att man säljer fönsterrutorna. Det har jag läst i Bamse, så det måste vara sant!
Citat:
I vår klass var det några som pratade med rektorn Wahlberg och några hade kollat upp honom.
Han bor i en villa för 30 miljoner och har tjänat ihop allt på Nackademin under några få år.
Källa på det?
Citat:
Då är det inte kul när man inte får datorer och annan utrustning eller ens jobb i framtiden.
Först ett litet tips: Skriv inte "man", utan "jag" om du syftar på dig själv.

Sedan så undrar jag vad det är för datorer du kräver? Jag var där på öppet hus i våras och såg hur elever på 3D-grafikslinjen lekte runt lite med olika projekt utan att det laggade. Datorerna hade dessutom widescreenskärmar. Och rätta mig om jag har fel, men det torde vara det mest resurskrävande som finns. Så vad är det för datorer du kräver?

Det är ju även skönt att kunna skylla ifrån sig. För om du skriver dina jobbansökningar lika uselt som du har skrivit din trådstart så är det inte konstigt om de åker i papperskorgen fortare än kvickt!
Citat:
Lärarna är mycket missnöjda då de inte har någon möjlighet att göra någonting - inte ens deras fack vågar hjälpa dem.
Ja, det var ju bekvämt. Lärarfacket är ju annars så gapiga. Men med ditt påstående att facket i detta fall inte vill hjälpa till garderar ju mot att om någon skulle fråga lärarfacket om Nackademin och lärarfacket säger att de inte har några problem med Nackademin - då är det ju för att lärarna där är skrämda till tystnad!
Citat:
I solna finns det ett antal som säljer droger som även de som börjar på gymnasiet där köper från - Nackademin bryr sig inte.
"I Solna"? Har du någonsin satt din fot på ens Karolinska Institutets campus? Det må aldrig så mycket ligga i Solna kommun. Men kommunikationerna till Vasastan är oerhört så mycket bättre än till övriga Solna.

Så om inte eleverna på gymnasiet har för vana att sätta sig på moppen och åka fram och tillbaka under lunchrasten till resten av Solna bara för att träffa sin kran så är det ganska krystat att försöka länka samman eventuellt drog(miss)bruk med Nackademin - ens om de bor i någonstans i Solna.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2009-06-08 kl. 10:47.
Citera
2009-06-14, 13:16
Medlem
Shitzors polares avatar
Citat:

Vad läser du för program?

Menar du att en del program prioriteras mer än andra?
Citera
2009-06-14, 23:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzors polare
Vad läser du för program?

Menar du att en del program prioriteras mer än andra?
Men det är väl ganska naturligt, om vi talar om reda pengar. T.ex. så har deras KY-linje i datorgrafik införskaffat en motion capture-utrustning, någonting som knappast behövs för Linux-linjen.
Citera
2009-06-15, 22:46
Medlem
Shitzors polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men det är väl ganska naturligt, om vi talar om reda pengar. T.ex. så har deras KY-linje i datorgrafik införskaffat en motion capture-utrustning, någonting som knappast behövs för Linux-linjen.

Jo jag formulerade mig väl inte korrekt.
Men menar mest att vissa program inte ens är vatten värda medans andra blir höjda till skyarna.
Citera
2009-07-22, 03:22
Medlem
Själv ska jag börja på Nackademin i Augusti. Ska läsa Nätsystem. ciao! :P
Citera
2009-07-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mewn
Själv ska jag börja på Nackademin i Augusti. Ska läsa Nätsystem. ciao! :P

Bra val, har själv gått ett år där nu och är mycket nöjd. Även om jag ser det som en början på fler och djupare utbildningar då denna mest ger dig hjälp ut i arbetslivet.
Citera
2009-07-26, 13:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzors polare
Jo jag formulerade mig väl inte korrekt.
Men menar mest att vissa program inte ens är vatten värda medans andra blir höjda till skyarna.
Okidoki.

Annars då, någon som vet om det generellt är så att när kommunala skolor privatisteras så blir de Knarketshögborg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in