Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hmm, en "risk" Tim skulle ha löpt om han gjort så i stället skulle ha varit att Therese i förhör skulle kunna ha hävdat att det var fråga om ett försök till våldtäkt. Och våldtäkt, speciellt överfallsvåldtäkt, är väl kanske i vissa avseenden ett än mer socialt stigmatiserat brott än mord. Detta avspeglar sig t ex i att våldtäktsmän på fängelser har klart lägre status än mördare. Jag vill i detta sammanhang erinra om vittnet Dennis uppgifter om att Tim under festen hörbart mumlat att Therese var ful utan smink. Jag har tidigare påpekat att Tim verkade rädd för att bli anklagad för våldtäkt. Tim kan ha tänkt "man våldtar väl inte den man tycker är ful."
I och för sig har ju Tim förnekat vittnet Dennis uppgifter. Men har Dennis rätt så är ju detta onekligen rätt intressant.
Jag vet heller inte hur man skall tolka Tims ord till Tove om att han inte skulle kunna visa sig ute om Therese överlevt. Skall man tolka detta som att Tim hellre såg att Therese dog och inte kunde peka ut Tim som gärningsman (i så fall är väl Tim rätt hallhamrad) eller skall man tolka detta som att Tim ville få Tove att hoppas att Therese skulle kunna ha överlevt för att på så sätt minska risken att Tove skulle gå till polisen och därmed framstå som mindre inblandad? Tim bör ha insett att han borde ha setts (vilket också visade sig vara fallet) gå in i skogen med Therese varför risken att åka fast borde ha framstått som högst påtaglig. Tim kan rimligen ha inte ha trott sig kunna undvika att åka fast för mord/dråp. Därmed borde frågan om huruvida Therese skulle kunna vittna eller ej ha varit rätt irrelevant för Tim.
I och för sig har ju Tim förnekat vittnet Dennis uppgifter. Men har Dennis rätt så är ju detta onekligen rätt intressant.
Jag vet heller inte hur man skall tolka Tims ord till Tove om att han inte skulle kunna visa sig ute om Therese överlevt. Skall man tolka detta som att Tim hellre såg att Therese dog och inte kunde peka ut Tim som gärningsman (i så fall är väl Tim rätt hallhamrad) eller skall man tolka detta som att Tim ville få Tove att hoppas att Therese skulle kunna ha överlevt för att på så sätt minska risken att Tove skulle gå till polisen och därmed framstå som mindre inblandad? Tim bör ha insett att han borde ha setts (vilket också visade sig vara fallet) gå in i skogen med Therese varför risken att åka fast borde ha framstått som högst påtaglig. Tim kan rimligen ha inte ha trott sig kunna undvika att åka fast för mord/dråp. Därmed borde frågan om huruvida Therese skulle kunna vittna eller ej ha varit rätt irrelevant för Tim.
Tim hade ju enkelt kunnat undvika en anklagelse om våldtäktsförsök genom att inte slita i Tess kläder. Om han flugit på henne och försökt strypa henne och sedan avbrutit – utan att göra några sexuella närmanden – så hade det knappast tolkats som våldtäktsförsök av Tess. Hade han också spätt på ett fingerat anfall genom att säga ”Här får du för att du skvallrade för Sofia! Här får du för att du sabbade mellan mig o Tove!” så hade det varit ännu tydligare att det inte var ett våldtäktsförsök. Och även om Tess ändå hade hävdat att det var fråga om ett våldtäktsförsök så hade ju Tim alla SMSen mellan honom och Tove som avslöjade hans verkliga motiv. Så jag tycker inte att din teori håller. Hade Tim velat hänga ut Tove hade han fingerat ett mordförsök, men inte genomfört det. Han hade blivit hjälten och hon skurken.
Sen tror jag inte alls att Tim räknade med att åka fast. Därför sa han till Tove att han inte skulle kunna visa sig ute om Tess överlevde, för då skulle hon ju kunna peka ut honom. Det tyder på att han hoppades klara sig undan. Om det är kallhamrat? Tja, jag skulle snarare tolka det som en panikreaktion från Tim.
Tim var 16 år och i ett emotionellt uppjagat tillstånd. Hans mumlande om Tess som Dennis hörde tyder på det. Tim förnekar det säkert för att han var inte själv medveten om att han yttrade orden högt. Säkert ältade han hela historien i huvudet om och om igen under kvällen, och så pyste det ut några ord som Dennis hörde. Genom att tala med sig själv och jaga upp sig själv över hur ful och vidrig Tess var så kunde Tim försätta sig i ett tillstånd som gjorde det möjligt för honom att utföra den här hemska handlingen. Det tyder snarast på att han inte är kallhamrad.