Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
De har utsatts för allt det här för att de dödade en oskyldig liten flicka. Vad är det som är så hemskt? Jag säger att häxjakten har varit alldeles för liten. Dom ska lida, svårare än så är det inte.
Det är irrelevant om 18 månader känns länge för dom, det är inte lång tid. Vad de har för tidsuppfattning skiter vi väl i?
Det är irrelevant om 18 månader känns länge för dom, det är inte lång tid. Vad de har för tidsuppfattning skiter vi väl i?
OK, du är kritisk till att de 18 månaderna är för kort tid, men vad är då den perfekt avvägda tiden menar du? Och beskriv då hur du räknat fram den, dvs. hur du balanserar allmänprevention, individprevention samt rehabilitering mot varandra - samt väger in gärningen som sådan, gärningsmännens ålder vid brottet samt de övriga negativa konsekvenser brottet fört med sig för dem. Eller vilka parametrar man bör avstå från att ta hänsyn till i just det här fallet.
Mord i sig innebär att man dödar någon, ofta "oskyldig", så den biten är redan beaktad i straffskalan. JAg kan förstå att särskilt de anhöriga till TJR kan tycka att tiden är på tok för kort, men grejen är att straffet för gärningsmannen inte ska ses som en slags prislapp för hur mycket offret var värt. I så fall skulle ju TJR:s liv ha haft olika värde om det istället hade varit en vuxen återfallsförbrytare som dödat henne. Vi har frångått de gamla tidernas öga för öga, och rätt till blodshämnd för den släkt som utsatts för brott. Detta då sådana system bara skapar våldsspiraler och lidande.
Deras tidsuppfattning är relevant eftersom målet måste vara att brottslingen ska kunna återgå i samhället efter avtjänat straff. Därför måste man ta viss hänsyn till bl.a. gärningsmannens ålder. Jag för min del tycker tiden känns ok. Jag hade iofs inte tyckt det varit konstigt med två eller 2,5 år heller, men 18 månader är OK. Fokus bör nu vara att få gärningsmännen någorlunda på fötter. Jag kan inte förstå vem som skulle vinna på att de plågas eller utsätts för häxjakter. Det kommer inte att ge familjen sin mördade dotter tillbaka, men det kommer med säkerhet åsamka ytterligare lidande.