2010-01-11, 12:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
"Advokat Claes Borgström, som företräder pojken, är kritisk till den trend som innebär att anhöriga har synpunkter på vilket straff som ska utmätas.
– Jag har full respekt för deras känslor men tror att sorgen kan bearbetas bättre på annat sätt än genom vedergällning, säger Borgström."

Vaddå trend, det måste väl anhöriga ha haft i alla tider. Och Borgström borde dessutom begripa att det är viktigare att det blir max-straff för de här kidsen
än att vinna ett case. Ett straff skall väl inte enbart vara vårdande utan till viss mån även tjäna som avskräckande för andra?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1840329/kraver-maxstraff-for-mordet-pa-therese-johansson-rojo

Borgströms uppgift är inte att begripa att det är viktigare med ett max straff för kidsen, eller att ta hänsyn till vare sig allmän eller individ prevention.
Borgströms uppgift är att verka för ett så lindrigt straff som möjligt för sin klient -- gör han inte det så åsidosätter han sitt uppdrag å det grövsta, och skall fråntas sin rätt att verka som advokat.

Så utifrån Borgströms position agerar och resonerar han helt riktigt och helt enligt förväntan. Jag skulle skriva på för en ny rättegång om han agerade på något annat sätt -- och jag anser att de båda är skyldiga och skall ha skärpta straff -- men de skall fortfarande ha bästa tänkbara försvar som verkar i klientens intresse, och inte i det allmännas och föräldrarnas.
Citera
2010-01-11, 12:44
Medlem
micro113s avatar
missförstod nog frågan
Citera
2010-01-11, 12:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Borgströms uppgift är inte att begripa att det är viktigare med ett max straff för kidsen, eller att ta hänsyn till vare sig allmän eller individ prevention.
Borgströms uppgift är att verka för ett så lindrigt straff som möjligt för sin klient -- gör han inte det så åsidosätter han sitt uppdrag å det grövsta, och skall fråntas sin rätt att verka som advokat.

Så utifrån Borgströms position agerar och resonerar han helt riktigt och helt enligt förväntan. Jag skulle skriva på för en ny rättegång om han agerade på något annat sätt -- och jag anser att de båda är skyldiga och skall ha skärpta straff -- men de skall fortfarande ha bästa tänkbara försvar som verkar i klientens intresse, och inte i det allmännas och föräldrarnas.

Hm.. du har naturligtvis rätt. Med det sagt så måste det ju vara ett enormt moraliskt dilemma att vara advokat. Att se skulden hos den man företräder, att förstå de underminerande konsekvenser ett lindrigt straff i ett sånt här fall måste få - men ändå tvingas handla enligt denna kodex.
Citera
2010-01-11, 12:55
Medlem
Tider i Svea Hovrätt

Jag har kollat hur upplägget ser ut med Svea HR, och detta är vad jag fick fram:

Dag 1 11 januari 9.30 Sakframställan
Dag 2 14 januari 9.00 Förhör med Tim
Dag 3 15 januari 9.00 Förhör med Tove
Dag 4 18 januari 9.00
Dag 5 22 januari 9.30

Sluttid ska vara cirka 16.30 varje dag.

Samtalet gick ganska snabbt och blev lite rörigt, och kanslisten lät smått irriterad -- så dels vill jag reservera mig för eventuella missförstånd, dels vet jag inte exakt hur tidsplanen ser ut. Jag gick inte dit idag, det är förhören med Tove och Tim som intresserar mig främst.
Citera
2010-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoxieMorgan
Jag har kollat hur upplägget ser ut med Svea HR, och detta är vad jag fick fram:

Dag 1 11 januari 9.30 Sakframställan
Dag 2 14 januari 9.00 Förhör med Tim
Dag 3 15 januari 9.00 Förhör med Tove
Dag 4 18 januari 9.00
Dag 5 22 januari 9.30

Sluttid ska vara cirka 16.30 varje dag.

Samtalet gick ganska snabbt och blev lite rörigt, och kanslisten lät smått irriterad -- så dels vill jag reservera mig för eventuella missförstånd, dels vet jag inte exakt hur tidsplanen ser ut. Jag gick inte dit idag, det är förhören med Tove och Tim som intresserar mig främst.

Tack! Synd att man jobbar... annars hade de varit intressant att vara där!
Citera
2010-01-11, 13:22
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:

Borgström är en idiot. Han menar på att s.k. "vanligt folk" (alltså folk som inte är jurister eller brottsforskare) är för okunniga och dumma för att ö.h.t. ha någon åsikt om eller debattera strafflängden för ungdomar.

Att sen försöker få ett så lindrigt straff som möjligt för sin klient ingår i hans jobb. Men det här uttalandet finner jag rent av osmakligt:

Citat:
Advokat Claes Borgström, som företräder pojken, är kritisk till den trend som innebär att anhöriga har synpunkter på vilket straff som ska utmätas.
– Jag har full respekt för deras känslor men tror att sorgen kan bearbetas bättre på annat sätt än genom vedergällning, säger Borgström till TT.
Citera
2010-01-11, 14:11
Medlem
KiselKuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hm.. du har naturligtvis rätt. Med det sagt så måste det ju vara ett enormt moraliskt dilemma att vara advokat. Att se skulden hos den man företräder, att förstå de underminerande konsekvenser ett lindrigt straff i ett sånt här fall måste få - men ändå tvingas handla enligt denna kodex.

Visst är det ett moraliskt dilemma att vara advokat eller kanske är det också så att man lämnar samvetet i garderoben innan man kliver in i rättssalen.
Men jag instämmer inte till fullo i att en försvarsadvokats uppgift är att få ett så lindrigt straff som möjligt eller ännu bättre att få sin klient frikäönt även om man vet att den är skyldig till brottet. Advokaten ska först och främst verka för att sin klient får en förhandling som går enligt de lagstadgade reglerna. Han ska lotsa henne genom hela showen.
Citera
2010-01-11, 14:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselKutte
Visst är det ett moraliskt dilemma att vara advokat eller kanske är det också så att man lämnar samvetet i garderoben innan man kliver in i rättssalen.
Men jag instämmer inte till fullo i att en försvarsadvokats uppgift är att få ett så lindrigt straff som möjligt eller ännu bättre att få sin klient frikäönt även om man vet att den är skyldig till brottet. Advokaten ska först och främst verka för att sin klient får en förhandling som går enligt de lagstadgade reglerna. Han ska lotsa henne genom hela showen.

Jag har inte skrivit att en advokat alltid skall verka för ett frikännande -- i de fall ett mål är klart i utgången, så skall en advokat verka för en så lindrig rubricering/ett så lindrigt straff som möjligt -- det ingår i hans uppgifter.

Att enbart sitta vid sidan och tillse att rätten håller sig inom lagen behöver man ingen advokat för.

Advokaten skall tillvarata klientens rättigheter och möjligheter -- alltså aktivt verka i klientens intresse.
Det kan aldrig vara i klientens intresse att få ett så hårt straff som möjligt - eller att dömas för ett brott om det råder tveksamheter om klientens skuld.

Edit:
Det finns en anledning till att det heter försvar/försvarare och inte rådgivare -- i de orden ligger också advokatens funktion kan man säga.
Senast redigerad av micro113 2010-01-11 kl. 14:33.
Citera
2010-01-11, 16:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men då finns det ju inget mord och i praktiken inget uppsåt heller, eller?

Tror man nu lägger in både pre och post agerande från båda.
Det sistnämda är det väldigt lite diskussion om här i tråden, kanske någon kan upplysa mig om vad man generellt sätter för vikt det eftersom det har diskuterats så sparsamt.

Om det är uppsåtsfrågan du syftar på när du talar om postagerande, så kan hur den åtalade betett sig efter gärningen spela in i bedömningen

När det gäller likgiltighetsuppsåtet kan beteendet efter brottet visa på om gärningsmannen haft en likgiltig attityd till effekten eller inte.

Här är ett exempel där GM, i det här fallet en kvinna, blivit frikänd från mordåtal, därför att hon gav offret en kudde och bredde över honom en filt, efter det att hon misshandlat honom svårt. Det ansågs visa på att hon inte hade en likgiltig attityd till effekten, dvs till mannens död.

http://www.gt.se/nyheter/1.1100884/ar-det-sa-latt-att-slippa-ta-ansvar-for-ett-mord

http://www.gt.se/Nyheter/1.1100886/aklagaren-rasar-over-domen

När det gäller Tove Linds beteende efter mordet är det svårt att dra några bestämda slutsatser av det.

Hon ringer inte polisen och berättar vad hon vet, utan går istället och lägger sig. Å andra sidan så verkar hon förvånad över att Tim Vrågård verkligen utfört mordet, när han berättar det.

Var det ungefär det du tänkte på?
Citera
2010-01-11, 16:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Jag har inte skrivit att en advokat alltid skall verka för ett frikännande -- i de fall ett mål är klart i utgången, så skall en advokat verka för en så lindrig rubricering/ett så lindrigt straff som möjligt -- det ingår i hans uppgifter.

Att enbart sitta vid sidan och tillse att rätten håller sig inom lagen behöver man ingen advokat för.

Advokaten skall tillvarata klientens rättigheter och möjligheter -- alltså aktivt verka i klientens intresse.
Det kan aldrig vara i klientens intresse att få ett så hårt straff som möjligt - eller att dömas för ett brott om det råder tveksamheter om klientens skuld.

Edit:
Det finns en anledning till att det heter försvar/försvarare och inte rådgivare -- i de orden ligger också advokatens funktion kan man säga.

Helt korrekt, men rätt lustigt att läsa när det skrivs utifrån uttalanden av just Claes Borgström - med hans klient Quick i tanken.

Återigen så är inte detta mord ett livstidsmord. Förra veckan dömdes en man för att ha mördat sitt ex med en slaktmask inför parets två små barn. Inte ens han fick livstid, eller strängaste tidsbegränsade fängelsestraffet (han dömdes till 14 år).
Citera
2010-01-11, 17:11
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Helt korrekt, men rätt lustigt att läsa när det skrivs utifrån uttalanden av just Claes Borgström - med hans klient Quick i tanken.

Återigen så är inte detta mord ett livstidsmord. Förra veckan dömdes en man för att ha mördat sitt ex med en slaktmask inför parets två små barn. Inte ens han fick livstid, eller strängaste tidsbegränsade fängelsestraffet (han dömdes till 14 år).
Ja, hur var det nu det lät i SVT när Borgström öppnade käften:

"Det spelar ingen roll, han sitter där han sitter och han kommer inte att släppas ut..."

Citera
2010-01-11, 17:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Ja, hur var det nu det lät i SVT när Borgström öppnade käften:

"Det spelar ingen roll, han sitter där han sitter och han kommer inte att släppas ut..."

Ja, nu är ju inte Borgström direkt det som skulle varit mitt första val som advokat direkt -- det finns en del anonyma nybörjare i förorterna som står före på listan i så fall, man vill ju ha ett så bra försvar som möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in