2009-08-13, 12:34
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargantou
Så, vad tror ni det blir för rättspåföljd för Tove om hon nu finnes skyldig?

De har väl redan konstaterat att hon lider av en APS, så det kan väl inte bli allt för 'hårt'('hårt' inom de relativa domarna som så unga personer får)?

Nej, det är inte konstaterat. Hon har gjort en §7-undersökning, vilket i praktiken är någon timmes samtal med en psykiatriker. Denne har inte kunnat utesluta en aps, därför ska hon genomgå en stor undersökning.
Citera
2009-08-13, 13:34
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidNAS
Newbie i tråden---
jag är helt och hållet inne på din linje. Har läst och funderat över dels FUPen och den tekniska bevisningen. Känner nog att det är en hyfsat stark och hållbar och svårt att frånsäga sig ansvaret för.

Det SMS som TL skickar till TV "Glöm inte bort att du är värdelös..." mm är en sångtext. Typ en travesti på en vanlig sång i kyrkans barntimmar, ni som kommer håg det alltså..."Du är värdefull".

Såg tidigare en kommentar om blodet i TJR's gren... hon hade mens. Rätt vanligt eller hur, iaf bland tjejer om man säger.

i övrigt får jag instämma i att denna tråd följs nogsamt av föräldrar, anhöriga och lärare ffa berörda. Det finns inte ord för hur tragiskt och ofattbart är för alla drabbade, jag känner stort deltagande och tänker mycket på offrets föräldrar. Att förlora ett barn är varje förälders värsta mardröm.

Välkommen till tråden nidNAS.

När döden inträder avgår urin och träck spontant. Det kan även vara fallet då en person tappar medvetandet.

Du kopplade samma som jag gjort, att det skulle kunna vara en travesti på "Du är värdefull". Jag kan tycka att det är utstuderat att travestera på det sättet när det gäller religiöst material och använda det för att dra åt tumskruvarna. Det ger naturligtvis paralleller till Knutbyfallet, fast det där handlar om personer som borde ha större personlig mognad då det gäller åldern.
Citera
2009-08-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbelith
Nej, det är inte konstaterat. Hon har gjort en §7-undersökning, vilket i praktiken är någon timmes samtal med en psykiatriker. Denne har inte kunnat utesluta en aps, därför ska hon genomgå en stor undersökning.
Ah, tack för förtydligandet, återigen jävla Aftonblaskan som uttrycker sig som att hon redan fått APS konstaterat.
Citera
2009-08-13, 13:59
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nja, man får nog ta med det faktum att TL aldrig någonsin varit i en liknande situation, d.v.s. blivit utsatt för förhör. Man får nog också ta in hennes låga ålder. Att hon ljuger eller håller inne med sanningen behöver nödvändigtvis inte vara uppsåtligt. Min tolkning är nog att man inte utan vidare kan ta detta som bevis på att hon handlat beräknat och iskallt, och att hon nu försöker försköna sin egen roll och skylla ifrån sig. Det är nog en väldigt traumatisk situation för en tidigare ostraffad och så ung person att befinna sig i ett förhörsrum och till en början vara implicit anklagad för ett så grovt brott, och att dra alltför snabba och kategoriska slutsatser ska man nog vara försiktig med.

Det du säger om att du står för detta tills du blir överbevisad blir dock svårt att bemöta då du egentligen inte lägger fram några bevis själv utan kommer med en tolkning som jag gör.

Med detta vill jag inte på något vis förringa TL:s moraliska skuld, vilken jag tycker är väldigt stor i detta sammanhang.

Jag menar inte att hon varit i just polisförhör tidigare, jag menar att när hon ställts mot väggen av föräldrar, lärare eller vad de nu må vara, så har hon tagit till lipen. Det känns som om hon är van vid att göra det.

Det är klart att det är skrämmande för en ung person (och säkert alla andra också) att ställas inför förhör om något så allvarligt som mord och eventuell anstiftan. Det kan nog få den mest förhärdade att darra i knäna.
Jag har läst och tolkat FUP och sms-listor och redovisar det jag kommit fram till, utifrån dessa. Det är som sagt min egen uppfattning och aspirerar inte på något sätt att vara den enda sanningen.

Självfallet lider jag med anhöriga och vänner! De har en stor sorg att hantera och detta under en jobbig kommande period med press, rättegång och mediabevakning. Jag avundas dem INTE!
Citera
2009-08-13, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wily
tack, jag hittade till slut! postar länken ifall andra också vill ha:
http://www.scribd.com/doc/18406819/Sms-Dator-Fixed

Tackar. Har också viljat läsa dom men har inte haft orken att leta upp dom
Citera
2009-08-13, 14:08
Medlem
Gräddhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFish
Tackar. Har också viljat läsa dom men har inte haft orken att leta upp dom

OT men info för alla andra ni som inte vet att det finns sökfunktion: Klicka på "Sök" knappen sen väljer ni "Detta ämne" och skriver ni in typ FUP/Sms eller vad fan som helst lär ni hitta det ni söker på några få sekunder...
Citera
2009-08-13, 14:24
Medlem
hedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Du kopplade samma som jag gjort, att det skulle kunna vara en travesti på "Du är värdefull". Jag kan tycka att det är utstuderat att travestera på det sättet när det gäller religiöst material och använda det för att dra åt tumskruvarna. Det ger naturligtvis paralleller till Knutbyfallet, fast det där handlar om personer som borde ha större personlig mognad då det gäller åldern.

Här har vi det oslagbara "originalet"
http://www.youtube.com/watch?v=i1wHBlTBQDc
Omtyckt bland fjortisar, f.ö.
Citera
2009-08-13, 14:27
Medlem
Gräddhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedet
Här har vi det oslagbara "originalet"
http://www.youtube.com/watch?v=i1wHBlTBQDc
Omtyckt bland fjortisar, f.ö.

känns fortfarande lite konstigt om hon mitt i allt börjar skriva låttexter i smsen?
Citera
2009-08-13, 14:29
Medlem
Alltså, jag kanske har missat det, men vilken promillegräns säger man att Therese hade ? Borde man inte gå på blodet (som var 0,7 nånting) och inte urinet ? Alltså var hon inte så himla berusad, eller ?
Citera
2009-08-13, 14:30
Medlem
hedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gräddhyllan
känns fortfarande lite konstigt om hon mitt i allt börjar skriva låttexter i smsen?

Jag förstår inte riktigt vad som är konstigt, hon har ju repeterat frasen ordagrant i sms:et. Naturligtvis syftar hon på ovan nämnda låt.
Citera
2009-08-13, 14:46
Medlem
Dr.Wilys avatar
Nån som vet vad Tim och Claes Borgström har för argument för att Tim bara ska dömas för dråp istället för mord? Tycker det hela känns väldigt planerat från Tims sida.

Däremot så kunde dom kanske åberopa nån form av psykisk störning, men han hävdas ju vara helt psykiskt frisk.
Senast redigerad av Dr.Wily 2009-08-13 kl. 14:48.
Citera
2009-08-13, 15:57
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wily
Nån som vet vad Tim och Claes Borgström har för argument för att Tim bara ska dömas för dråp istället för mord?

Ja tänk det undrar jag också.

Han kanske skulle ha behövt skicka in ett dokument till polisen och deklarerat sina avsikter innan för att det ska anses vara planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in