2009-06-09, 20:47
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetepropheten
Stryper du en människa med händer tills denne svimmar och du tar i tillräckligt mycket är chansen ganska stor för att du förstör luftvägar i struphuvudet och personer senare dör av dessa skador. Tryck med tummarna mot strupen är också väldigt skadligt och dödligt.
Ja, och om du stryper någon, även om det inte helt slutförs, så kommer väl svullnaderna i halsen att kväva personen efter ett tag om inte annat

..om de bara ringt ambulans med en gång.....
Citera
2009-06-09, 20:48
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Man stryper inte någon genom att pressa samman luftrören, utan genom att strypa blodtillförseln till hjärnan. De två feta vener som löper vid sidan om halsen inriktar man sig på.

Jag är ingen super-expert, men jag kan min bjj (brasiliansk jiu-jitsu).

Venerna leder bort blodet från hjärnan. Antar att du menar halspulsådern vilket är en relativt ytlig artär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Och här kommer ett rykte till (men som jag tror kommer visa sig stämma):

Täss dog av strypning - ingenting annat. Alltså ingen knuff ned för ett stup, slag med sten, eller dödligt våld via sparkar eller slag.

Det var av detta skäl som polisen så relativt snabbt kunde konstatera att det handlade om mord - och ingenting annat.

Hon har heller inte strypts med något halsband eller dylikt, utan av två nävar tillhörande en stor stark grabb på nästan 80 kilo - Tim. De skador som den döda uppvisar är helt kongruenta med klassisk strypning: stora och mycket karakteristiska blåmärken på halsen och så pass blodsprängda ögon att ögonvitan inte syns.

Täss - som vägde ungefär hälften så mycket som sin gärningsman - måste ha haft mycket lite att sätta emot.

Att döda någon via strypning tar c:a fem minuter - så det handlar om en utdragen process där förövaren har haft lång tid på sig att besinna sig (titta på klockan bara så får ni se hur långa fem minuter är). Dock har han inte under denna tid gjort detta utan fullbordat akten.

Hon var förmodligen död när de två pojkarna hittade henne - de kände ingen puls. Det som de uppfattade som att hon andades när de flyttade henne kan ha varit luft som pressades ut ur hennes lungor när de lade henne i framstupa sidoläge.

Det verkar inte som om Tove vid något skede under Täss avdagatagande deltagit fysiskt på något avgörande sätt. Dock kan hon mycket väl ha fungerat pådrivande som anstiftare - vilket också snuten har antytt hela tiden.

Jag har också hört något liknande, om att Tove skulle vara påhejare medan grabben gjorde grovjobbet. Dock kändes det lite osannolikt, för om nu någon hört Tove uppmuntra grabben och skrikit typ "Stryp henne" borde denne person väl försökt ingripa eller hämta andra personer?

Sedan får man ha kvar i bakhuvudet att tjejer i den åldern är rätt störda. De är jämnt i tjafs och intriger med andra tjejer i deras bekantskapskrets. Jag kan tänka mig att det via MSN-vägen snabbt har spridits många berättelser långt från sanningen där Tim och Tove utmålas som ondskan personifierad medan den där Therese framställs som ett levande helgon.

Något som dock borde få en att höja ögonbrynen är att polisen väldigt hastigt rubricerade händelsen som mord. Detta borde väl vara ganska ovanligt i fall som dessa?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Är detta något du vet eller har du sett det på film. Det är nämligen smått omöjligt att strypa någon utan hjälpmedel, såvida man inte kan sin jiu-jitsu, men då stryper man inte med händerna, utan med armen eller benen.

Det är rykten, som sagt, från en person som jag varit i kontakt med i förrgår och idag och som är "knuten" till skolan. Det mesta - men inte allt - av vad personen i fråga har sagt har visat sig stämma - åtminstone vad gäller intermezzots huvuddrag. Felaktigheter har handlat om missuppfattningar, snarare än lögner eller rena fel. Personen i fråga har haft kontakt med lärare på skolan och med snuten, så sent som idag.
Citera
Medlem
MilitantCanibals avatar
Kan inte minnas att jag sett detta citatet här ännu:

Citat:
Metro kan nu avslöja att 16-åringen inom kort stund kommer att begäras häktad. 16-åringens advokat Claes Borgström bekräftar för Metro att det blir häktningsförhandling.
Motivbilden har också klarnat även om Karolina Lindekrantz är fåordig när det gäller motivet. Den tragiska händelsen verkar ha varit planerat en längre tid.
– Misstanken är den att det inte är en stundens ingivelse, säger hon.
Citera
2009-06-09, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
Venerna leder bort blodet från hjärnan. Antar att du menar halspulsådern vilket är en relativt ytlig artär.
Du har naturligtvis helt rätt.
Citera
2009-06-09, 20:50
Medlem
Crices avatar
Känns alltid lika olustigt att besöka nyligen avlidna personers bilddagböcker/bloggar. Jag börjar tänka i väldigt fatalistiska banor när jag läser vad den avlidne haft för sig strax innan han/hon dog.

Det är trist när föräldrar tvingas begrava sina barn. Jag hoppas att förövarna alltid kommer plågas av vetskapen att de dödade en annan människa, men jag har ingen tilltro till rättssäkerheten i Sverige, så att hoppas på lämpliga rättsliga åtgärder är ren idioti.
Citera
Medlem
jonbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Intressant klipp. Kan någon bekräfta eller dementera om den blonda tjejen på filmen är den misstänkte Tove Lind ?.

Nykter är hon nog. Bara allmänt flamsig tror jag.

här är en till, bekräfta gärna men det har väl pratats om en matilda i tråden också...vill ju inte hänga ut fel personer

http://www.youtube.com/watch?v=TqG0uM7bJqc&feature=related
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
[b]Den tragiska händelsen verkar ha varit planerat en längre tid.
– Misstanken är den att det inte är en stundens ingivelse, säger hon.
Då undrar jag återigen, vem skrev "vad går du om du trillar ut för ett stup"-frågeställningen? Det är nämligen ingen fråga. Det är väldigt konstigt att fråga något sådant...
Citera
2009-06-09, 20:51
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Problemet blir att hålla fast hela kroppen, samtidigt som man använder båda händerna för att strypa.

Dock är det inte otroligt, som någon sa innan, att halsen blivit så svullen av skadorna att hon inte kunde andas.
Men du, Chuck Norris, om du släpper hand-till-död kunskaperna lite och tar i beaktande att han vägde i runda slängar 30kg mer än henne är det inte så svårt att tänka sig att han kan ha hållit ner henne och strypt henne med båda händer. Jag vill inte gör ett skämt av det här, men det har hänt att flickor som väger mycket mindre än mig försökt slingra sig bort under mig. Dom har nästan aldrig lyckats.
Citera
2009-06-09, 20:51
Medlem
Späks avatar
Emelie?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, jag har bara läst det som postats i tråden, men tycker det verkar som att rätt många är övertygade om att en tredje tjej sitter anhållen eller liknande. Det kan mycket väl vara rykten, men att det är så "många" som påstår det talar tycker jag i delvis riktning för att det skulle kunna vara så.

Lägg där till polisens uttalanden om att relationerna ska vara oerhört komplicerade.

Edit: Eller är det bara på två ställen de talas om en tredje tjej (/Fredrika)? Har "känts" som fler.

Just stycket om "oerhört komplicerade relationer" fick också mig fundetrsam tidigare idag. Jag menar, hur oerhört komplicerade kan relationer vara för tre 15-15 åringar? Kanske i deras egna världar, men knappast för mer erfarna människor.

Det är väl egentligen bara två ställen som hittats hittills som nämner en ev. tredje tjej. "Fredrika's" blogg samt den misstänkta flickans blogg. I den bloggen förefaller dock iaf två olika människor ha lämnat information om en tredje misstänkt, men ingen av oss kan med säkerhet säga om det inte är samma person som skrivit flera ggr.

Nu nämndes iaf ett namn på bloggen:

Citat:
Postat av:

om den andra tjejen har jag fått fram ett namn, emilie. jag är långt ifrån säker på att namnet stämmer, men som sagt så sitter där en tjej till.
Citera
2009-06-09, 20:53
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Kan inte minnas att jag sett detta citatet här ännu:

Ifall detta stämmer är det ju riktigt sjuka psykopater vi har att göra med. Planerar man ett mord så jävla dåligt och tror att man ska komma undan med det? Jävla fittpuckon..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in