2009-08-07, 17:18
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbelith
Nej, självfallet inte. Det skrev jag väl aldrig?
Ditt inlägg lät som ett ursäktande för deras agerande.
Citera
2009-08-07, 17:19
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorlaco
Passionsbrott är säkert vanligt.
Dock är det en sju helvetes grej att gå så långt som att mörda någon, FÖR någon annans skull.

Skulle snarare påstå att passionsbrott, inriktat på att gärningsmannen/kvinnan är sjukt svartsjuk på någon och går på denne själv.
Inte att man ber sin kära göra det.
Hyfsat stor skillnad.
Att de är 16 gör det hela än mer sjukt.
Det här mordet är dock inget "crime of passion", utan ett överlagt mord. Det man brukar kalla för crime of passion är mord eller andra grova våldsbrott som sker hastigt, oöverlagt och i studens ingivelse. Ett exempel är om man hittar sin fru med en annan man i sin säng, och omeddelbart dräper mannen. Men om man går och planerar brottet i dagar så brukar man inte kalla det för ett crime of passion.
Citera
2009-08-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Maila till karin.solberg-svanholm@polisen.se så fixar hon en åt dig.
Uppge namn och adress, så de vet var de ska skicka FUP:et och fakturan på 150 pix.

Nej. Det gällde förbeställningen. Skall man ha en nu ringer man till aktuell tingsrätt. Nummer finns på www.domstol.se
Senast redigerad av NintendoDS 2009-08-07 kl. 17:23.
Citera
2009-08-07, 17:22
Medlem
HolySimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NintendoDS
Nej. Det gällde förbeställningen. Skall man ha en nu ringer man till aktuell tingsrätt. Nummer finns på www.tingsratt.se

Hon tar fortfarande emot beställningar. Man får välja om man ska komma och hämta dem på polisstationen eller om man vill ha dem hemskickade.

Man kan säkert få dem via tingsrätten också men det är helt klart smidigare via henne.

Dåligt att vi sjusovare som missat FUP:et inte kunde få av er som har.
Citera
2009-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Håller med. Ska det behöva smygas med offentliga handlingar?

Tydligen...
Citera
2009-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Hon tar fortfarande emot beställningar. Man får välja om man ska komma och hämta dem på polisstationen eller om man vill ha dem hemskickade.

Man kan säkert få dem via tingsrätten också men det är helt klart smidigare via henne.

Den kommer upp på rapidshare eller liknande snart. Ha tålamod.
(Jag har den inte själv förövrigt)
Citera
2009-08-07, 17:27
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:

Du har inte funderat på att ta till dig det jag skrev till dig?
Citera
2009-08-07, 17:28
Medlem
HolySimons avatar
Jag får den på söndag em och kan lägga upp den först då. Hur lägger man upp på rapidshare - nån som kan berätta? Kör via pm så vi inte sabbar tråden.
Citera
2009-08-07, 17:29
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Ditt inlägg lät som ett ursäktande för deras agerande.

Nej, så var det absolut inte menat.

Pudrigs frågeställning var om detta hade kunnat hända med vilken kille som helst, förutsatt att tjejen var tillräckligt manipulativ. Då menade jag att det troligtvis behövs en kombination av psykopatologier/personligheter som så att säga "hakar i" och förstärker varandra för att driva fram ett sådant här skeende. Men det är inte alltid lätt att hålla isär "ursäkt" och "förklaring" när det handlar om så obegripligt hemska dåd.
Citera
2009-08-07, 17:33
Medlem
HolySimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Du har inte funderat på att ta till dig det jag skrev till dig?

Jo kanske. Men helt säker kan man aldrig vara.
Citera
2009-08-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att de flesta inte kan manipuleras till detta av en person om de har en i övrigt normal omgivning omkring sig.

Däremot tror jag att de flesta kan manipuleras till detta av en sjuk omgivning och utsatthet från flera personer, mobbning
och utfrysning, typ Knutby.

För mig är det obegripligt att TV bedöms vara utan allvarliga störningar.

Citat:
Ursprungligen postat av barbelith
En oturlig kombination av en manipulerande tjej med psykopatiska drag och en jagsvag, bekräftelsesökande och osjälvständig kille med impulskontrollproblem, det är min gissning i alla fall.

Det där har ni väl antagligen rätt i.

Hela saken är ju olycklig, men som flickvän reagerar man väl fasen på att pojkvännen - om det hela nu är menat "på lek" - verkar ha tagit det lilla skämtet på liiite mycket allvar. Hon måste ju ha insett långt innan vad hon vad kapabel till vad gällde att få honom att göra som hon vill!
Citera
2009-08-07, 17:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NintendoDS
Upp till 4 års sluten ungdomsvård för killen.
Rättspsykiatrisk vård med särskilld utskrivningsprövning för anstiftaren.
Jag tror att det är rätt ovanligt att ungdomar under 18 döms till rättspsykiatrisk vård. Det är mest ett alternativ till fängelse
för för dem som är över 18.

Det kan nog bli 4 års sluten ungdomsvård för henne också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in