Citat:
Ursprungligen postat av TD-Mystic
Nej jag tycker dom ska sona sitt brott vad dom än nu får för straff och jag står fortfarande inte för vad dom gjorde, jag tycker det är hemskt. Alla gör misstag, vissa gör grovare misstag som te.x mördar någon men alla förtjänar också en 2a chans i min mening. Beror också på vad för brott man gör, om man spränger en bomb mitt i ett köcentrum och mördar 20personer då tycker jag man kan slänga iväg nyckeln. Men nu är det 2st 16åringar det handlar om, inte en 40-50åring som stort sett levt sitt liv. Tycker du vi ska införa dödsstraff på alla också eller? även ungdomar?
Men är det värre att bli mördad av en vuxen än av en 16-åring,tycker du? Jag kan inte se skillnaden. Det är precis samma sak när en 16-åring planerar att mörda en person som när en 40-50-åring gör det,tycker jag.
Och en 16-åring som är smart nog att kunna planera en så´n sak borde också kunna ta ett rättmätigt straff,precis som en vuxen som gjort samma sak hade fått göra.
Och man är straffmyndig när man är 15 och borde då kunna ta samma straff som en vuxen. Annars kan man lika gärna höja åldersgränsen för straffmyndighet.
Det har hänt alldeles för mycket saker med ungdomar inblandade de senaste åren och det börjar bli dags att ta i med hårdhandskarna nu.
De ska inte lära sig att brott lönar sig,vilket de förmodligen lär göra om de kommer ut efter en klapp på axeln och några goda råd på vägen,vilket de i de flesta fall gör. Och många verkar inte lära sig ett dyft utav det,snarare tvärtom.
Kan de begå en "vuxen" handling så kan de också ta straffet för det.
Det är trots allt 16-åringar det handlar om,inte 6-åringar.
De är stora nog att kunna ta konsekvenserna av sina handlingar.