2009-06-11, 23:36
Medlem
Catzeleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Har deras föräldrar stöttat dem i alla väder, till och med när deras barn har gjort några dumheter, så att de till slut har fått för sig att de kan komma undan med vad som helst? Att det är deras rätt? Att inget och ingen kan komma åt dem?
Det är här skon klämmer är min personliga åsikt. Det är så här man uppfostrar ganska många barn/ungdomar idag, allt för att stärka deras självkänsla och för inte kränka dem som man tror att man gör när man tillrättavisar dem. Kidsen tror till slut att de är guds gåva till mänskligheten och att inget/ingen kommer åt dem.
Citera
2009-06-11, 23:38
Medlem
molly50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TD-Mystic
Nej jag tycker dom ska sona sitt brott vad dom än nu får för straff och jag står fortfarande inte för vad dom gjorde, jag tycker det är hemskt. Alla gör misstag, vissa gör grovare misstag som te.x mördar någon men alla förtjänar också en 2a chans i min mening. Beror också på vad för brott man gör, om man spränger en bomb mitt i ett köcentrum och mördar 20personer då tycker jag man kan slänga iväg nyckeln. Men nu är det 2st 16åringar det handlar om, inte en 40-50åring som stort sett levt sitt liv. Tycker du vi ska införa dödsstraff på alla också eller? även ungdomar?

Men är det värre att bli mördad av en vuxen än av en 16-åring,tycker du? Jag kan inte se skillnaden. Det är precis samma sak när en 16-åring planerar att mörda en person som när en 40-50-åring gör det,tycker jag.
Och en 16-åring som är smart nog att kunna planera en så´n sak borde också kunna ta ett rättmätigt straff,precis som en vuxen som gjort samma sak hade fått göra.
Och man är straffmyndig när man är 15 och borde då kunna ta samma straff som en vuxen. Annars kan man lika gärna höja åldersgränsen för straffmyndighet.
Det har hänt alldeles för mycket saker med ungdomar inblandade de senaste åren och det börjar bli dags att ta i med hårdhandskarna nu.
De ska inte lära sig att brott lönar sig,vilket de förmodligen lär göra om de kommer ut efter en klapp på axeln och några goda råd på vägen,vilket de i de flesta fall gör. Och många verkar inte lära sig ett dyft utav det,snarare tvärtom.
Kan de begå en "vuxen" handling så kan de också ta straffet för det.
Det är trots allt 16-åringar det handlar om,inte 6-åringar.
De är stora nog att kunna ta konsekvenserna av sina handlingar.
Senast redigerad av molly50 2009-06-11 kl. 23:42.
Citera
2009-06-11, 23:39
Medlem
Drudass avatar
Det vore intressant om sms-trafiken fick se allmänhetens ljus, men vad tror ni, blir den belagd med sekretess?
Nån som kan den här scenen? Troian? Hamilkar?
Citera
2009-06-11, 23:39
Medlem
Ni är många små "judebarn" här som sällar er till tanken om öga för öga och tand för tand. Försök att resa er lite över det. Det handlar om pubisbarn det här. En del av er har åldern inne för att förstå det, och några av er (typ rätt många) är pubisbarn själva. Vi tillämpar inte dödsstraff, tortyr, lika för lika princip eller blodshämnd i det här landet. Folk som agerar i affekt som Tove eller Tim är inte bättre själva. Ta kommandot över era liv och höj er moraliska standard lite över det.
Citera
2009-06-11, 23:40
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoluddsill
Vad spelar det för roll? Tror inte du eller någon annan får en klarare bild av honom genom att veta vilket lag han spelade i.

Som sagt, jag undrade om någon visste. Sen får jag ha vilka skäl jag vill, man behöver inte svara.
Citera
2009-06-11, 23:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Där ser man.. men dessa bilder, hur pass mycket visar dem? vill minnas att föräldrarna till Max och Saga bad Peter Sunde att ta bort dessa bilder för att de tyckte de var stötande. Jag kan dock stå fast vid att jag inte alls tycker att bilder från obduktioner där barn är inblandade ska offentliggöras.

Ursäkta OT
För att inte gå mer OT så finns det dessa trådar. Men jag kan säga att jag studerade och följde Arbogamålet mycket noga, har läst det mesta av FUP och bilagor och INTE sett bilderna. Det är ju bara att skippa dem.

Förundersökningar - offentliga handlingar?
https://www.flashback.org/showthread.php?t=721991

Pirate Bay suger hästballe! [FUP i Arboga-fallet uppladdad - bra eller anus? /Mod]
https://www.flashback.org/showthread.php?t=740355
Citera
Medlem
baffbaffs avatar
Jag fattar inte att det kan vara så svårt att se skillnad på bilderna? Om ni postar en bild och är osäkra på vem det är så är det väl bara att jämföra med bilder som redan är 100% säkra? Det är ju förfan stor skillnad. Hon med telefonen är inte Tove. Det är hon nedanför..
Citera
Medlem
Eve68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molly50
Men är det värre att bli mördad av en vuxen än av en 16-åring,tycker du? Jag kan inte se skillnaden. Det är precis samma sak när en 16-åring planerar att mörda en person som när en 40-50-åring gör det,tycker jag.
Och en 16-åring som är smart nog att kunna planera en så´n sak borde också kunna ta ett rättmätigt straff,precis som en vuxen som gjort samma sak hade fått göra.
Och man är straffmyndig när man är 15 och borde då kunna ta samma straff som en vuxen. Annars kan man lika gärna höja åldersgränsen för straffmyndighet.
Det har hänt alldeles för mycket saker med ungdomar inblandade de senaste åren och det börjar bli dags att ta i med hårdhandskarna nu.
De ska inte lära sig att brott lönar sig,vilket de förmodligen lär göra om de kommer ut efter en klapp på axeln och några goda råd på vägen,vilket de i de flesta fall gör. Och många verkar inte lära sig ett dyft utav det,snarare tvärtom.
Kan de begå en "vuxen" handling så kan de också ta straffet för det.
Det är trots allt 16-åringar dte handlar om,inte 6-åringar.
De är stora nog att kunna ta konsekvenserna av sina handlingar.

Håller med fullkomligt! Just det faktum att det har hänt så otroligt mycket under den senaste tiden och lägre och lägre i åldrarna. Något måste ju göras?
Citera
2009-06-11, 23:42
Medlem
flasknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drudas
Det vore intressant om sms-trafiken fick se allmänhetens ljus, men vad tror ni, blir den belagd med sekretess?
Nån som kan den här scenen? Troian? Hamilkar?

Nästan 100% säker på att den kommer sekretessbeläggas. Vi kan kanske få se små "smakprov" men inte alla på en lista.
Citera
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
...kommer inte finnas några obduktionsbilder denna gång, blir sekretess på det.

Men de kan ju tapetsera cellerna i häktet med dem, så förrövarna kan begrunda sina gärningar. Sen kan man spela black metal-musik på hög volym dygnet runt, som i Guantanamo.
Senast redigerad av MilitantCanibal 2009-06-11 kl. 23:47.
Citera
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Li
Då kan vi nog fastställa att personen i fråga faktiskt är TL?

Hittade ett Pixbox konto där hon finns med på några bilder:
fy va lagt att hänga ut tiotals 16 åriga tjejer i medias käke
skäms
Citera
2009-06-11, 23:43
Avslutad
Nu har modsen druckit upp kaffet och börjat rensa.

Straffsatser är en evighetsdiskussion i klass med dödsstraffets vara eller icke-vara samt var alla sockar egentligen hamnar när de tvättas. Denna tråd är menad att avhandla 16-åringen och vad som hänt runt denna specifika händelse.

Skärpning nu så slipper vi tillsägelser.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in