2009-06-09, 20:37
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Ganska OT, men är det någon annan som lagt märke till att alla författare bakom bilddagböcker, bloggar och liknande som skriver minnesrader i den bortgångna flickans minne kategoriskt använder hennes fullständiga namn? Jag må vara cynisk, men det känns som att många lägger upp bilder och tårfyllda minnen för att känna att dom är en del av det, att dom också kände flickan.
Men varför lägga ut fullständigt namn? Jag har skrivit i den här tråden en del och jag har läst den en hel del, men det finns ändå sidor i mig som äcklas av den. Sidor som tycker att vi ska låta det vara i fred ett tag, åtminstone låta offret vara anonymt i den mån det går. När jag då läser hennes förnamn tillsammans med de båda efternamnen på blogg efter blogg är det inte utan att jag känner att det är fel på något sätt.

Får jag vara ännu mer cynisk, så tror jag att dom gör det för att få fler besökare till bloggen...
Citera
2009-06-09, 20:38
Medlem
Fittsparks avatar
En detalj jag glömde:

När jag pratade med några grabbar, när jag tog bilderna i förmiddags, var att offret inte helt frivilligt ville följa med den misstänkte gärningsmannen bort från festen.

De pratade inte om att hon skulle gått iväg för att kissa.
Citera
2009-06-09, 20:38
Medlem
jonbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Är detta något du vet eller har du sett det på film. Det är nämligen smått omöjligt att strypa någon utan hjälpmedel, såvida man inte kan sin jiu-jitsu, men då stryper man inte med händerna, utan med armen eller benen.

Det är klart att man kan strypas av en annan människas händer. Ta fram någon källa på att det är omöjligt. Eller pratar du om egna erfarenheter?
Citera
2009-06-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Och här kommer ett rykte till (men som jag tror kommer visa sig stämma):

Täss dog av strypning - ingenting annat. Alltså ingen knuff ned för ett stup, slag med sten, eller dödligt våld via sparkar eller slag.

Det var av detta skäl som polisen så relativt snabbt kunde konstatera att det handlade om mord - och ingenting annat.

Hon har heller inte strypts med något halsband eller dylikt, utan av två nävar tillhörande en stor stark grabb på nästan 80 kilo - Tim. De skador som den döda uppvisar är helt kongruenta med klassisk strypning: stora och mycket karakteristiska blåmärken på halsen och så pass blodsprängda ögon att ögonvitan inte syns.

Täss - som vägde ungefär hälften så mycket som sin gärningsman - måste ha haft mycket lite att sätta emot.

Att döda någon via strypning tar c:a fem minuter - så det handlar om en utdragen process där förövaren har haft lång tid på sig att besinna sig (titta på klockan bara så får ni se hur långa fem minuter är). Dock har han inte under denna tid gjort detta utan fullbordat akten.

Hon var förmodligen död när de två pojkarna hittade henne - de kände ingen puls. Det som de uppfattade som att hon andades när de flyttade henne kan ha varit luft som pressades ut ur hennes lungor när de lade henne i framstupa sidoläge.

Det verkar inte som om Tove vid något skede under Täss avdagatagande deltagit fysiskt på något avgörande sätt. Dock kan hon mycket väl ha fungerat pådrivande som anstiftare - vilket också snuten har antytt hela tiden.

Det som talar emot detta är väl det faktum att polisen verkar tro att det var kombinerad dödsorsak? Uteslöts inte strypning i nån artikel också? (kommer inte ihåg länken, men det stod i en artikel). Dessutom hade ju dom som hittat kroppen hört henne andas svagt. Det du beskrev kändes mer som en "avslutad" strypning där man är död så in i helsike när det är klart.
Citera
2009-06-09, 20:40
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Och här kommer ett rykte till (men som jag tror kommer visa sig stämma):

Täss dog av strypning - ingenting annat. Alltså ingen knuff ned för ett stup, slag med sten, eller dödligt våld via sparkar eller slag.

Det var av detta skäl som polisen så relativt snabbt kunde konstatera att det handlade om mord - och ingenting annat.
[...]
Jaha, och vad finns det för information som talar för det här då, tycker du?

Om hon dog av strypning, så skulle hon varit död då hon hittades, men det var hon inte. Strypningen över huvud taget verkar inte spela in speciellt mycket Åklagaren avfärdade ryktet om att hon skulle blivit strypt utav sitt eget halsband. Alltså finns det något annat som får uppgiftslämnaren att tro det.

Det är dessutom väldigt enkelt att se på en person om denne blivit misshandlad till döds, eller om det skett i en olycka. Ser man att någon blivit grovt misshandlad, och strax därefter avlidit, så kan nog vem som helst slå fast att det är mord det hela handlar om.

Du har fantasi, åtminstone.
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
En detalj jag glömde:

När jag pratade med några grabbar, när jag tog bilderna i förmiddags, var att offret inte helt frivilligt ville följa med den misstänkte gärningsmannen bort från festen.

Mycket intressant. Du har gjort ett jävligt bra jobb.
Citera
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Jo, men att bli begärd häktad är ej detsamma som att bli häktad. Häktningsförhandlingen är väl imorgon?

Det är rätten som bedömer om det åklagaren har i bevisväg räcker för häktning. Annars släpps de. I detta fallet kanske man ändå kan tänka sig att de kan misslyckas med att få båda häktade? Men då vi ej vet vad de har för bevis så är det ju bara rena spekulationer.

Edit. Ser nu i tråden att det spekuleras i en ev. tredje person som också sitter anhållen.
Läs rätt!
Jag kommenterade följande inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag tror inte att de släpps ut, Tove Lind kommer troligtvis också begäras häktad, det är nog inte så smart att släppa ut henne, det kan påverka utredningen negativt, hon är ingen Einstein flickan, men jag hoppas att de vidtar alla försiktighets återgärder som bara går, allt för att Tove Lind inte ska kunna försvåra utredningen och påverka sin omgivning att vittna till hennes och Tims fördel...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Jasså, är du helt säker?

Går väl att strypa någon med händer ifall denne ligger på marken, då kan man ju pressa väldigt hårt.
Man stryper inte någon genom att pressa samman luftrören, utan genom att strypa blodtillförseln till hjärnan. De två feta vener som löper vid sidan om halsen inriktar man sig på.

Jag är ingen super-expert, men jag kan min bjj (brasiliansk jiu-jitsu).
Citera
2009-06-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
En detalj jag glömde:

Konstigt att inte de andra i gänget reagerat om det var ofrivilligt som Tess släpades med av Tim eller?
Citera
2009-06-09, 20:43
Medlem
feteprophetens avatar
Citat:
Är detta något du vet eller har du sett det på film. Det är nämligen smått omöjligt att strypa någon utan hjälpmedel, såvida man inte kan sin jiu-jitsu, men då stryper man inte med händerna, utan med armen eller benen.

Stryper du en människa med händer tills denne svimmar och du tar i tillräckligt mycket är chansen ganska stor för att du förstör luftvägar i struphuvudet och personer senare dör av dessa skador. Tryck med tummarna mot strupen är också väldigt skadligt och dödligt.
Citera
2009-06-09, 20:44
Medlem
jonbolls avatar
Citat:
Man stryper inte någon genom att pressa samman luftrören, utan genom att strypa blodtillförseln till hjärnan. De två feta vener som löper vid sidan om halsen inriktar man sig på.

Jag är ingen super-expert, men jag kan min bjj (brasiliansk jiu-jitsu).

Detta är ju något du hört från er dojomästare inte helt tillförlitligt. Du menar att om någon pressar samman luftrören på dig så kan du andas genom gälar eller? Sluta nu, klart man kan bli strypt med händerna. Det du pratar om är kanske att det är mer effektivt på ditt sett att döda någon.
Citera
2009-06-09, 20:46
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyecandys
Såg just detta klip http://www.youtube.com/watch?v=teOd2KjIBj8 finns en "tove lind" med i filmen. Och han har lagt ut en film som heter sp1a Kungsgård 2008

Är det Tove framför datorn kanske? Och i så fall verkar hon inte helt nykter..

Intressant klipp. Kan någon bekräfta eller dementera om den blonda tjejen på filmen är den misstänkte Tove Lind ?.

Nykter är hon nog. Bara allmänt flamsig tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av jojjema
http://timvragard.blogg.se/

Nu lär det inte bli någon amerikaresa för herr Tim. Han pratar också om att han är nere. Han lär väl inte bli mer uppåt med den senaste händelseutvecklingen.

Skulle inte förvåna mig om Tim och Tove begår gemensamt självmord när tillfälle ges.
Senast redigerad av Celeron 2009-06-09 kl. 20:53.
Citera
2009-06-09, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonboll
Detta är ju något du hört från er dojomästare inte helt tillförlitligt. Du menar att om någon pressar samman luftrören på dig så kan du andas genom gälar eller?
Problemet blir att hålla fast hela kroppen, samtidigt som man använder båda händerna för att strypa.

Dock är det inte otroligt, som någon sa innan, att halsen blivit så svullen av skadorna att hon inte kunde andas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in