2023-04-10, 16:17
Medlem
Fy satan, nu börjar säsongen, skrikande fiskmåsar som snart flyger till attack.
Citera
2023-04-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BkKB
Jag är livrädd för dom... Har fått för mig att det finns fiskmåsgäng som attackerar i grupp. Finns det?

Kan bara instämma. Jag tycker också de är riktigt obehagliga, framför allt om de har ungar, då får man verkligen riktigt passa sig.
Citera
2023-04-29, 15:31
Medlem
Nu föds nya ungar – så försvarar du dig mot attackerande fiskmåsar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-till-attack
Citat:
Skyddar sina ungar.
Måsarna går till attack för att skydda sina ungar. Vanligtvis är det inte några problem då ungarna brukar bo högt upp.

– Men när ungarna dyker upp där de inte borde vara, då kan det bli problem. Folk kan bli attackerade och nerbajsade, säger Tom Arnbom. Förutom att skydda ungarna, finns det även andra tillfällen då det kan bli obehagligt att råka på en fiskmås. En del måsar har lärt sig att stjäla mat.

– De har lärt sig att ta glass ur handen på folk i kiosker. De väntar ofta en stund tills man går en bit bort då det är lättare att slå till när folk är ensamma. Det har framförallt hänt i Stockholm, men det händer nog även på andra håll i landet också, säger Tom Arnbom.

Så försvarar du dig
Skulle en mås dyka ner från skyn mot dig eller din glass finns det ett enkelt knep för att försvara sig.
– Håll upp en tidning, en pinne eller vad som helst ovanför dig. Måsarna går alltid på det som är högst, säger Tom Arnbom.
Citera
2024-06-04, 15:34
Medlem
Kan inte ens gå utanför porten utan att en fiskmåsjävel börjar attackera. Såg en unge gå på marken strax utanför när jag väl kommit in igen.
Är detta något man kan kontakta hyresvärden om, eller finns det inget att göra åt det och jag kommer få hålla mig hemma de närmaste veckorna?
Citera
2024-06-07, 13:39
Medlem
Kan dessa problem bero på att människan i stort sett tömt haven på fisk? Ser nästan ingen sjöfågel på västkusten längre tyvärr. Men det är inte många som reflekterar över det.
Citera
2024-06-29, 12:38
Medlem
ladrimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Kan inte ens gå utanför porten utan att en fiskmåsjävel börjar attackera. Såg en unge gå på marken strax utanför när jag väl kommit in igen.
Är detta något man kan kontakta hyresvärden om, eller finns det inget att göra åt det och jag kommer få hålla mig hemma de närmaste veckorna?

De är fredade/jaktförbud under häckningstiden.
Citera
2025-04-01, 09:03
Medlem
Dessa måsar - is back in town -, ett jäkla liv o värre blir det väl.
Citera
2025-04-03, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av ladrima
De är fredade/jaktförbud under häckningstiden.
Fiskmåsar är alltid fredade! Många vet inte att alla vilda däggdjur och fåglar är fredade. Jakt är endast tillåten med jägarexamen på vissa arter och under specifika perioder. Gråtrutar är utrotningshotade.
Citat:
4 § Det är förbjudet att
1. avsiktligt fånga eller döda vilda fåglar,
2. avsiktligt förstöra eller skada vilda fåglars bon eller ägg eller bortföra sådana fåglars bon,
3. samla in vilda fåglars ägg, även om de är tomma,
4. avsiktligt störa vilda fåglar, särskilt under deras häcknings- och uppfödningsperiod
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2007-845/
Citat:
I Sverige är alla vilda fåglar skyddade och det är inte tillåtet att samla in ägg eller bon. Djur och fåglar får inte heller dödas eller skadas, med undantag för vad som regleras i jaktlagen och jaktförordningen.
https://polisen.se/utsatt-for-brott/...rtskyddsbrott/
Senast redigerad av Borzzikman 2025-04-03 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in