2025-06-17, 15:33
Citat:
Ursprungligen postat av ladrima
De är fredade/jaktförbud under häckningstiden.

Vems idé var det att fridlysa måsar? De borde utrotas allihopa.
Citera
2025-06-22, 06:28
Ja, dessa jävla fiskmåsar ..
Allt fler fiskmåsar blir stadsbor.
Liksom duvorna har måsarna upptäckt att innerstan har mycket att erbjuda. Här finns stora
stadsträdgårdar med maskar och kryp, tappade matrester och annat smått och gott.

I fjol kunde Sundsvallsborna fascineras av en fiskmås som ruvade på sina ägg längst ut på refugen i en
av stadens mest trafikerade korsningar. Bussar och bilar dundrade förbi precis framför näbben utan att
fågeln rörde en fjäder. Fiskmåsen skapade lokal uppmärksamhet och blev viral på sociala medier.

Hur kommer det sig att måsar väljer bort havets våg och vindar för ett liv i avgaser och betong?
– Det går ju inte att fråga vederbörande om sitt tycke och smak så vi får väl gissa.
Ornitologen tror att det är så att vi människor lämnar mycket mat och skräp omkring oss.
Ute i skärgården finns det sämre med mat, havet är utfiskat och andra fåglar stör.
Många vill bli kvitt dem. Medans andra inte kan tänka sig en sommar utan dem.
https://www.hemhyra.se/nyheter/somma...lv-attackerad/
Citera
2025-06-22, 19:53
Medlem
Dorniers avatar
Kul fåglar måsar, blir livat när de flyger omkring, fast de bråkar en del sinsemellan.
Citera
2025-06-22, 20:06
Medlem
trickydicks avatar
Jag är ändå sjukt imponerad av måsarna och deras flygförmåga.

Häromdagen satt jag på en uteservering och familjen bredvid lämnade, en av deras unge hade en skål med nachochips kvar. Dom han bara gå ett par meter kom en måsjävel och zick-zackade genom parasollen och prickade precis skålen med chipsen och lämnade stället på ett par sekunder med näbben full av nachochips.

Å andra sidan så har dom sina ungar på en parkering som jag brukar gå över, det går inte nu för både jag och frugan bli attackerad av dessa jävla flygfän. Fula är ungjävlarna också.
Samt att vi så här års har överfönstret öppet i sovrummet på nätterna och dom där jävlarna tycks aldrig sova, man kan vaka kl 04:15 med att dom där jävla flygfäna har en helvetes konsert utanför fönstret där alla försöker överträffa varandra.

Så var det inte för 20-år sedan. Blattarna har matat dom flygande odjuren så dom vant sig vid en stadsmiljö.
Citera
2025-06-23, 11:28
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Roligt djur, slänger alltid ut matrester och annat gott på nätterna så dom har till frukost.
Citera
2025-06-23, 11:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kul fåglar måsar, blir livat när de flyger omkring, fast de bråkar en del sinsemellan.
Ja, dom är verkligen speciella.
Ibland när man går förbir dom så följer dom med på säkert avstånd i en liksom "smygande stil" för att sedan stanna när man själv stannar. Sedan fortsätter den att förfölja en.

Ibland ser jag en fiskmås stå och "stampa" med fötterna på samma ställe. Ser sjukt roligt ut!

Vad är grejen med detta märkliga beteende?

Och ungarna ser ju sjukt roliga ut! Som en tennisboll med två fötter på.
Citera
2025-06-23, 18:06
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Fiskmåsarna är en plåga där jag bor just denna tid på året. Inte nog med att dom jävlarna lever om och skitar ned, aggressiva är kräken också när dom har sina jävla bon på taken till bostadsrättshusen. Vissa somrar har vi dock haft driftiga boende i området som satt upp uggleatrapper, med reducerad måsplåga som följd. En fråga JAG ska göra mig personligt ansvarig för i min bostadsrättsförening inför nästa sommar.
Citera
2025-07-03, 21:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Fiskmåsarna är en plåga där jag bor just denna tid på året. Inte nog med att dom jävlarna lever om och skitar ned, aggressiva är kräken också när dom har sina jävla bon på taken till bostadsrättshusen. Vissa somrar har vi dock haft driftiga boende i området som satt upp uggleatrapper, med reducerad måsplåga som följd. En fråga JAG ska göra mig personligt ansvarig för i min bostadsrättsförening inför nästa sommar.

Kåkarna i vår Brf måssäkrades av Anticimex för ett par år sedan. Great success! Inte en enda mås som häckat på taken sedan dess.
Citera
2025-07-03, 23:35
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kåkarna i vår Brf måssäkrades av Anticimex för ett par år sedan. Great success! Inte en enda mås som häckat på taken sedan dess.

Toppen! Detta ska bli min personliga hjärtefråga i min egna bostadsrättsförening nästa sommar. Måsjävlarnas fula ungar har ju nu börjat lära sig flyga här i området, så kräken har lugnat ned sig en aning.
Citera
2025-07-04, 02:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Toppen! Detta ska bli min personliga hjärtefråga i min egna bostadsrättsförening nästa sommar. Måsjävlarnas fula ungar har ju nu börjat lära sig flyga här i området, så kräken har lugnat ned sig en aning.

Lycka till! Nu kan jag sitta i lugn och ro på balkongen utan måsattacker samt slipper höra deras skränande dygnet runt. Ta tag i det tidigt på året, de har fullt upp på våren.
Citera
2025-09-17, 16:37
Saknar ni fiskmåsarna, blev som lugnt och skönt.

Enligt AI, fiskmåsar, höst, vinter.
Citat:
Fiskmåsarna flyger främst till Nordsjöländerna (som Danmark, Nederländerna och Frankrike) och andra delar av Västeuropa, men även längs Norges kuster kan en del svenska fiskmåsar övervintra. Vissa fiskmåsar, särskilt i södra Sverige, kan stanna kvar över vintern om det finns gott om mat och öppet vatten, men majoriteten av de svenska fiskmåsarna flyttar söderut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in