2009-06-07, 08:20
Medlem
Heaven23s avatar
Sen igår natt, har min dator varit helt död. Helt plötsligt stängdes datorn av, och nu kan jag inte starta den igen. Har provat att byta strömsladd, har provat att byta eluttag men inget fungerar. Har Windows XP, och den dog när jag spelade Sims 3. Vad är det nu som har hänt med min dator, och går det att fixa?
Citera
2009-06-07, 08:22
Medlem
Squalos avatar
Hur fan ska vi kunna veta vad som är fel med den?

Du får undersöka datorn tills du hittar felet.
Citera
2009-06-07, 08:41
Medlem
-deviant-s avatar
Skulle tippa på att det är nätaggregatet som har bränt.

Lukta på bakpartiet på chassit där nätagget sitter och kolla om det luktar "bränd elektronik" - det är ju en ganska karakteristisk doft.

Om det inte är nätagget som är kass så gissar jag på antingen bränt grafikkort eller bränd CPU.
Citera
2009-06-07, 08:58
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Skulle tippa på att det är nätaggregatet som har bränt.

Lukta på bakpartiet på chassit där nätagget sitter och kolla om det luktar "bränd elektronik" - det är ju en ganska karakteristisk doft.

Om det inte är nätagget som är kass så gissar jag på antingen bränt grafikkort eller bränd CPU.
Gissar på antingen nätagget eller moderkortet. Vore det grafikkortet skulle ändå fläktar och HD starta. Skulle det vara CPUn likaså och BIOS skulle ge felpip.
Citera
2009-06-07, 09:03
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Gissar på antingen nätagget eller moderkortet. Vore det grafikkortet skulle ändå fläktar och HD starta. Skulle det vara CPUn likaså och BIOS skulle ge felpip.

Så sant, så sant.

Men som sagt; nätagget är ju en väldigt stark kandidat i sådana här fall.

Att moderkort bränner är väl relativt ovanligt?
Senast redigerad av -deviant- 2009-06-07 kl. 09:39.
Citera
2009-06-07, 09:45
Medlem
Heaven23s avatar
Jaha, då är det nätaggregatet som kapsejsat Då har jag egentligen bara 2 frågor: 1: Kanske den dummaste frågan någonsin, men om nätaggregatet har bränts, är det väl bara att köpa ett nytt?
2: Hur kunde den brännas just när jag körde ett inte så krävande spel såsom The Sims 3? Har använt datorn till mycket mer krävande saker innan?
Citera
2009-06-07, 09:50
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven23
Jaha, då är det nätaggregatet som kapsejsat Då har jag egentligen bara 2 frågor: 1: Kanske den dummaste frågan någonsin, men om nätaggregatet har bränts, är det väl bara att köpa ett nytt?
2: Hur kunde den brännas just när jag körde ett inte så krävande spel såsom The Sims 3? Har använt datorn till mycket mer krävande saker innan?

1] Ja, det är bara att köpa nytt. Köp gärna ett kraftfullare än det du har nu, och tänk på att köpa ett bra märke.

2] Det är inget ovanligt att nätaggen bränner då och då - speciellt inte om det är för klent för att driva den hårdvaran du har i burken. Att ett nätagg bränner kan också bero på att det t. ex har kommit in damm i det som samlas på lager och sen orsakar överhettning, men det kan också bero på andra faktorer.

EDIT: ändrade lite.
Senast redigerad av -deviant- 2009-06-07 kl. 10:43.
Citera
2009-06-07, 10:19
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
1] Ja, det är bara att köpa nytt. Köp gärna ett kraftfullare än det du har nu, och tänk på att köpa ett bra märke.

2] Det är inget ovanligt att nätaggen bränner då och då - speciellt inte om det är för klent för att driva den hårdvaran du har i burken. Att ett nätagg bränner kan också bero på att det t. ex har kommit in damm i det som samlas på lager och sen orsakar överhettning.

3] Har ingen betydelse; nätagg kan pajja pga många olika faktorer och anledningar.

Han hade bara 2 punkter. Sims 3 inte punkt 3

OnT: Det är väldigt vanligt att folk inte suger ut allt damm ur datorn. Tänk på det, sen mitt agg brändes har jag regelbunden damtorkar kvart i datorn.. Nee överdrev lite men du förstår
Citera
2009-06-07, 10:41
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N1rium
Han hade bara 2 punkter. Sims 3 inte punkt 3

Ja där ser man... skyller på att det är söndag och tidig förmiddag.
Citera
2009-06-07, 14:00
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Hur fan ska vi kunna veta vad som är fel med den?

Du får undersöka datorn tills du hittar felet.
Herregud människa(?).
Trodde detta var ett support forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in