• 3
  • 4
2013-03-21, 20:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Varfr tar bolaget inte in Fosters?
Fr att det r ckligt och det finns redan en massa ckliga l p bolaget.
Citera
2013-03-22, 02:36
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fr att det r ckligt och det finns redan en massa ckliga l p bolaget.

Ljlig kommentar frn en som r kunnig. Visst att du inte gillar lagerl och jag skulle grna se en trd om hur ditt drm-systembolag hade sett ut och vilka lagerl som hade ftt en plats dr. Men de r en annan trd men de hade varit en spnnande m jag sga.

Jag tycker frgan r befogad. Systembolaget satsar p p l frn olika delar av vrlden, Fosters r stor i stora delar av vrlden och frn Australien dr Systembolaget numera saknar l ifrn.

Svaret r vl troligen att den slde fr lite d den vl fanns i det ordinarie sortimentet?
Citera
2013-03-22, 08:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ljlig kommentar frn en som r kunnig. Visst att du inte gillar lagerl och jag skulle grna se en trd om hur ditt drm-systembolag hade sett ut och vilka lagerl som hade ftt en plats dr. Men de r en annan trd men de hade varit en spnnande m jag sga.

Jag tycker frgan r befogad. Systembolaget satsar p p l frn olika delar av vrlden, Fosters r stor i stora delar av vrlden och frn Australien dr Systembolaget numera saknar l ifrn.

Svaret r vl troligen att den slde fr lite d den vl fanns i det ordinarie sortimentet?
Urskta, jag var vl inte riktigt nykter igr nr jag skrev den dr kommentaren
Australien saknar vl inte l p bolaget? En snabb koll visar att det finns tio sorter.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...and=Australien
Visserligen ligger 8 av dem i bestllningssortimentet, men det r ju den vrld vi fr leva i nr lokal- och lageryta (hehe) tas upp av bulkl.

Utan att spra ur fr mycket s skulle jag hellre se ett systembolag som har mnga sorter i mindre frpackningar n att de har pallvis med snarlika, billiga lagerl. Varfr inte lta de som kper flak/ldvis bestlla i stllet? Om jag "behver" tv flak Norrlands s fr jag helt enkelt bestlla det ngra dagar innan, kanske via en websida, och hmta ut det i butikens "utlmningsdisk".
Som det ser ut nu s r mnga, fr att inte sga de flesta, "speciall" i bestllningssortimentet bundna till helt kolli om 20-24 flaskor, vilket kan bli ganska dyrt om en flaska kostar mellan 30 och 50 kronor. Man kanske inte vill lgga 600-1000 kronor fr att prova en l? Jag menar att det d vore bttre att de som nd kper l p helkolli kan bestlla detta.
Citera
2013-04-12, 20:42
Bannlyst
Denna l msta tillbaka p svenska marknaden. Om Steinlager fr plats s mste det strre mrket Foster importeras in.
Citera
2014-07-22, 23:04
Medlem
Fosters sljer helt enkelt fr dligt och plockades bort. I skrivande stund finns inga planer frn fretaget, eller nskeml frn kunderna, att ta in denna l igen. Fosters r en ganska reguljr och alldaglig lagerl utan srskilda knnetecken som fr den att st ut. I Systembolagets sortiment finns ett antal mer populra ljusa lagerl frn hela vrlden. Fosters blev utkonkurrerad.

*jobbar p Systembolaget*
**gillar Fosters skarpt sjlv s kalla mig inte partisk**
Citera
2014-07-25, 06:48
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longstreet
Fosters sljer helt enkelt fr dligt och plockades bort. I skrivande stund finns inga planer frn fretaget, eller nskeml frn kunderna, att ta in denna l igen. Fosters r en ganska reguljr och alldaglig lagerl utan srskilda knnetecken som fr den att st ut. I Systembolagets sortiment finns ett antal mer populra ljusa lagerl frn hela vrlden. Fosters blev utkonkurrerad.

*jobbar p Systembolaget*
**gillar Fosters skarpt sjlv s kalla mig inte partisk**

Tack fr lite inside information frn en som vet vad som hnder bakom drrarna vi vanliga aldrig passerar.
Hur ser ett nskeml frn kunderna ut egentligen? Antar att det inte kan vara att folk frgar efter den i butik och genom det blir det ngot sorts nskeml och Systembolaget tar in produkten.

Varfr vill inte Fosters sljas i Sverige?
Man hr ibland att Systembolaget r vrldens, eller utan vrldens strsta inkpare s lter de mystiskt, eller ml australiensarna har ntt Sverige-hat? D kan de fetglmma att vi ska slja Norrlands Guld till dem om de nu skulle vilja tycker jag

Ngon form av hnsyn eller frsk till slja l frn alla delar av vrlden har inte Systembolaget antar jag?
Citera
2014-07-25, 08:18
Medlem
Citat:
Hur ser ett nskeml frn kunderna ut egentligen?
Hr svarar SB p kundnskeml. Alla nskeml registreras. Blir det tillrckligt mnga s tar SB in varan p prov, och brjar dr. http://www.systembolaget.se/Tjanster/Privatimport/

Citat:
Varfr vill inte Fosters sljas i Sverige? Man hr ibland att Systembolaget r vrldens, eller utan vrldens strsta inkpare s lter de mystiskt
Foster tillhr Heineken, om jag inte missminner mig, och vill nog VLDIGT GRNA sljas i Sverige ocks. SB r vrldens andra strsta uppkpare av alkoholprodukter, efter United States Army.

Citat:
Ngon form av hnsyn eller frsk till slja l frn alla delar av vrlden har inte Systembolaget antar jag?
Njaaaaa... r bara utbudet tillrckligt varierat s r bde uppdragsgivare (riksdagen) och kunder (svenska folket) njda
Citera
2014-07-25, 13:51
Medlem
Australien beer is like making love in a canoe, funding close to water
Citera
2019-08-10, 15:08
Medlem
trewqs avatar
Var p Stockholms l- och whiskymssa frra ret och tjuvlyssnade lite p en diskussion om just Fosters som ngra av de mer kunniga lexperterna i Nordeuropa hade. Hursomhelst sa dom att Fosters hade tvingats sluta med sin frsljning inom EU efter ett beslut p hgsta niv eftersom en viktig ingrediens i let tydligen r fostervatten (drav namnet , i hemlandet heter den ju Fetus, foster p australiensiska). let utvecklades p 1920-talet och riktade sig srskilt till (gravida) kvinnor. Enligt mig s gr inte fostervattnet ngot bra med smaken, snarast tvrtom.
Citera
2019-08-10, 22:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Var p Stockholms l- och whiskymssa frra ret och tjuvlyssnade lite p en diskussion om just Fosters som ngra av de mer kunniga lexperterna i Nordeuropa hade. Hursomhelst sa dom att Fosters hade tvingats sluta med sin frsljning inom EU efter ett beslut p hgsta niv eftersom en viktig ingrediens i let tydligen r fostervatten (drav namnet , i hemlandet heter den ju Fetus, foster p australiensiska). let utvecklades p 1920-talet och riktade sig srskilt till (gravida) kvinnor. Enligt mig s gr inte fostervattnet ngot bra med smaken, snarast tvrtom.

Eller s heter det s fr att brderna Foster startade lbryggning i Melbourne p 1880-talet.

Du frstr vl att de satt och drog valsar och skmtade med varandra p fyllan?

Lgg mrke till att det r p svenska som foster betyder foetus. P engelska anvnds ordet bara p samma stt som vi gr i sammansatta ord, fosterbarn, fosterbroder, o.s.v.

Nr man r full p svenska skrattar man och sger fostervatten, men den betydelsen finns inte p engelska.

S man fr vlja mellan de dokumenterade brderna Foster, och en betydelse som inte ens finns p engelska.

Som kuriosa, Foster i EU har frmodligen inget med Australien att gra lngre. Det bryggs i Manchester och gs av Heineken.
Citera
2020-11-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det dr var frbanne mig det DUMMASTE jag lst sen jag konfirmerades! r du p allvar S inkapabel att dra egna slutsatser att du p allvar trodde p det dr och skrev det hr?? Jag ber fr mnsklighetens framtid... Kllkritik, fr f-n!!

Var i h---e skulle Fosters f tag i sdana kvantiteter "fostervatten" att kunna brygga l p global skala? Hela Australiens gravida kvinnor samtidigt skulle inte rcka till fr att tcka Smygehuks behov. Naturligtvis har du fljt med din gravida kvinna till MVC. Nr lmnade hon fostervatten? Vilket landsting tillhr hon? Tnk lite, fr bvelen.

Skulle verkligen Fosters dpa sin produkt till Fetus - foster?? P allvar, VEM tror du skulle kpa en l som heter foster? Som information kan lggas att i Australien talas engelska, australiensiska vet jag ej var det talas.

EU bygger p fri marknad och kan inte hindra ngon vara att sljas om kraven uppfylls. EU-parlamentet kan INTE frelgga ngon vara med stopp om det inte freligger hinder. Fosters r en l, inget annat, och sljs fritt inom unionen.

Som om Systembolaget skulle blanda krkmedel i flaskorna. Nr skulle jag gra det? P morgonrasten? Eller efter arbetspassen, utan ln? Kllkritik, fr bvelen...!
Senast redigerad av Longstreet 2020-11-17 kl. 22:02.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in