Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-06, 23:07
  #1
Avstängd
Junilistan verkar klättra i opinionsundersökningarna och fick nu senast 3,8% i en undersökning. Inför förra valet så var det väl inget institut som hade siffror i närheten av deras valresultat. Detta tillsammans med det faktum att de i år får sina valsedlar utlagda gratis borde innebära att de kan åtminstone komma över fyra procent. Vad tror ni?
Citera
2009-06-06, 23:20
  #2
Medlem
Weejays avatar
Tror inte det är helt omöjligt att de får en stol; trots allt...
Citera
2009-06-06, 23:28
  #3
Medlem
Trumpeters avatar
Troligen inte men osvuret är bäst
Citera
2009-06-06, 23:36
  #4
Medlem
Opinionsundersökningar brukar ofta missgynna små partier så det är helt klart möjligt att de kan plocka hem en stol.
Citera
2009-06-07, 00:16
  #5
Medlem
Otroligs avatar
Nej, det tror jag inte. Junilistan har gjort sitt, de är inte längre intressanta. Jag tror att Sören Wibe kommer stå och se dum ut om några dagar när resultatet är fastslaget.
Citera
2009-06-07, 02:48
  #6
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Hade du frågat för en månad sen hade jag sagt "inte en chans", men nu är jag inte så säker längre. Det finns trots allt en gigantisk mängd idioter i detta land som röstar helt utan ideologi utan mer på fräcka partiledare och tillfälliga modeströmningar i opinionen. Det visar sig även i det faktum att Piratpartiet har 8 % i mätningarna. Så Junilistan kan kanske klara 4 % även denna gång.
Citera
2009-06-07, 08:49
  #7
Medlem
Jag tror inte det räcker ända fram för gubbsen. Men jag har sett att de verkar ta röster från sossarna, och det är jag glad för... Tror inte EU-negativa sossar gillar Ulvskog.
Citera
2009-06-07, 09:05
  #8
Medlem
Kimgrens avatar
Jag hoppas verkligen att de gör det. Småpartier som tar makt ifrån de etablerade partierna är i överlag en bra sak.

För vart är debatten i Sverige, det är tragikomiskt att se hur alla de etablerade partierna tycker lika i de flesta frågor. När vänster blir höger och höger blir vänster, i Europaparlamentet.

En kamp för riktig demokrati i Bryssel kanske kan börja gå sin gång. Alla dessa mindre partier över hela Europa har mycket att leva upp till. Och en stor del är kritiska till EU maskineriet.

Lycka till Junilistan.
Citera
2009-06-07, 10:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Hade du frågat för en månad sen hade jag sagt "inte en chans", men nu är jag inte så säker längre. Det finns trots allt en gigantisk mängd idioter i detta land som röstar helt utan ideologi utan mer på fräcka partiledare och tillfälliga modeströmningar i opinionen. Det visar sig även i det faktum att Piratpartiet har 8 % i mätningarna. Så Junilistan kan kanske klara 4 % även denna gång.

För mig är inte personlig integritet och yttrandefrihet en modesvängning. Röstar PP, medvetet, stolt och med fakta på hand.
Citera
2009-06-07, 12:25
  #10
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
För mig är inte personlig integritet och yttrandefrihet en modesvängning. Röstar PP, medvetet, stolt och med fakta på hand.

Ja, det finns givetvis folk som röstar på PP efter moget övervägade och med ideologiska resonemang, men jag menar att den stora majoriteten av PP:s väljare är unga grabbar som inte vet ett skit om politik utan röstar PP i huvudsak beroende på fildelningsfrågan, eller som en ren proteströst. Eller både och.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback