2009-06-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Gärna.

http://193.150.215.72/health/index.htm

http://193.150.215.72/health/index-filer/Page328.htm

http://193.150.215.72/health/index-filer/Page710.htm

strecken ser ju helt koko ut..

Allt fixat i office frontpage haha..

Men detta var iaf hur skräpet ser ut... Förstod ganska tidigt att jag måste lära mig mer för att komma någonstans i detta.
Citera
2009-06-08, 16:06
Medlem
VAKNA trådjävel!
Citera
2009-06-08, 17:19
Medlem
flipper1446s avatar
Utifrån hur du har uttryckt dig i tråden och det som du hittills har presterat tror jag att det är effektivare för dig att anlita någon som gör det där åt dig. Så länge dina planer inte går ut på att producera webbsajter som leverne tycker jag inte att det är värt ansträngningen som krävs för att lära sig göra det du vill. Det blir för omständigt för dig när du inte besitter ens grundläggande kunskaper i ämnet. Detta säger jag inte för att jävlas eller vara elak.
Citera
2009-06-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Utifrån hur du har uttryckt dig i tråden och det som du hittills har presterat tror jag att det är effektivare för dig att anlita någon som gör det där åt dig. Så länge dina planer inte går ut på att producera webbsajter som leverne tycker jag inte att det är värt ansträngningen som krävs för att lära sig göra det du vill. Det blir för omständigt för dig när du inte besitter ens grundläggande kunskaper i ämnet. Detta säger jag inte för att jävlas eller vara elak.

De där är mitt val. Jag vill lära mig, och jag frågar om tips. Passar inte det, så behöver du inte läsa tråden heller. Jag vill veta vilken teknik jag ska använda, det är det viktigaste.
Citera
2009-06-08, 17:55
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thefuture
Jag vill veta vilken teknik jag ska använda, det är det viktigaste.
Men det har du ju redan fått svar på.
En databas (SQL) för lagringen, och serverskriptspråket har du ju bestämt ska vara ASP.NET.

Vill du lära dig SQL är detta en bra början:
http://beginner-sql-tutorial.com/sql.htm

Som det verkar behöver du ta en titt på html/css också, det kan du hitta bra länkar till genom att läsa den klistrade tråden i det här delforumet.

Om du har tänkt att sidan ska besökas av många kan det vara bra att läsa på lite om användbarhet och hur man bygger en sajt som är lättnavigerad på ett logiskt sätt. Om detta har bl.a. alistapart.com många bra artiklar.

En till sak:
I 9 fall av 10 tjänar man mycket på att välja ett redan färdigt projekt som man kan anpassa. Nu vet jag inte vad som finns i .Net-sammanhang, men http://umbraco.org/ dök upp efter en googling. Där har du ett färdigt publiceringssystem att jobba med, och det kan spara dig mycket tid. Kan vara värt en titt. Lycka till.
Senast redigerad av flipper1446 2009-06-08 kl. 18:01.
Citera
2009-06-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Men det har du ju redan fått svar på.
En databas (SQL) för lagringen, och serverskriptspråket har du ju bestämt ska vara ASP.NET.

Vill du lära dig SQL är detta en bra början:
http://beginner-sql-tutorial.com/sql.htm

Som det verkar behöver du ta en titt på html/css också, det kan du hitta bra länkar till genom att läsa den klistrade tråden i det här delforumet.

Om du har tänkt att sidan ska besökas av många kan det vara bra att läsa på lite om användbarhet och hur man bygger en sajt som är lättnavigerad på ett logiskt sätt. Om detta har bl.a. alistapart.com många bra artiklar.

En till sak:
I 9 fall av 10 tjänar man mycket på att välja ett redan färdigt projekt som man kan anpassa. Nu vet jag inte vad som finns i .Net-sammanhang, men http://umbraco.org/ dök upp efter en googling. Där har du ett färdigt publiceringssystem att jobba med, och det kan spara dig mycket tid. Kan vara värt en titt. Lycka till.

Tack för all hjälp. Jag funderar på vad som är enklast.. Att använda sig av XML eller SQL.
Citera
2009-06-08, 18:15
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Tack för all hjälp. Jag funderar på vad som är enklast.. Att använda sig av XML eller SQL.
SQL helt klart, skulle jag säga, i alla fall i min värld. Men jag jobbar inte med Microsofts programmeringsspråk, så det kanske är andra regler som gäller där.
Citera
2009-06-10, 11:44
Medlem
Protons avatar
bbar heller normalt sett inte inom MS värld, men jag skulle nog rekommendera dej nån form av databas ändå. Känns som om du skulle kunna undvika en hel del problem framöver med den lösningen, bland annat beträffande sorteringar av posterna och uppdateringar / förändringar i posterna.
Citera
2009-06-10, 15:43
Medlem
Nikksters avatar
Citat:
Okejdå!

Då får jag göra det då...

Tål inte att jag har så jävla svårt för SQL. Jag har läst och tittat på många ställen för att lära mig, men det verkar så avancerat. Jag antar att jag kommer att få gå den långa vägen.

Men nästa steg då? Vad är det?

advancerat?

Använd PHPMyADMIN, en SQL-editor.
Citera
2009-06-10, 19:21
Medlem
vinjars avatar
Enklaste hade väl varit att köra med PHP + SQL? Ska försöka ge dig lite tips för hur man kan mata in och hämta information!

Någon nämnde tabellerna förut, men jag "skapar" nu två egna som jag matchar med min fina php kod.

Första tabellen heter artikel.
Vi har: inlagg_id (pri key), datum, titel, inlagg och ett kat_id (kategoriID.
Du vet redan hur man gör tabeller verkar det som så jag kör på.

SÖK OCH HÄMTA DATA

MATA IN DATA

Du vill ha kategorier med antar jag, här är ett litet exempel på hur det kan se ut. I tabellen kategori har vi: kat_id och kategorinamn.

SE DATA?

Simpel echo av din artikeltabell!

Så här jobbar jag, inte säkert att det alls är vad du letar efter, men tror detta är den enklaste vägen. Du får upp en FORM där du bara kopierar in din text / artikel / whatever, HTML kod kan visserligen behövas för att snygga till det.. går lätt att göra när du ekar ut skiten dock genom att sätta t.ex <p> tag och länka allt till en stilmall.

Kan se ut som jag har lagt ner en hel dag på att skriva detta. Det är inte fallet. Har mest bara kopierat från ett gammalt "arbete". Inte 100% säker på att alla variabler stämmer överrens, har bytt ut de jag sett och gått igenom det några gånger.

Hoppas det var till någon hjälp! frågor kommer säkert, kanske tittar in igen och svarar på det jag kan Du kommer behöva en (hel) del liknande php filer för att snygga till det, för att lätt kunna titta i kategorier etc.

mvh~
Citera
2009-06-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinjar
Enklaste hade väl varit att köra med PHP + SQL? Ska försöka ge dig lite tips för hur man kan mata in och hämta information!

Någon nämnde tabellerna förut, men jag "skapar" nu två egna som jag matchar med min fina php kod.

Första tabellen heter artikel.
Vi har: inlagg_id (pri key), datum, titel, inlagg och ett kat_id (kategoriID.
Du vet redan hur man gör tabeller verkar det som så jag kör på.

SÖK OCH HÄMTA DATA

MATA IN DATA

Du vill ha kategorier med antar jag, här är ett litet exempel på hur det kan se ut. I tabellen kategori har vi: kat_id och kategorinamn.

SE DATA?

Simpel echo av din artikeltabell!

Så här jobbar jag, inte säkert att det alls är vad du letar efter, men tror detta är den enklaste vägen. Du får upp en FORM där du bara kopierar in din text / artikel / whatever, HTML kod kan visserligen behövas för att snygga till det.. går lätt att göra när du ekar ut skiten dock genom att sätta t.ex <p> tag och länka allt till en stilmall.

Kan se ut som jag har lagt ner en hel dag på att skriva detta. Det är inte fallet. Har mest bara kopierat från ett gammalt "arbete". Inte 100% säker på att alla variabler stämmer överrens, har bytt ut de jag sett och gått igenom det några gånger.

Hoppas det var till någon hjälp! frågor kommer säkert, kanske tittar in igen och svarar på det jag kan Du kommer behöva en (hel) del liknande php filer för att snygga till det, för att lätt kunna titta i kategorier etc.

mvh~

Här har vi ett uppskattat inlägg. H*n vet va h*n snackar om .

Fantastiskt, tack!
Citera
2009-06-16, 12:56
Medlem
Hej,
du måste nog ha lite mer kött på benen ifall det ska bli bra. XML har sina fördelar men du kan göra så mycket mer med SQL (framförallt hämta stora datamängder snabbare).

Jag vet inte riktigt vad Wobin vill få ut men sikta iaf på normalisering (Läs denna tråd t.ex.: https://www.flashback.org/showthread.php?t=926443) och en genomtänkt databasstruktur.

Mvh,
KF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in