2009-06-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Det går ju alldeles utmärkt att spara HTML taggar i ett fält i databasen, dvs formaterad text.
För att underlätta inmatningen då kan du använda dig av en sk. javascript wysiwyg-editor så är det som att skriva i Word men att han formaterar texten med HTML i bakgrunden.

Hur? Va e en tag ?
Citera
2009-06-06, 21:20
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thefuture
Hur? Va e en tag ?

Till exempel: <div></div><b></b>

Jag menade att du kan utan problem spara följande sträng i databasen:

"Din mamma kokar <b>jättegoda</b> köttbullar" vilket hade resulterat i följande när du visar det på din hemsida:

Din mamma kokar jättegoda köttbullar
Citera
2009-06-06, 21:22
Medlem
Citat:
Till exempel: <div></div><b></b>

Så... Inom de där ska jag kunna trycka in en hel artikel? In i databasen alltså?
Citera
2009-06-06, 21:24
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Så... Inom de där ska jag kunna trycka in en hel artikel? In i databasen alltså?

Ja, du kan trycka in hela Bibeln i databasen om du så önskar.
Däremot bör inte hela designen på sidan ligga i databasen, utan endast informationen som ska stå på sidan.
Citera
2009-06-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ja, du kan trycka in hela Bibeln i databasen om du så önskar.
Däremot bör inte hela designen på sidan ligga i databasen, utan endast informationen som ska stå på sidan.

FANTASTISKT!

Exakt hur matar jag in artikeln i databasen då?

Hmm... Fortfarande ganska luddigt i mitt huve som inte är insatt i databashantering.
Citera
2009-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför vill du hålla dig undan SQL? Om jag har förstått dina tankar rätt har du inget annat val än att använda någon form av SQL-server.

Lite OT, men visst har man andra val. XML är ett utmärkt val. Om det inte är riktigt stora mängder information så är det att föredra i de flesta fall.
Citera
2009-06-06, 21:50
Medlem
Citat:
FANTASTISKT!

Exakt hur matar jag in artikeln i databasen då?

Hmm... Fortfarande ganska luddigt i mitt huve som inte är insatt i databashantering.

Titta på programmet nedan:
http://freetextbox.com/default.aspx

Ladda hem, följ instruktionerna. Då får du en bra editor som gör det du önskar och du slipper onödigt kodande.
Citera
2009-06-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Titta på programmet nedan:
http://freetextbox.com/default.aspx

Ladda hem, följ instruktionerna. Då får du en bra editor som gör det du önskar och du slipper onödigt kodande.

Ursäkta min tröghet..

Men.. Vad har detta fina program med SQL att göra? Vad jag förstår så gör den en ASP(X)sida som innehåller artikeln? Men inte så att den pumpas in i min databas.. Right?
Citera
2009-06-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursäkta min tröghet..

Men.. Vad har detta fina program med SQL att göra? Vad jag förstår så gör den en ASP(X)sida som innehåller artikeln? Men inte så att den pumpas in i min databas.. Right?

Den lägger in HTML-taggar åt dig där så önskas så att du redigerar sidan precis som om du skriver i Word eller som du skriver inlägg här på forumet. Tittar du vidare på den sidan finns det information hur du hämtar upp informationen.

För att lära dig kommunicera med en databas kan du läsa på:
http://www.codeproject.com/KB/database/sql_in_csharp.aspx
Citera
2009-06-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Lite OT, men visst har man andra val. XML är ett utmärkt val. Om det inte är riktigt stora mängder information så är det att föredra i de flesta fall.

Jag hade missat detta inlägget...

Kan du berätta mer?
Citera
2009-06-06, 22:26
Medlem
Hörrni... Jag kan ju lika gärna visa det jag har.

Jag har ju börjat utformningen.. Å här visas också hur RUTTEN jag är på att göra hemsidor.. Men jag vill verkligen få sidan användbar.

Vill ni se skräpet? Så kanske det är lättare att ge förslag.
Citera
2009-06-06, 23:34
Medlem
Citat:
Hörrni... Jag kan ju lika gärna visa det jag har.

Jag har ju börjat utformningen.. Å här visas också hur RUTTEN jag är på att göra hemsidor.. Men jag vill verkligen få sidan användbar.

Vill ni se skräpet? Så kanske det är lättare att ge förslag.
Gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in