2009-06-06, 19:43
Medlem
Hej!

Jag håller på att skapa en hemsida som ska innehålla massor av information.

Har ni några tips på vilka tekniker jag ska använda mig av för att göra en sida där jag enkelt ska kunna plocka fram lagrad information (i form av t ex artiklar) inbakat i hemsidan? Det måste vara en teknik jag kan hantera. Jag läser gärna lite i mina böcker(är inne på någon funktion i c#) och får ett enkelt system att hantera ny information på, än något fööör enkelt som bara tar tid att underhålla. Jag tror jag helst vill hålla mig undan SQL om det går.

Något simpelt, men användbart. Det behöver bara vara jag som ska kunna redigera informationen.

Och... Med enkelt menar jag att jag vill kunna lägga till information på hemsidan utan att det tar en evighet. Kanske kommer källan från en wordfil? Eller kanske kommer den ifrån en annan hemsida?

Tänk er ett ställe där jag samlar all information om T EX alla volvobilar som finns. Kanske finns det mer än en artikel om volvo 740? Ja, då vill jag få in det i hemsidan. Man ska kunna välja vilken av artiklarna man vill läsa.

Så vad säger ni...? Jag kanske har uttryckt mig helt åt pipan, men fråga gärna, så svarar jag.

Tack på förhand!
Citera
2009-06-06, 19:48
Medlem
micaeles avatar
Varför vill du hålla dig undan SQL? Om jag har förstått dina tankar rätt har du inget annat val än att använda någon form av SQL-server.
Citera
2009-06-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför vill du hålla dig undan SQL? Om jag har förstått dina tankar rätt har du inget annat val än att använda någon form av SQL-server.

Okejdå!

Då får jag göra det då...

Tål inte att jag har så jävla svårt för SQL. Jag har läst och tittat på många ställen för att lära mig, men det verkar så avancerat. Jag antar att jag kommer att få gå den långa vägen.

Men nästa steg då? Vad är det?
Citera
2009-06-06, 20:21
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thefuture
Okejdå!

Då får jag göra det då...

Tål inte att jag har så jävla svårt för SQL. Jag har läst och tittat på många ställen för att lära mig, men det verkar så avancerat. Jag antar att jag kommer att få gå den långa vägen.

Men nästa steg då? Vad är det?

Nästa vägval är om du ska köra in på ASP.NET + MsSQL eller PHP + MySQL.

Edit: Finns självklart en del andra val också, men dom känns som de mest lämpliga.
Citera
2009-06-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Nästa vägval är om du ska köra in på ASP.NET + MsSQL eller PHP + MySQL.

Edit: Finns självklart en del andra val också, men dom känns som de mest lämpliga.

ASP.NET hade jag tänkt mig. C# som sagt.
Citera
2009-06-06, 20:28
Medlem
Wobins avatar
Citat:
ASP.NET hade jag tänkt mig. C# som sagt.

Om du inte har erfarenhet inom ASP.NET så rekommenderar jag att du lär dig grunderna i detta till att börja med, leker runt lite med variabler, loopar etc.

Sedan går du över och kör någon guide till hur du installerar MsSQL smidigt, finns en halv miljon olika alternativ under installationen (vet att jag hade problem med det åtminstone när jag skulle prova skiten).

När du har installerat MsSQL så kör du en introduktionsguide till hur du skapar tabeller och matar in data i dessa genom ett grafisk interface för att få lite bättre överblick över hur det "ser ut". Om du har greppat det läser du hur man ansluter till sin MsSQL databas via ASP.NET och sedan hämtar och matar in information genom kod.
Citera
2009-06-06, 20:31
Medlem
Citat:
Om du inte har erfarenhet inom ASP.NET så rekommenderar jag att du lär dig grunderna i detta till att börja med, leker runt lite med variabler, loopar etc.

Sedan går du över och kör någon guide till hur du installerar MsSQL smidigt, finns en halv miljon olika alternativ under installationen (vet att jag hade problem med det åtminstone när jag skulle prova skiten).

När du har installerat MsSQL så kör du en introduktionsguide till hur du skapar tabeller och matar in data i dessa genom ett grafisk interface för att få lite bättre överblick över hur det "ser ut". Om du har greppat det läser du hur man ansluter till sin MsSQL databas via ASP.NET och sedan hämtar och matar in information genom kod.

Databashelvetet är redan installerat... Och grunderna i C# har jag sen tidigare.

Så då är nästa steg att ta reda på hur man hämtar och matar information genom kod?

Går det att hämta oformaterad information, men som formateras genom min web layout? Eller hur funkar det? Jag menar... Informationen slängs väl inte in i databasen på ett snyggt sätt?
Citera
2009-06-06, 20:42
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Databashelvetet är redan installerat... Och grunderna i C# har jag sen tidigare.

Så då är nästa steg att ta reda på hur man hämtar och matar information genom kod?

Går det att hämta oformaterad information, men som formateras genom min web layout? Eller hur funkar det? Jag menar... Informationen slängs väl inte in i databasen på ett snyggt sätt?

Du skapar tabeller med fält, rader av fälten innehåller informationen. Så det går inte att ha information som ligger huller om buller i databasen direkt.
Strukturen kan se ut på följande vis:
Kod:
############## EXEMPEL PÅ TABELL ÖVER BILAR #############
regnummer        marke        arsmodell        //DETTA ÄR FÄLTENS NAMN
APA123            BMW          1923            //Detta är rader med information.
KUK394            Volvo        2001
UGA111            SAAB         2003

Vill du ha ut vilket märke bilen är av som har regnummret KUK394 skriver du en fråga till databasen som ser ut såhär i MySQL (liknar MsSQL som du ska använda):

Kod:
 SELECT marke FROM bilar WHERE regnummer = 'APA123'

Så det du måste göra är att hitta på en tabellstruktur som passar ditt endamål, sedan mata in informationen i databasen för att sedan ställa frågor till den för att få rätt information igen.
Citera
2009-06-06, 20:45
Medlem
Citat:
Du skapar tabeller med fält, rader av fälten innehåller informationen. Så det går inte att ha information som ligger huller om buller i databasen direkt.
Strukturen kan se ut på följande vis:
Kod:
############## EXEMPEL PÅ TABELL ÖVER BILAR #############
regnummer        marke        arsmodell        //DETTA ÄR FÄLTENS NAMN
APA123            BMW          1923            //Detta är rader med information.
KUK394            Volvo        2001
UGA111            SAAB         2003

Vill du ha ut vilket märke bilen är av som har regnummret KUK394 skriver du en fråga till databasen som ser ut såhär i MySQL (liknar MsSQL som du ska använda):

Kod:
 SELECT marke FROM bilar WHERE regnummer = 'APA123'

Så det du måste göra är att hitta på en tabellstruktur som passar ditt endamål, sedan mata in informationen i databasen för att sedan ställa frågor till den för att få rätt information igen.

Och det tycker du verkar vara ett enkelt sätt att smacka in en artikel på?
Citera
2009-06-06, 20:51
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Och det tycker du verkar vara ett enkelt sätt att smacka in en artikel på?

Absolut! Föreställ dig följande struktur!

Kod:
############## EXEMPEL PÅ TABELL ÖVER ARTIKLAR #############
artikelID        datum             titel                   innehall                        //DETTA ÄR FÄLTENS NAMN
3                2009-06-06        Olyckan framme igen     Idag sket Jonas ner sig...        //Detta är rader med information.
2                2009-06-05        Otur som vanligt        Idag sket Niklas ner sig...
1                2009-05-31        Macken brann            Shell stod i lågor...

Då kan du hämta ut vilken artikel du vill, enkelt sortera efter datum eller kanske lägger till ett fält för vilken kategori artikeln tillhör så du kan hämta ut alla artiklar från just den kategorin. Name it!
Citera
2009-06-06, 21:00
Medlem
Citat:
Absolut! Föreställ dig följande struktur!

Kod:
############## EXEMPEL PÅ TABELL ÖVER ARTIKLAR #############
artikelID        datum             titel                   innehall                        //DETTA ÄR FÄLTENS NAMN
3                2009-06-06        Olyckan framme igen     Idag sket Jonas ner sig...        //Detta är rader med information.
2                2009-06-05        Otur som vanligt        Idag sket Niklas ner sig...
1                2009-05-31        Macken brann            Shell stod i lågor...

Då kan du hämta ut vilken artikel du vill, enkelt sortera efter datum eller kanske lägger till ett fält för vilken kategori artikeln tillhör så du kan hämta ut alla artiklar från just den kategorin. Name it!

Alltså... För att hämta artikeln, verkar det kanon... Men för att trycka in själva artikeln som är formaterad i ett format, som jag vill behålla, verkar det inte som den bästa lösningen? Eller har jag fattat helt fel kanske... Det där du har visat är ju helt perfekt.. För information på en sträng. Max.

Jag har förmodligen fattat helt fel.. Men rätta mig.
Citera
2009-06-06, 21:10
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Alltså... För att hämta artikeln, verkar det kanon... Men för att trycka in själva artikeln som är formaterad i ett format, som jag vill behålla, verkar det inte som den bästa lösningen? Eller har jag fattat helt fel kanske... Det där du har visat är ju helt perfekt.. För information på en sträng. Max.

Jag har förmodligen fattat helt fel.. Men rätta mig.

Det går ju alldeles utmärkt att spara HTML taggar i ett fält i databasen, dvs formaterad text.
För att underlätta inmatningen då kan du använda dig av en sk. javascript wysiwyg-editor så är det som att skriva i Word men att han formaterar texten med HTML i bakgrunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in