2009-06-06, 11:55
Medlem
Har brjat f ett visst intresse fr klockor nu p senare tid. Ser att mnga snackar om flytande sekundvisare... varfr "ska" man ha det? Rent estetiskt kan det vara fint men frutom det....?

Har spanat in ett antal olika mekaniska klockor, kan man p ngot stt avgra om de har flytande visare?
Citera
2009-06-06, 12:07
Medlem
tzjs avatar
Flytande visare sitter i regel p lite mer komplicerade urverk. Det finns klockor med flytande sekundvisare i ganska mnga prisklasser, och angende hur man ser p klockan att den har flytande sekundvisare hnvisar jag till lnken nedan. Sekundvisaren hackar inte stegvis utan sveper fram.

http://www.youtube.com/watch?v=-q31kaIe4CM

En modell frn Seiko.
Citera
2009-06-06, 12:22
Medlem
floorlamps avatar
Ska ha o ska ha.
I ett urverk flyter visaren fram, ett urverk som ngon har konstruerat och ofta satt ihop ocks. Den gr s lnge du drar upp den eller anvnder den.
Det flytande man ser bestr egentligen utav vldigt mnga "tick"

I en "quarts" klocka r det elektronik som gr p batteri som fr klockan att g. Dessa massproduceras, kikar du p tex ebay ser du att visa av dessa klockor gr fr under 1 dollar.
Samtidigt frsker andra mrken knna stora pengar genom att stta ett fint namn p klockan och ndra designen.

Visaren flyter p mekaniska klockor.
Citera
2009-06-06, 12:23
Medlem
Oj, skrev vldigt klumpigt. Det jag menade var om man kan se det p specifikationerna, allts om man kan lsa sig till det. Alla klockor finns som bekant inte p Youtube...

Angende prisklasser har jag sett allt frn begagnade klockor fr en tusenlapp till klockor fr astronomiska summor med flytande visare, s visst r spannet stort.
Citera
2009-06-06, 12:36
Medlem
floorlamps avatar
Har du ngon lnk?

Men str det att det r mekanistiskt s flyter visaren mer eller mindre.
Citera
2009-06-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floorlamp
Har du ngon lnk?

Men str det att det r mekanistiskt s flyter visaren mer eller mindre.

Kollade bara lite p Ebay fr ett tag sedan, det finns s mnga klockor att jag inte kan bestmma mig. Min budget ligger p absolut max 10.000 kr, tror ni att man fr en bra mekanisk fr den summan?
Citera
2009-06-06, 13:40
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
Kollade bara lite p Ebay fr ett tag sedan, det finns s mnga klockor att jag inte kan bestmma mig. Min budget ligger p absolut max 10.000 kr, tror ni att man fr en bra mekanisk fr den summan?

Fr 10.000 kr hittar du definitivt ett mekaniskt ur. Att kpa frn ebay med ett sdant tak hade jag inte gjort om jag inte var mer insatt i klockor n vad du verkar vara. Inget illa menat alls.

Titta istllet p olika kp/sljsidor p klockforum istllet och frga runt bland folk som kan klockor bra istllet.

Har du funderat p ngot mer n att du vill ha ett mekaniskt ur? Mrke tex? Stil p klockan? Skall det vara ett stiligare klassiskt ur eller ngot i stil med ngot massivt dykarur?
Citera
2009-06-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Fr 10.000 kr hittar du definitivt ett mekaniskt ur. Att kpa frn ebay med ett sdant tak hade jag inte gjort om jag inte var mer insatt i klockor n vad du verkar vara. Inget illa menat alls.

Titta istllet p olika kp/sljsidor p klockforum istllet och frga runt bland folk som kan klockor bra istllet.

Har du funderat p ngot mer n att du vill ha ett mekaniskt ur? Mrke tex? Stil p klockan? Skall det vara ett stiligare klassiskt ur eller ngot i stil med ngot massivt dykarur?

Du har rtt i att det r dumt att kpa p Ebay fr en novis som mig, tnkte bara f en ungefrlig uppfattning om priserna som gller.

Jag hade tnkt mig en klassisk, "tidls" modell. Absolut inget stort och maffigt dykarur eller pilotur. Jag har fastnat lite fr Nomos men det finns knappt ngra recensioner eller sikter om deras ur. Det r speciellt denna jag gillar: http://www.glashuette.com/index.php?id=52

Till sist, finns det ngra bra klockforum du/ni rekommenderar? Har redan kollat p klockforum.se men det verkar lite vl dtt...
Citera
2009-06-06, 19:01
Medlem
anekis avatar
Automatiskt ur under 10k, d tnker jag direkt p mrken som t.ex. Longines och Tag Heuer. Seiko gr ven vldigt bra klockor ven om de inte har lika hgt statusvrde.

edit: Fr att flja topic, man brukar kalla urverken fr automatiska eller i vissa fall mekaniska om du har ett urverk med sk. flytande visare.
Senast redigerad av aneki 2009-06-06 kl. 19:02. Anledning: tillgg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in