2009-06-05, 17:12
Medlem
tomtemoors avatar
Jo det är såhär att jag har en syster jag älskar, och två fullkomligt underbara syskonbarn. Jag och min sambo sitter ofta barnvakt, (eller relativt ofta kanske i snitt någon natt i månaden och jag någon/ett fåtal kvällar i månaden) nu senaste kvartalet har vi haft barnen över natten i deras hus flera gånger och de har även kommit till oss. En fantastisk gåva att få vara så nära sina syskonbarn...

Men... jag retar mig på en sak och det är att hon vet att vi har en riktigt tuff ekonomi, dels för att vi ska ha barn till hösten och jag får den lägsta FP då så vi måste spara nu, trots detta får vi/jag aldrig några bensinpengar eller så när vi åker sammanlagt nästan sex mil för att vara barnvakt. Vi har en nära relation och har aldrig dillat om pengar med varandra, det jämnar väl ut sig har jag alltid tänkt men jag börjar faktiskt bli lite less... Och jag vet inte hur jag ska säga det! Känns sååå sniket och snålt liksom. Jag är student och om rollerna var ombytta skulle jag faktiskt vara lite noga med att betala... De åker aldrig till oss för att hjälpa oss eftersom vi inte har barn och vi har liksom inget som de hjälper oss med i gengäld eller så.
En gång när jag skulle vara barnvakt så sa jag att jag inte hade råd att bilen utan hon fick hämta mig men då sa hon att givetvis så får jag bensinpengar. Då kände jag mig sååå dum! Hon hade inte pengar den kvällen men var väldigt noga med att jag skulle få dem nästa gång vi sågs.

Usch, jag känner mig så snål och dum men på ett sätt så tycker jag faktiskt inte att vi ska behöva tanka bilen för att åka och vara barnvakt när de ber oss om det. Det är ju inte så ofta det händer, men ändå... Det liksom retar mig lite.

Hur gör ni med era barnvakter? Och hur skulle ni gjort om ni var jag? Kan jag säga det på nåt bra sätt, jag vill ju inte att vi ska få nån millimeter-rättvisa-relation...
Senast redigerad av tomtemoor 2009-06-05 kl. 17:14. Anledning: Fel rubrik
Citera
2009-06-05, 17:31
Medlem
zozolas avatar
jag vet inte, men jag kan ju säga att min fasters mans ville ha betalt för ett smörpaket en gång.. Vi garvar fort
Citera
2009-06-05, 21:55
Medlem
lexitos avatar
Nästa gång hon frågar om ni/du kan vara barnvakt eller komma över till deras hur för att göra henne en tjänst, så kan du ju lägga fram att "du, absolut kan jag ställa upp. det blir kul. men en sak, förlåt om jag låter dumsnål nu, men du har ingen lust att lägga till en liten peng till soppan? bilen drar rätt mycket och det börjar bli lite knapert för en liten student som mig *lägger till ett litet skratt*... är det lugnt?"

skulle förvåna mig om det kom fram allt annat än ett "ja, absolut" på den frågan.

Jag håller med dig om att om jag hade bett någon att vakta ett eventuellt barn eller liknande hade jag absolut slantat upp en tackpeng utan vidare snack - men alla är inte som oss, TS.

Kom att tänka på en annan sak. Har hon bil själv? Jobbar hon och pröjsar sin egen bensin, t.ex.? Vissa personer har en tendens att inte fatta att det är dyrt att åka bil och att en 6 mils t/r går på en 130-150 spänn.

Sen att hon även kommer jävligt billigt undan med 150 spänn till dig är ju en annan sak.

Om du trots allt inte vågar komma till skott får du väl ta och käka upp skafferiet för dom.
Citera
2009-06-06, 07:18
Medlem
min frus mamma är "ofta" barnvakt till våra barn. hon får alltid bensinpengar!
Citera
2009-06-06, 07:45
Medlem
The Masters avatar
Säg bara som det är nästa gång: "Tyvärr så kan jag ej sitta barnvakt pga att alla mina pengar går till annat än bensin".
Citera
2009-06-06, 09:55
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Tror att detta är ett ganska vanligt överseende av småbarnsföräldrar. Jag tycker definitivt att du utan att skämmas kan säga rakt ut att det inte är rimligt att du ska ha en kostnad av att ställa upp, i synnerhet som du har svag ekonomi. Borde vara en naturlig gest av föräldrarna att erbjuda ersättning i någon form vid barnvakt tycker man, även om det skulle nekas att tas emot i många fall.

Jag är ibland barnvakt åt min systers barn som jag har ett utmärkt förhållande med och det är aldrig på tal att jag ska få något för det. Har vid ett flertal tillfällen dessutom betalat för kostnader som uppstått i samband med att ungarna ska t ex köpa glass för att hemglassbilen är där eller dylikt och hon har aldrig ens tänkt tanken på att ersätta mig för det tror jag och det retar jag mig ganska mycket på. Nu har vi båda god ekonomi i och för sig men känns mer som en principsak. Tyvärr har jag inte heller kommit på något smidigt sätt att ta upp detta på, men du kan ju skylla på att du faktiskt behöver pengarna

Om du inte löser frågan innan du själv får barn så känns det ju som ett mycket bra tillfälle att föregå med gott exempel genom att erbjuda din syster betalt för utlägg första gången hon är barnvakt åt dig, och får väl hoppas att hon inte tar emot dem då.
Citera
2009-06-08, 08:29
Medlem
Det är din syrra, kom igen

Klart hon ska pröjjsa soppan, jag hade sagt det rätt ut bara.

Syrran, vi har dåligt med pengar, betala min soppa så passar jag gjärna ungarna =).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in