2009-06-05, 16:41
Medlem
pureplayazs avatar
Hur gör man en bakgrund/meny likt www.burton.com som anpassar sig efter fönsterstorleken? Är detta ngt som går att ordna utan flash? Vilken metod är enklast att använda sig av för att fixa detta?

Enklast för mig vore ifall jag kunde bygga min hemsida som vanligt, och sedan i efterhand koda in ngt som gör att hela sidan anpassar sig efter fönsterstorleken... går detta?

tack på förhand
Citera
2009-06-05, 16:55
Medlem
Kaustis avatar
Den där sidan är ju inte speciellt elegant kodad. I 1920x1080 måste det där se hemskt ut. Brädorna hamnar ju långt upp, och gubben som står på knä hamnar långt ner.

Varför ska du ha en bild som anpassar sig efter fönsterstorleken? Vad har du för bild? Det går säkert att lösa på nåt smidigare sätt.
Citera
2009-06-05, 17:00
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pureplayaz
Hur gör man en bakgrund/meny likt www.burton.com som anpassar sig efter fönsterstorleken? Är detta ngt som går att ordna utan flash? Vilken metod är enklast att använda sig av för att fixa detta?

Enklast för mig vore ifall jag kunde bygga min hemsida som vanligt, och sedan i efterhand koda in ngt som gör att hela sidan anpassar sig efter fönsterstorleken... går detta?

tack på förhand

Som Kausti säger är det ett ganska stort projekt eftersom vissa använder sig av upplösningar upp emot 1920x1080. Att få detta att se bra ut på alla upplösningar kan vara ganska svårt.

Sedan går det nog inte att koda sidan på "vanligt" vis och sedan göra att den har dynamisk bredd eftersom man måste tänka på vilka bitar som ska flyttas åt vilket håll. Om den diven ska vara dynamisk eller statisk bredd etc.

Ska man göra detta bör man nog göra det i Flash.
Citera
2009-06-05, 17:24
Medlem
Cryxs avatar
Eftersom den där sidan är en enda stor flashfilm så bilr det automatiskt förminskning när man förminska fönstret. Testa gör en film i flash sen tryck Ctrl + Enter och kolla på den, sen förstorar du fönstret så kommer den följa med.
Citera
2009-06-06, 15:49
Medlem
Pungsparks avatar
Precis, vad är det för bild du ska ha?
Det du kan göra är att dela upp bilden, så att en del utav den repeteras beroende på hur stor upplösning man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in