• 1
  • 2
2009-06-05, 15:47
Medlem
jag hade skitit i hyran (betalar ju lika mycket endå!)

dock så hade jag inte gått med på kostnader som stiger under tiden hon är hos er, tex mat,toa artiklar osv
Citera
2009-06-05, 16:15
Medlem
Gimp_offers avatar
Det låter som att hon har bjudit in sin kompis och då ska hon få bo där gratis.

Då är det hon som är gäst hos er och ni måste visa svensk gäst vänlighet. Så enkelt är det. Dock blir det så att hon ska bo längre än en månad som ni sa först då kan hon börja betala hyra osv. Maten tycker jag att ni ska dela upp liksom hushåls sysslor redan från första början.

Sen kan ni ju alltid komma överens att hon ska betala en del av hyran för att ni är snälla och låta henne bo där, dock ska det vara en mindre summa om hon får ett eget rum förstås.
Citera
2009-06-05, 16:30
Medlem
skinner5000s avatar
Om din flickvän bjöd in sin bästa kompis i stil med "Men ska du jobba i Stockholm, vad kul, då kan du ju jättegärna bo hos oss i en månad" så känns det i mina ögon sniket att komma och kräva hyra, däremot om hon erbjuder att betala självmant så är det i mitt tycke varken fel att ta emot pengarna eller att inte ta emot dem.

Däremot om din flickväns bästa kompis frågade om hon kunde bo hos er i en månad då hon inte kunde hitta en lägenhet eller liknande, så tycker jag inte att det är fel att ta ut lite hyra dock bör ni göra upp om sådant innan hon flyttar in.
Citera
2009-06-05, 16:32
Medlem
libbens avatar
Hyran är skitsamma, är mer en gest.

Hon bor ju där för att tjäna pengar, på eran bekostnad dessutom.

Men säg det rakt upp och ner bara när hon landat hemma hos er.

Hur ska vi göra med det ekonomiska? Vill du betala hyra, eller ska du betala en symbolisk summa. Ska du skura golv och toalett med en tandborst 4h i veckan osv. Säg det på en enkel nivå som är skämtsam så kommer nog de två diskutera saken om vad som är lämpligt.

Själv skulle jag nöja mig med att en gäst betala all sin mat själv samt kanske erbjuder sig att betala en middag eller två under vistelsen.
Citera
2009-06-05, 16:33
Medlem
Cranstons avatar
Självklart ska hon betala, något annat vore absurt.
Senast redigerad av Cranston 2009-06-05 kl. 16:35.
Citera
2009-06-05, 16:35
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Om din flickvän bjöd in sin bästa kompis i stil med "Men ska du jobba i Stockholm, vad kul, då kan du ju jättegärna bo hos oss i en månad" så känns det i mina ögon sniket att komma och kräva hyra, däremot om hon erbjuder att betala självmant så är det i mitt tycke varken fel att ta emot pengarna eller att inte ta emot dem.

Däremot om din flickväns bästa kompis frågade om hon kunde bo hos er i en månad då hon inte kunde hitta en lägenhet eller liknande, så tycker jag inte att det är fel att ta ut lite hyra dock bör ni göra upp om sådant innan hon flyttar in.

Hmm jag kanske är lite gniden eller? Det är bara det att jag får vända mer på slantarna nu när jag studerar.

Det är min flickvän som fixat jobbet till henne.
Citera
2009-06-05, 16:36
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Hmm jag kanske är lite gniden eller? Det är bara det att jag får vända mer på slantarna nu när jag studerar.

Det är min flickvän som fixat jobbet till henne.
Har du diskuterat det med flickvännen om att hon ska kompensera på nåt sätt när hon bor där?
Citera
2009-06-05, 17:14
Moderator
blomvattnares avatar
Jag skulle inte ha begärt eller förväntat mig någon hyra.
Däremot skulle hon få vara med och dela på matkostnader mm.
Vid utflyttningen skulle jag uppskattat att få en stor bukett blommor eller någon present som tack för hjälpen.
Citera
2009-06-05, 17:42
Medlem
cojacks avatar
En månad kan man ju vara snäll o bjuda på, maten kan hon ju köpa själv(om hon nu inte är helt pank, då kan du köpa ett par pack med nuddlar till henne )

Nästa gång kanske du står där själv.
Citera
2009-06-05, 18:14
Medlem
soar83s avatar
Hyran skulle jag nog bjuda på om hon inte tar upp det själv och om det bara blir en månad Maten skulle hon självklart betala sin del av..
Citera
2009-06-05, 20:32
Medlem
Jag skulle ha jäkligt svårt att begära att hon betalar del av hyran om det är så pass kort tid och framförallt om personen ska sova på soffan eller en madrass på golvet eller liknande.

Däremot skulle jag förutsätta att hon skulle sköta det lika snyggt och tex. handla och laga mat och dra sitt eget lass och lite till.
Citera
2009-06-05, 21:54
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cojack
En månad kan man ju vara snäll o bjuda på, maten kan hon ju köpa själv(om hon nu inte är helt pank, då kan du köpa ett par pack med nuddlar till henne )

Nästa gång kanske du står där själv.

Nja knappast troligt att jag själv står där en dag.

Och skulle jag åka till en kompis för att jobba en månad så tänker jag garanterat betala för mig. Jag har dock beslutat mig för att inte ta upp frågan, erbjuder hon sig själv att betala är det upp till min flickvän att ta det beslutet. Jag vill inte sabba några relationer. Men det är denna gång. Nästa gång ska alla villkor vara klart innan inflytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Jag skulle ha jäkligt svårt att begära att hon betalar del av hyran om det är så pass kort tid och framförallt om personen ska sova på soffan eller en madrass på golvet eller liknande.

Däremot skulle jag förutsätta att hon skulle sköta det lika snyggt och tex. handla och laga mat och dra sitt eget lass och lite till.

Hon kommer sova i en GRYM bäddsoffa som jag och sambon har använt dagligen i ett år innan vi flyttade hit så det är inge jävla höbal hon kommer få sova på. Jag har fixat plats i klädkammaren och ett skåp i badrummet, allt för att hon ska känna sig välkommen. Jag har fyllt upp med bärs i kylen också.

Jag förstår inte varför alla tycker hon ska hjälpa till hemma, tror ni det är nå jävla industrikök och herrgård jag har? Jag bor i en tvåa, när jag har lagat mat diskar jag direkt. Efter maten diskar jag direkt det jag använt för att äta maten. Kasta in tvätt i maskin tar 1min, sen tar det ca 5min att vika tvätten och lägga det i byrån alternativt hänga upp det på galjar.

Dammsuga hela lägenheten ordentligt tar 10min, då hinner jag med varenda jävla list. Damma av allt som inte går att ta med dammsugaren tar också ca 10min.

Men hur som helst ska det bli trevligt med lite folk och rörelse här. Vi får väl se hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in