• 1
  • 2
2009-06-05, 15:05
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Min sambos bästa kompis kommer flytta in till mig/oss nu på söndag eftersom hon har fått jobb här i Stockholm. Tanken är att hon ska bo här i en månad.

Bör hon eller bör hon inte betala en tredjedel av hyran och sin del av maten som går åt?

Min spontana tanke är att hon borde det, min sambo håller inte riktigt med.

Det hade varit en annan sak om hon hade åkt till Stockholm på semester och bott hos oss. Men nu måste hon bo här för att hon ska arbeta i gamla stan.

Tjejen ifråga är trevlig och jag har inget emot att hon ska bo här då jag är social av mig.

Dock kan jag ju inte springa omkring naken hur jag vill eller göra vad jag vill för hon kommer bosätta sig i vardagsrummet.

Jag har även en känsla av att det kan bli tal om en längre vistelse här än bara en månad, hon kanske stannar hela sommaren för att jobba.

Nå vad säger ni visa flashbackare, har ni varit i samma situation som mig och hur löste ni det???
Citera
2009-06-05, 15:07
Medlem
Tazquas avatar
Absolut ska hon väl bidra till hyran.
Hon kommer ju ta upp plats så det kan hon ju inte säga nej till. Ska ju vara tacksam att hon får bo där.
Citera
2009-06-05, 15:08
Medlem
H0nkens avatar
Ja det är klart hon ska. Eftersom hon inte är kompis till dig så ska inte din ekonomi behöva lida. Antingen betalar hon själv eller så betalar din flickvän för henne. Det tycker jag!
Citera
2009-06-05, 15:09
Medlem
Tazquas avatar
Bara en liten tanke.
Har hon ens erbjudit sig själv att kompensera för en månads boende?
Citera
2009-06-05, 15:13
Medlem
Hon bor ju faktiskt nästan lika mycket som ni så det borde vara rättvist med iaf en symbolisk summa. Betalar ni för uppvärmning av vatten tex så kostar det ju faktiskt lite..
I vårt förra kollektiv i Oslo kom det och gick folk ganska mycket.. inte så kul när el räkningar på 7k dimper ner och man inser man låtit någon bo där gratis :P Speciellt inte när de övriga i kollektivet inte kände polaren haha.. Learning by doing efter det har alla övriga fått betala sin beskärda del.
Citera
2009-06-05, 15:14
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Bara en liten tanke.
Har hon ens erbjudit sig själv att kompensera för en månads boende?

Allt har gick så fort så det har hon inte gjort än.

Min sambo frågade mig ifall det var ok för hennes kompis att bo hos oss en månad för att jobba. Jag sa okay till det. Redan samma dag hade hon bokat hit henne till nu på söndag så det gick jävligt fort. Vi hann inte diskutera några villkor.

Min förhoppning är naturligtvis att hon själv tar upp det och erbjuder sig att betala en tredjedel av hyran.
Citera
2009-06-05, 15:16
Medlem
hacke169s avatar
aj då, det här låter som en jobbig situation.

angående eventuell hyra ser jag det faktiskt som
ganska självklart att hon bör vara med och betala i någon form.

alternativt kan man lösa sånt här med andra insatser
såsom diskning eller kanske städning.

är inte alltid nödvändigt att just pengar måste byta ägare.
Citera
2009-06-05, 15:17
Medlem
Danydamans avatar
Vafan i värsta fall är det ju bara att ta ut det i natura..
Citera
2009-06-05, 15:20
Medlem
Ursas avatar
Om tjejen inte är fullständigt socialt inkompetent, kommer hon att erbjuda sig att betala.
Däremot är en tredjedel av hyran lite stiff thinking, tycker jag. Om hon t ex köper hem och fixar mat& bjuder ut er som tack, skulle jag tycka att det var ok.
Citera
2009-06-05, 15:21
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
aj då, det här låter som en jobbig situation.

angående eventuell hyra ser jag det faktiskt som
ganska självklart att hon bör vara med och betala i någon form.

alternativt kan man lösa sånt här med andra insatser
såsom diskning eller kanske städning.

är inte alltid nödvändigt att just pengar måste byta ägare.

Fast för mig är det en självklarhet att hon både städar och diskar efter sig. Jag är väldigt renlig av mig så det är ändå aldrig stökigt här. Så om hon skulle diska och städa efter mig kommer hon undan Riktigt billigt.

Citat:
Danydaman Vafan i värsta fall är det ju bara att ta ut det i natura..

Det är flera som föreslagit det. Är det vanligt med en avsugninsavgift som min kompis föreslog?
Citera
2009-06-05, 15:41
Bannlyst
har ni det väldigt tajt ekonomiskt eller väldigt hög hyra?
kommer hon att hinna få ut lön under tiden hon bor där?

om hon bara ska bo en månad så behöver man inte vara stenhård med att pröjsa 1/3 av hyran, är väl hur kul som helst att bo flera?

däremot ska hon givetvis vara med och betala för maten
Citera
2009-06-05, 15:47
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabba
har ni det väldigt tajt ekonomiskt eller väldigt hög hyra?
kommer hon att hinna få ut lön under tiden hon bor där?

om hon bara ska bo en månad så behöver man inte vara stenhård med att pröjsa 1/3 av hyran, är väl hur kul som helst att bo flera?

däremot ska hon givetvis vara med och betala för maten

Jag får ut 10024kr i månaden, hyran inklusive el och försäkring ligger på ca 8000kr. Så inkomster kontra utgifter är ganska tight. Dock har jag lite pengar i madrassen.

Det ska tydligen inte heller vara några fel på sambons kompis likviditet.

Jag tänkte mig inte exakt en tredjedel utan 2000kr.
Visst kan det vara trevligt med folk hemma men den tiden är förbi då jag tyckte om att ha hela huset/lägenheten fullt med polare å polares flickvänner. Jag är 25år nu, det var kul när jag var 20.

Jag har ingen aning om när hon får lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in