2011-05-15, 22:10
Medlem
Quoters avatar
Text från tidningsartikel.

"Hittad skjuten 1975 den 15 december klockan 04.45 på Strandstugevägen. Falkenbergspolisen misstänker att det finns politiska motiv bakom mordet."

Mord med politiska motiv verkar svåra att få klarhet i.

Info från Sveriges Dödsbok
Citera
2012-10-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I den här artikeln talar man om Stipe Mikulic. Stipe och Stepan är med all säkerhet samma person.
Någon som vet var han jobbade?
Enligt artikeln var han på väg till jobbet.
Började tidigt, eller pendlade långt? Han hittades ju tydligen 04:45
Citera
2014-01-14, 11:27
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Fråga mille marcovic! Alias- Mille boxare.han bodde i Falkenberg då visserligen serb men känner massa juggar. hälsa från oss motor buren ungdom på andersberg sjuttiotalet.
Citera
2014-01-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Fråga mille marcovic! Alias- Mille boxare.han bodde i Falkenberg då visserligen serb men känner massa juggar. hälsa från oss motor buren ungdom på andersberg sjuttiotalet.
Tvekar på att hans båda hjärnceller minns detta, men jag vet ju var karln bor så kanske springer jag på honom en vacker dag, då ska jag fråga. Ingen annan som vet?
Citera
2014-01-15, 22:21
Medlem
scips avatar
Citat:
Tvekar på att hans båda hjärnceller minns detta, men jag vet ju var karln bor så kanske springer jag på honom en vacker dag, då ska jag fråga. Ingen annan som vet?
Ha ha! Ja han har tittat lite för djupt i kemikalier lådan synd han va ett bra idrottsämne i sin ungdom då jag kände han. innan han stack till tjockholm ha det bra.
Citera
2014-01-23, 20:58
Medlem
Citat:
Det sket sig med att fråga Mille! Som sagt, ingen annan som vet?
Citera
2014-03-17, 13:26
Medlem
Ur Lektyr nr 3, 1976:

"Stipan Mikulic kom till Sverige på 1960-talet. Säpo upptäckte snart att han tillhörde det fruktade Ustasja, en terrororganisation som kämpar för att Kroatien ska bli fritt. Organisationen grundades av Ante Pavelic, som under några minnesvärda år vid makten i Jugoslavien med Hitlers goda minne mördade minst 700 000 människor.
Stipan blev ordförande för kroatiska klubben i Göteborg och ledare för underorganisationen HNO Drina, samma organisation som anses stå bakom ockupationen av jugoslaviska konsulatet i Göteborg, mordet på ambassadören Vladimir Rolovic och flygplanskapningen på Bulltofta, då ambassadmördarna fritogs.
Stipan Mikulic var starkt misstänkt för att ligga bakom dessa och andra terrordåd i Sverige. han häktades efter flygkapningen men polisen kunde ingenting bevisa.
Men så plötsligt lämnade han officiellt alla sina politiska uppdrag och flydde till Falkenberg. Stipe hade börjat frukta för sitt liv. Hans oro blev ännu större när hans gode vän Ilije Vucic avrättades i Stuttgart en dryg månad innan Stipe själv dog.
Mordet på Vucic utfördes på samma sätt som det i Falkenberg ...
I Falkenberg köpte Stipe en jättevilla som förut inrymt ett diskotek. Villan låg på Strandstuguvägen, i Falkenbergs dyraste område, alldeles intill havsbadet.
[...]
Sanningen om Mikulics död kommer förmodligen aldrig fram. Polisens uppklaringsprocent vid brott där Ustasja-medlemmar varit inblandade är inte imponerande:
Den 15 december 1969 mördades den 47-årige serben Sava Ubrilovic i Nässjö. Ingen har ännu gripits för mordet.
Den 9 april 1971 knivhuggs kroaten Mijo Linie till döds utanför en restaurang i Göteborg. Ingen har ännu gripits för mordet."

Mer finns på KB för den som vill gräva ...
Citera
2014-07-24, 21:11
Medlem
Någon som sitter på kunskap om fallet? Eller vet någon som gör det?

Har tänkt skriva ett reportage till en tidning om det ouppklarade mordet.
Citera
2017-05-25, 07:12
Medlem
Om det här går det att läsa i SE 1976-nr 11
Citera
2019-03-24, 00:51
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Det var faktiskt ingen gissning. Har hört en del om honom och några andra. Hände ju en del i Sverige i början av 70-talet där Ustasjasnubbar vart inblandade. Mord på ambassadör, flygplanskapning, fritagning av 2 kroater som dömts tiil livstid i Sverige....

10 år senare kan jag säga att du har helt rätt.

känner lite folk från balkan (även kroater) som kan bekräfta detta. Dom kände tom mannen i fråga som blev skjuten utav udba. Han är inte den enda som blev utsatt för detta, kan vara värt att nämna.
Citera
2022-01-22, 03:17
Medlem
Citat:

Han jobbade på Arendalsvarvet i Göteborg. Han hade flyttat till Falkenberg tidigare under 1975 där han renoverat om en gammalt diskotek till sitt hem. Anledningen varför han lämna Göteborg var, enligt Lektyr nr 3 1976, att han flydde för sitt liv och han hade lämnat alla sina uppdrag i föreningen.
Citera
2022-01-22, 03:21
Medlem
Något som jag inte tror har kommit upp i tråden är att länsåklagaren Brynolf Wendt (senare känd från TV3s Efterlyst) hade en misstänkt 38-årig landsman häktad för mordet, men som fick släppas när rätten nekade en förlängning av häktningen.

Jag kan verkligen rekommendera de tre informationspackade artiklarna här som tar upp mordet. Många intressanta bilder, teorier och kopplingar till andra mord och dyl finns med. Perfekt lördagsläsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in