2009-06-06, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Enligt Wikipedia så var Arkan agent åt jugoslaviska säkerhetspolisen och utförde mord åt dem. Det låter ju som ett praktiskt arrangemang med tanke på att han också var brottsling. Åkte han dit kunde ju brottet skyllas på motsättningar mellan kriminella i stället för politik. Sen är ju också gränserna mellan underrättelseverksamhet och organiserad brottslighet rätt flytande och det ämnet är vär en egen tråd i sig. Kan Arkan legat bakom detta mord?

Tack för intressant info samt dina synpunkter Dakuwanga.

Inget skulle förvåna mig om så skulle vara fallet utan att jag vet något?
Citera
2009-06-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för intressant info samt dina synpunkter Dakuwanga.

Inget skulle förvåna mig om så skulle vara fallet utan att jag vet något?
Tack själv för dina intressanta poster. Angående Arkan så begick han väl flera bankrån i Sverige. Ett årtal jag sett är 1974. Frågan är om han befann sig i Sverige 1975. Hans svenska son föddes i alla fall det året enligt Wikipedia. 1977 befinner han sig tydligen i Belgien där han erkänner en massa brott för belgiska polisen.
Citera
2009-06-06, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bankrån.

Citat:
Tack själv för dina intressanta poster. Angående Arkan så begick han väl flera bankrån i Sverige. Ett årtal jag sett är 1974. Frågan är om han befann sig i Sverige 1975. Hans svenska son föddes i alla fall det året enligt Wikipedia. 1977 befinner han sig tydligen i Belgien där han erkänner en massa brott för belgiska polisen.

Ja han skall ha begått flera bankrån här. Det är nog ingen omöjlighet att han befann sig i Sverige 1975.
Citera
2009-06-07, 10:24
Medlem
Den 5 december 1975 begicks mordet, 18 december arresteras Arkan i Belgien. Han hade kunnat utföra brottet. Vad som talar emot detta är att han fritog en kumpan från en rättegång i Sverige 1974 och kanske därför haft anledning att hålla sig undan. Skulle vara väldigt intressant att se undersökningsmaterial. Finns så klart en hel uppsjö andra kriminella som är möjliga gm. Kan ju rent av också vara så att Mikulic misstänkts spionera för kommunisterna och avrättats av sina egna eller att han blev avrättad p.g.a. de vanliga motivet, d.v.s. svartsjuka eller pengar.
Citera
2009-06-07, 11:01
Bannlyst
Citat:
Den 5 december 1975 begicks mordet, 18 december arresteras Arkan i Belgien. Han hade kunnat utföra brottet. Vad som talar emot detta är att han fritog en kumpan från en rättegång i Sverige 1974 och kanske därför haft anledning att hålla sig undan. Skulle vara väldigt intressant att se undersökningsmaterial. Finns så klart en hel uppsjö andra kriminella som är möjliga gm. Kan ju rent av också vara så att Mikulic misstänkts spionera för kommunisterna och avrättats av sina egna eller att han blev avrättad p.g.a. de vanliga motivet, d.v.s. svartsjuka eller pengar.

Fanns en del tunga juggesnubbar ( serber, kroater , bosnienserber ) som höll till på västkusten ( Halmstad, Falkenberg, Göteborg ) på 70-talet. På den tiden ägnade sig dom flesta åt spel å dobbel. Den så kallade spelkungen började sin karriär i Halmstad nån gång på mitten av 70-talet. Fanns ett antal svartklubbar i Halmstad och Falkenberg. Många av grekerna och juggarna,som då utgjorde dom största invandragrupperna, både krimminella och vanliga knegare, som bodde på västkusten gillade att spela. Mycket hände så klart runt dom svartklubbarna så udba fanns garanterat där.... eller åtminstonde några banditer som jobbade åt dom. Jag vet garanterat att Arkan har vart i Halmstad och Falkenberg några gånger. Vad han gjort mer än att besöka klubbarna vet jag inte. Jag vet också att AB som var med i mordet på ambasadören var i Halmstad i samma veva... jag vet till å med i vilken lägenhet han var i. Allt det där är komplicerat å så många år har gått så att det är nog omöjligt att få fram sanningar. Många är döda å dom som lever å sitter på info är inte så trovärdiga på grund av sina handlingar.
Citera
2009-06-07, 12:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Fanns en del tunga juggesnubbar ( serber, kroater , bosnienserber ) som höll till på västkusten ( Halmstad, Falkenberg, Göteborg ) på 70-talet. På den tiden ägnade sig dom flesta åt spel å dobbel. Den så kallade spelkungen började sin karriär i Halmstad nån gång på mitten av 70-talet. Fanns ett antal svartklubbar i Halmstad och Falkenberg. Många av grekerna och juggarna,som då utgjorde dom största invandragrupperna, både krimminella och vanliga knegare, som bodde på västkusten gillade att spela. Mycket hände så klart runt dom svartklubbarna så udba fanns garanterat där.... eller åtminstonde några banditer som jobbade åt dom. Jag vet garanterat att Arkan har vart i Halmstad och Falkenberg några gånger. Vad han gjort mer än att besöka klubbarna vet jag inte. Jag vet också att AB som var med i mordet på ambasadören var i Halmstad i samma veva... jag vet till å med i vilken lägenhet han var i. Allt det där är komplicerat å så många år har gått så att det är nog omöjligt att få fram sanningar. Många är döda å dom som lever å sitter på info är inte så trovärdiga på grund av sina handlingar.

Återigen kommer du med mycket intressant info. Du verkar väl insatt i detta Alexgr.
Citera
2009-06-07, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen kommer du med mycket intressant info. Du verkar väl insatt i detta Alexgr.

Jag är inte insatt!! Jag råkar bara känna vissa som har berättat en del saker från förr i tiden...
Citera
2009-06-07, 13:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexgr
Jag är inte insatt!! Jag råkar bara känna vissa som har berättat en del saker från förr i tiden...

Okay då förstår jag.
Citera
2009-06-10, 19:50
Medlem
Hette mördaren Slobodan Mitric och var UDBA agent?

Om Stipe Mikulic och Stepan Mikulic är en och densamma så är mördaren enligt denna källa en herre anställd av UDBA vid namn Slobodan Mitric.

Citat:
Nedic undertook a lengthy interrogation asking me in detail what I had done and finally deciding to help me out and give me one more chance to go back to Sweden and amend my mistakes. First, they sent me to Holland after which I went to Sweden to liquidate Stipe Mikulic and another Croat; for this purpose he gave me a new passport under the name Obrad Djuric. He also told me that Marko Milunovic was no longer dangerous and that the information about him was false, so he now even knew what Milunovic had for breakfast”, Mitric said about his case.

Källa: https://sites.google.com/site/srbska...odan-pivljanin

Stipe Mikulic listas också som ett offer för UDBA av Wikipedia år 1975. Där finns även en annan Mikulic listad som offer 1972: Josip Buljan-Mikulić

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/UDBA

Kan du alexgr konfirmera ifall Stipe och Stepan är densamma?
Citera
2011-01-18, 03:20
Bannlyst
Har den samankoppling med morden.... ?, jag tror det

Kod:
http://www.focus.de/politik/ausland/focus-recherchen-heisse-spur-im-mordfall-palme_aid_590595.html

Kod:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8424254.ab

Kod:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2294431/nya-uppgifter-om-palme-mordet-kom-fram-i-forhor
Citera
2011-01-18, 11:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schafhausen
Har den samankoppling med morden.... ?, jag tror det

Just Palmespåret känns ju inte direkt stekhett, men visst är det nog så att det är jugoslaviska säkerhetstjänsten som ligger bakom mordet på Mikulic.
Citera
2011-01-18, 11:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Om Stipe Mikulic och Stepan Mikulic är en och densamma så är mördaren enligt denna källa en herre anställd av UDBA vid namn Slobodan Mitric.

Källa: https://sites.google.com/site/srbska...odan-pivljanin

Stipe Mikulic listas också som ett offer för UDBA av Wikipedia år 1975. Där finns även en annan Mikulic listad som offer 1972: Josip Buljan-Mikulić

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/UDBA

Kan du alexgr konfirmera ifall Stipe och Stepan är densamma?

I den här artikeln talar man om Stipe Mikulic. Stipe och Stepan är med all säkerhet samma person.

Citat:
Två ouppklarade exilmord inträffade även i Sverige. Den serbiske exilpolitikern Savo Cubrilovic mördades i Nässjö 1969 och kroaten Stipe Mikulic avrättades utanför sitt hem i Falkenberg 1975 när han satte sig i bilen på morgonen för att köra till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in