2009-06-04, 07:44
Bannlyst
Man ska stuva makaroner. Då kokar man makaronerna i mjölk.
Man ska stuva blomkål. Då kokar man blomkålen separat, i vatten, för att sedan blanda i den i en vitsås- vips så har man då stuvat/ stuvad blomkål?!

Är det bara makaroner man "stuvar" gnm att koka dem direkt i mjölk och allt annat stuvar man gnm att först koka(eller what ever)och sedan blanda i i vitsås?
Eller vad menar man egentligen med att "stuva" något? Är alltså en stuvning en vitsås och stuva makaroner är..... jaa, vad då, då?
Jag stuvade broccoli igår(kokade b först i v och gjorde en v- sås bredvid) och då uppstod denna tanke/ fråga under tiden jag stod där i grytan och glodde.
Citera
2009-06-04, 07:53
Medlem
dePauls avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stuvning

~Paul~
Citera
2009-06-04, 12:40
Medlem
Jag stuvar mina makaroner med en redning precis som jag stuvar blomkål och andra saker....

/Martin
Citera
2009-06-04, 13:49
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Jag stuvar mina makaroner med en redning precis som jag stuvar blomkål och andra saker....

/Martin

Helt klart att föredra, om man inte tycker att diska är det roligaste som finns.
Citera
2009-06-04, 20:47
Medlem
My©s avatar
Anser helt klart att stuvade makaroner tillreds som min farmor gjorde - de ska koka länge på låg värme i mjölk. Men glöm för guds skull inte sockret! Farmor tillsatte alltid en rejäl matsked strösocker som fick koka med, det gjorde hela grejen! Har bjudit min sambo på dessa gammeldags stuvade makaroner, dvs inkl. socker, och han menar att det är de bästa han ätit! Inte för mycket - smaka av!

/My©
Citera
2009-06-05, 03:00
Medlem
Min mamma kokar mjölk och häller långsamt i vispade ägg med vetemjöl, kan det vara samma?
Citera
2009-06-05, 22:49
Medlem
Mackan86s avatar
Jag brukar stuva med olika kryddor, en gång stuvade med oregano. Det vart inge bra
Citera
2009-06-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PXK
Min mamma kokar mjölk och häller långsamt i vispade ägg med vetemjöl, kan det vara samma?

Det låter mer som äggstanning eller äggröra med vetemjöl (man brukar dock inte ha vetemjöl i äggröra). Det beror lite på proportionerna.

I en svensk stuvning typ stuvad vitkål och den läskiga rätten som fanns förr, stuvade grönsaker gjord på burkade ärter och morötter, har man några dl mjölk + lite smör + ett par matskedar vetemjöl samt salt och peppar.
Citera
2009-06-07, 13:03
Medlem
Paradisens avatar
När man stuvar makaroner. Ska mjölken koka eller inte? Låg värme är det som gäller, men hur låg värme?
Citera
2009-06-07, 14:08
Medlem
Helenedals avatar
20%-30%:ig fräs brukar räcka. Efter det sjudit upp, så brukar jag få nöja mig med 2:an (på en tolvgradig skala)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in