2015-01-13, 19:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Exakt så blir det för mig också om jag inte döper om avsnitten. Fattar ingenting. Att sitta och skriva varje avsnittsnamn var för sig har jag inte provat men det låter väldigt drygt, är ändå nio säsonger vi pratar om.

Kanske är något i metadatan till filerna som är fel då. Ska försöka lite mer när jag kommer hem från jobbet.

Om du kör på Mac OS X så finns det ett befintligt hjälpprogram som kan byta namn på avsnittsfilerna åt dig, och du kan skriva ett kort Bash-script för att byta namn på alla filerna i en viss katalog. Det är så jag gör för att se till att varje avsnittsfil har ett namn som följer mönstret jag beskrev ovan.

Programmet i fråga heter FileBot och är gratis att ladda ner härifrån eller via Mac App Store.

Säg till om du är intresserad men behöver hjälp med Bash-scriptet så kan jag dela med mig av mitt.
Citera
2015-01-13, 20:28
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Är det bara jag som har problem med just Seinfeld? Har t.o.m döpt om varenda avsnitt till Seinfeld e.XXs.XX men det vill inte fungera ändå. Får upp alla avsnitt men dom heter samma sak om nån förstår vad jag menar.

Alltså säg att det första avsnittet i säsong 5 heter Jerry. Då heter alla avsnitt i säsong 5 Jerry.

Med alla andra serier funkar det perfekt.
Jag hade exakt samma problem, men så testade jag att döpa om filerna till "Seinfeld SXXEXX - XXX" (de sista tre X:en är namnet på avsnittet) och då dök de upp i listan, men däremot verkar Plex ha förväxlat en del avsnitt.
Citera
2015-01-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du kör på Mac OS X så finns det ett befintligt hjälpprogram som kan byta namn på avsnittsfilerna åt dig, och du kan skriva ett kort Bash-script för att byta namn på alla filerna i en viss katalog. Det är så jag gör för att se till att varje avsnittsfil har ett namn som följer mönstret jag beskrev ovan.

Programmet i fråga heter FileBot och är gratis att ladda ner härifrån eller via Mac App Store.

Säg till om du är intresserad men behöver hjälp med Bash-scriptet så kan jag dela med mig av mitt.

Tack nu funkar det äntligen. Genialiskt litet program faktiskt.
Citera
2015-01-14, 19:25
Medlem
Citat:

Vi som kör Pc är vi körda eller finns det hopp för oss med?
Citera
2015-01-14, 19:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindo
Vi som kör Pc är vi körda eller finns det hopp för oss med?

Det finns en "Windows installer" länkad på samma sida. För att spara lite tid så har du en direktlänk här.

Mitt erbjudande om att dela med mig av mitt Bash-script kommer dock sannolikt inte att vara användbart för dig, eftersom jag inte tror att Windows stöder skalet Bash. Du får alltså lösa uppgiften att byta namn på ett stort antal filer själv, men det är säkert någorlunda enkelt. Ett tips är att googla på PowerShell (det är väl så det heter i nyare Windowsversioner?) och for-loop för att hitta exempel som du förhoppningsvis kan modifiera för ditt specifika fall.
Citera
2015-01-14, 19:31
Medlem
Citat:
Det finns en "Windows installer" länkad på samma sida. För att spara lite tid så har du en direktlänk här.

Mitt erbjudande om att dela med mig av mitt Bash-script kommer dock sannolikt inte att vara användbart för dig, eftersom jag inte tror att Windows stöder skalet Bash. Du får alltså lösa uppgiften att byta namn på ett stort antal filer själv, men det är säkert någorlunda enkelt. Ett tips är att googla på PowerShell (det är väl så det heter i nyare Windowsversioner?) och for-loop för att hitta exempel som du förhoppningsvis kan modifiera för ditt specifika fall.

Super tack!
Skall prova
👏👏👏👏👏👍👍👍😍😍😍
Citera
2015-01-14, 22:33
Medlem
nvm
Citera
2015-01-17, 14:31
Medlem
Hej... går det inte att bläddra i folders och starta filmer? Som man kan göra i XBMC/Kodi?
Har en map som heter Dokumentärer, som både är film, och serier, dokumentärer då, och skidfilmer, typ Art of Flight... kan ju inte kryssa i att det ska vara varken serier eller film... så vill kunna bläddra bland folders och starta filmen ändå...
Men måste kanske ha en Dokumentärer/film, och en Domukentärer/ serier då?
Så jäkla strängt isf...

Edit: Pratar om appar nu, på TV, telefon etc... på HTPCn kan jag ju strta filerna med plex homet theater.
Senast redigerad av Terragg 2015-01-17 kl. 14:36.
Citera
2015-02-03, 21:17
Medlem
Nu vet jag att denna tråden ligger i mac forumet, men det används ju även i linux och windows, så jag hoppas det går bra att ställa frågan ändå.

Mitt problem är att jag har en synology NAS med ~2-3tb film som är komprimerat och att sitta manuellt att komprimera och döpa om alla dessa filmer kommer vara sjukt tidskrävande. Namnen kan ju fixas med filebot som någon tidigare person skrev, men hur packar jag upp alla filmerna och tar bort rarfilerna som enklast?
Citera
2015-02-03, 22:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Nu vet jag att denna tråden ligger i mac forumet, men det används ju även i linux och windows, så jag hoppas det går bra att ställa frågan ändå.

Mitt problem är att jag har en synology NAS med ~2-3tb film som är komprimerat och att sitta manuellt att komprimera och döpa om alla dessa filmer kommer vara sjukt tidskrävande. Namnen kan ju fixas med filebot som någon tidigare person skrev, men hur packar jag upp alla filmerna och tar bort rarfilerna som enklast?

Nu skriver du inte om det är Linux eller Windows du kör på, men om det är Linux så bör det funka att skriva ett bash-script som använder ett lämpligt kommandopromptsprogram för att packa upp rar-filerna. Just rar vet jag inte om gunzip klarar, men det borde räcka att googla på Linux och unrar eller så för att hitta något användbart program och dess syntax.

Kör du Windows så tror jag att det är Powershell du behöver söka på istället för Linux och bash. Det bör finnas möjlighet att använda for-loopar i Powershell också, frågan är bara vad det kan finnas för program som kan unrar:a via Powershell. Något borde rimligtvis finnas, men du får googla efter vad specifikt som kan funka.
Citera
2015-03-04, 12:04
Medlem
GataJs avatar
Använder plex i min iPad och iphone för filmer lagrade på min PC.
Nästan varje gång jag kollar på film och kollar via Apple tv så får jag upp "åtgärden kunde inte slutföras" . Ändå rullar filmen på tv:n som det ska. Sen på senare tid tycker jag plex blivit mer instabilt.
Nån mer som det hänt samma saker för?
Citera
2015-03-04, 14:47
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GataJ
Använder plex i min iPad och iphone för filmer lagrade på min PC.
Nästan varje gång jag kollar på film och kollar via Apple tv så får jag upp "åtgärden kunde inte slutföras" . Ändå rullar filmen på tv:n som det ska. Sen på senare tid tycker jag plex blivit mer instabilt.
Nån mer som det hänt samma saker för?
Kollar 75% av tiden på en android tablet på lokalt nätverk och 25% av tiden på en iPad över internet och de gånger jag haft problem är när någonting inte är uppdaterat. Är du inloggad på plex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in