Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-03, 19:49
  #1
Medlem
Vicis avatar
Läste en liten notis i den ypperliga nyhetsportalen aftonbladet. En personligassistent hade blivit arg och dragit bort respiratorslangarna till en ALS-sjuk man.

Skälet var att gärningsmannen hade blivit arg på patienten baserat på patientens alkoholism och behandling utav sina assistenter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5298126.ab

Ingen rök utan eld?

Nu till min frågeställning; Hur behandlas en personlig assistent av sin patient och patientens närstående?
Citera
2009-06-03, 20:05
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Läste en liten notis i den ypperliga nyhetsportalen aftonbladet. En personligassistent hade blivit arg och dragit bort respiratorslangarna till en ALS-sjuk man.

Skälet var att gärningsmannen hade blivit arg på patienten baserat på patientens alkoholism och behandling utav sina assistenter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5298126.ab

Ingen rök utan eld?

Nu till min frågeställning; Hur behandlas en personlig assistent av sin patient och patientens närstående?
Det går ju inte att svara generelt på hur p.a behandlas av sin vårdtagare. Förstår du inte hur individuellt det är? Beror på allt från viljan hos vårdtagaren till vård, vilket samhällskikt den härstammar från, vilka svårigheter/sjukdomar haon har etc. etc.
Citera
2009-06-03, 20:09
  #3
Medlem
Tydligen är det inte helt problemfritt

Det räcker att läsa här

http://www.personligassistent.com/forum/index.php
Citera
2009-06-03, 20:16
  #4
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det går ju inte att svara generelt på hur p.a behandlas av sin vårdtagare. Förstår du inte hur individuellt det är? Beror på allt från viljan hos vårdtagaren till vård, vilket samhällskikt den härstammar från, vilka svårigheter/sjukdomar haon har etc. etc.

Jo, jag förstår hur individuellt det är men jag inbillar mig att det bör finnas en större röd tråd inom det yrket.
Citera
2009-06-03, 20:16
  #5
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Ingen rök utan eld?

Nu till min frågeställning; Hur behandlas en personlig assistent av sin patient och patientens närstående?
Vi kan väl först slå fast att det ändå inte legitimerar att assistenten drar ur slangar till respiratorn?

Jag tror det är väldigt olika hur assistenter behandlas. Det som är värt att tänka på är att brukaren och den personlige assistenten träffas väldigt mycket och umgås väldigt intensivt samtidigt som brukaren också har behov av att vara en självständig individ med ett privatliv som vi övriga, vilket kanske omöjliggörs på grund av dennes handikapp. Det kan säkerligen bli lite slitningar. Assistenten är också brukarens hjälpmedel att få leva ett så normalt liv det bara går och då gäller det att assistenten förstått att det inte är han/hon som styr vardagen och vilka aktiviteter de ska gå på eller bestämmer vilken mat brukaren ska äta. Det gör brukaren själv.
Citera
2009-06-03, 20:17
  #6
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael_N1973
Tydligen är det inte helt problemfritt

Det räcker att läsa här

http://www.personligassistent.com/forum/index.php

tack för länken, mycket intressant forum.
Citera
2009-06-04, 13:18
  #7
Medlem
Nojlagets avatar
Det är som sagt väldigt olika. Men alla de ställen jag jobbat på har det funkat fint. Det beror ju lite på hur du är som person också. Ibland måste man anpassa sig lite och inte bara "köra sitt race" när man är på jobbet, det kan man göra på fritiden.
Citera
2010-02-21, 01:31
  #8
Medlem
Midnights avatar
Riktigt skitjobb tyvärr.... Finns bra brukare men jag tror att det finns ännu fler rötägg, kanske beror på deras handikapp, att de har blivit bittra (vem skulle inte bli det) eller helt enkelt inte riktigt orkar med men de har inte rätt att bete sig illa mot personal för det, för det händer alltför ofta.

Tråkigt men sant, har jobbat endel som assistent när jag var yngre och det gör jag ALDRIG om igen.

Sen finns det bra brukare också det får inte glömmas, man får hoppas att man hamnar hos dem.

P.s. Självklart var det assistenten i artikeln gjorde oförsvarligt.
__________________
Senast redigerad av Midnight 2010-02-21 kl. 01:33.
Citera
2010-02-21, 13:42
  #9
Medlem
racerkatts avatar
Jag tycker det är ett ganska bra jobb. Visst kan kontakten med brukarnas föräldrar ibland vara lite ansträngd. Mer över lag tycker det funkar fint. Jobbet betalar inte jättebra, men å andra sidan är det ofta ganska slött också. Perfekt som extrajobb för studenter då man ofta har ganska mycket dötid som kan utnyttjas för inläsning av litteratur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback