2023-07-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det var just det jag var rädd för, att marinaden finns kvar där som en äcklig eftersmak.
Mmm jag har ju inte testat själv, men så jag tänker med.

Alltså det kanske drunknar i en hot chili, eller tom. gifter sig fint med cajun eller så, men att försöka måla över med en skvätt grädde funkar nog inte.
Citera
2023-07-16, 14:02
Medlem
Vanstertrollets avatar
Grejen med flintastek är att om det inte fanns något annat att grilla så skulle vi inte veta bättre och nöja oss där. Nu är det dock 2023 och vi vet betydligt bättre. Då är det andra styckningsdetaljer som går före. Förvisso landar det på ett högre pris, men så länge man inte har ett väldigt knapert så tycker jag att man ska kosta på sig det för att få en bättre måltid.
Citera
2023-07-16, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Mmm jag har ju inte testat själv, men så jag tänker med.

Alltså det kanske drunknar i en hot chili, eller tom. gifter sig fint med cajun eller så, men att försöka måla över med en skvätt grädde funkar nog inte.

Ja det får nog bli en chiligryta av nåt slag isåfall, modell texas longhorn. Jag brukar annars göra sådana grytor på nötkött men kanske funkar med fläsk också?
Citera
2023-07-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ja det får nog bli en chiligryta av nåt slag isåfall, modell texas longhorn. Jag brukar annars göra sådana grytor på nötkött men kanske funkar med fläsk också?
Ja, alltså som jag var inne på tidigare, så är det inget dåligt kött, men vi pratar ju fläsk. Och det är inte filén.
Det är just inramningen som inte är så kul, men den gör du dig av med i choppandet och trimmandet.

Jag gör helst grytor på nöt också, och inte är det de mest ädla delarna på en kossa heller. Så räds inte köttet.

Vill man va extra extra omständlig, kan man faktiskt koka upp rackaren innan, och låta koka ur sig safterna. I klart vatten, som du inte tar med i maten. Dränera den lite.

Man får lov att vara lite trollkarl i köket
Citera
2023-07-16, 19:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Begåvat att svara på ett 14 år gammalt inlägg! Där bekräftades min aning gällande Dunning-Kruger-effekten!

Beror nog på att ett nytt inlägg om flintastek slängdes och man ville fortsätta prata om den.

I det slängda inlägget påstods det att man sparade gamla julskinkor och sålde dem som flintastek. Skinkorna säljer ju som bäst vid jul.

Inte att åtgången på den styckdelen är mindre på sommaren så att man funnit en ny marknad.

Gillar flintastek men inte att man pumpar in vatten i köttet.
Citera
2023-07-16, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Ja, alltså som jag var inne på tidigare, så är det inget dåligt kött, men vi pratar ju fläsk. Och det är inte filén.
Det är just inramningen som inte är så kul, men den gör du dig av med i choppandet och trimmandet.

Jag gör helst grytor på nöt också, och inte är det de mest ädla delarna på en kossa heller. Så räds inte köttet.

Vill man va extra extra omständlig, kan man faktiskt koka upp rackaren innan, och låta koka ur sig safterna. I klart vatten, som du inte tar med i maten. Dränera den lite.

Man får lov att vara lite trollkarl i köket

Ska köpa ett gäng flintastekar och prova. Kan ju inte bli helt misslyckat då?
Citera
2023-07-16, 20:18
Medlem
Vill man snåla är det bättre att grilla kryddiga korvar istället. Finns bra utbud i butikerna numera.
Citera
2023-07-16, 21:24
Medlem
Kadaver-Arnes avatar
Alltså, jag gillar flintastek! Gott-gotti-gott-gott...
Citera
2023-07-16, 22:48
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Jag gillar flintastek, både på grillen och i ugnen. För en del år sedan så var ju denna stek populär men nu verkar det vara närmast tabu att ens omnämna flintan när man snackar om mat.
Varför denna svängning ?

Vet ej om det är någon svävning, men själv hatar jag Flintastek.

Bland det segaste, torraste och tråkigaste köttet man kan ha på grillen. Skit. Men iofs. billig skit (så priset har ju en fördel).
Citera
2023-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Kapar tråden och frågar huruvida en flintastek duger som grytbitar? Man tar flintasteken, sköljer av marinaden och torkar av med papper. Och sen skär upp i bitar och gör en gryta. Funkar det?

Varför ta bort marinaden? Varför ta bort smak? Hursomhelst, det funkar fint, har gjort det några gånger.
Citera
2023-07-17, 12:02
Medlem
Sladdarens avatar
Brown Sugar Ham Steak ;-)
Citera
2023-07-17, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför ta bort marinaden? Varför ta bort smak? Hursomhelst, det funkar fint, har gjort det några gånger.

Därför marinaden smakar skit och helvete. Vilket nästan all färdigmarinad gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in