Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-01, 19:10
Medlem
jens__Es avatar
Hej!

Jag har blivit sjukt sugen att prova på seitan.
Hade tänkt gjort det enligt det här receptet.

Men vad ska jag ha till?
Det finns en massa recept på den där sidan men vad kan man göra mer med det när man har gjort en "stek" eller vad man kan kalla det?
Såg att man kunde göra seitanstroganoff och det verkar ju gott.

In med era tips!
Citera
2009-06-02, 16:46
Medlem
jens__Es avatar
Ingen som har något tips?
Ska man bara äta det som det är med någon form av potatis och sås kanske?
Citera
2009-06-02, 18:28
Medlem
jens__Es avatar
Jahaja.. Fast nu är det så att jag inte äter kött så det skulle vara roligt att prova på det här.
Visst det är sjukt gott med quorn och soja-saker men det kan alltid vara roligt att få något till man kan göra god mat av
Citera
2009-06-02, 18:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens__E
Jahaja.. Fast nu är det så att jag inte äter kött så det skulle vara roligt att prova på det här.
Visst det är sjukt gott med quorn och soja-saker men det kan alltid vara roligt att få något till man kan göra god mat av
Förstår. Har du testat tempe?

~Paul~
Citera
2009-06-02, 18:52
Medlem
jens__Es avatar
Nej det har jag inte.
Vad är det?
Citera
2009-06-02, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nej det har jag inte.
Vad är det?
Tydligen det senaste tillverkat på en jäsningsprocess av spannprodukter: http://www.veggiemind.com/tempe-ett-nytt-svenskt-vegetariskt-livsmedel/

~Paul~
Citera
2009-06-02, 21:21
Medlem
Seitan blir bara gott om man pressar ihop det på något sätt så att konsistensen blir lite fastare. Annars är det som att äta disksvamp.

Om du aldrig ätit Seitan förr kanske du borde köpa en burk mock duck eller något hos din lokala asiathandlare innan du ger dig på de stora säckarna med glutenmjöl eller tvättar degen själv (vilket är sjukt jobbigt).
Citera
2009-06-02, 23:13
Medlem
mongrels avatar
Stötte på en hel del seitan på diverse restauranger i Barcelona. Dessvärre kan jag inte dra mig till minnes hur rätterna var tillagade, utöver att det rörde sig om grytor i olika utföranden. Grytor är ju tacksamma som fan när det gäller sojaprotein, och jag misstänker att samma sak gäller för seitan.

Tempeh har jag provat en gång, och var inte imponerad. Dock kan det haft att göra med serveringsstället snarare än produkten i sig, men jag tappade intresset där och då.
Citera
2009-06-02, 23:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel

Tempeh har jag provat en gång, och var inte imponerad. Dock kan det haft att göra med serveringsstället snarare än produkten i sig, men jag tappade intresset där och då.
Får man fråga var du har testat tempen?

~Paul~
Citera
2009-06-13, 16:55
Medlem
jens__Es avatar
Nu håller jag på att göra seitan. Valde att göra efter det tradionella viset.

När det är klart ska jag göra det i mindre bitar och marinera med färska champinjoner och göra grillspett. Till det blir det potatis och rotfrukter i ugnen.
Citera
2009-06-14, 17:24
Medlem
Californias avatar
Citat:
Nu håller jag på att göra seitan. Valde att göra efter det tradionella viset.

När det är klart ska jag göra det i mindre bitar och marinera med färska champinjoner och göra grillspett. Till det blir det potatis och rotfrukter i ugnen.
Hur blev det? Finns det bild?
Citera
2009-06-14, 18:02
Medlem
jens__Es avatar
Tyvärr ingen bild.

Men det blev riktigt bra. Hade det i marinad ett tag innan jag grillade det.
Det enda jag kan "klaga" lite på var att det var lite segt. Typ som karré. Men det smakade bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in