Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-01, 16:19
  #1
Medlem
Jag har ett problem jag behöver hjälp med.
Jag har varit sjukskriven, min läkare slutade plötsligt och jag bestämde mig för at skaffa jobb.

Vilket jag nu gjort, i en annan stad.
Jag har fixat med allt, boende, kontrakt e skrivet och allt.

Jag har fått försörjningsstöd när jag vart sjukskriven och nu behöver jag hjälp av soc att betala min flytt.


Mailade min handläggare och hon säger att jag måste va inskriven på arbetsförmedlningen och att jag ska ansöka om flytbidag från dom.
Vilket för mig verkar jävligt ologiskt, varför va inskriven när jag redan har fått jobb och jag vet att soc kan betala sånt?

Till saken hör att jag inte kan skriva in mig eftersom jag varken har leg eller pass.

Vad göra?
Citera
2009-06-01, 17:58
  #2
Medlem
jerros avatar
Skaffa leg eller pass.
Citera
2009-06-01, 23:51
  #3
Medlem
OT:Fan va lättvindigt man kan bli sjukskriven om man blir frisk när ens läkare slutar jobba.

men som sagt, skaffa leg (det går snabbare) sen pratar du med folket på nya stället, verkar vara bäst
Citera
2009-07-28, 01:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShuBrePlease
Jag har ett problem jag behöver hjälp med.
Jag har varit sjukskriven, min läkare slutade plötsligt och jag bestämde mig för at skaffa jobb.

Vilket jag nu gjort, i en annan stad.
Jag har fixat med allt, boende, kontrakt e skrivet och allt.

Jag har fått försörjningsstöd när jag vart sjukskriven och nu behöver jag hjälp av soc att betala min flytt.


Mailade min handläggare och hon säger att jag måste va inskriven på arbetsförmedlningen och att jag ska ansöka om flytbidag från dom.
Vilket för mig verkar jävligt ologiskt, varför va inskriven när jag redan har fått jobb och jag vet att soc kan betala sånt?

Till saken hör att jag inte kan skriva in mig eftersom jag varken har leg eller pass.

Vad göra?


Du har varken leg eller pass? är du ens 18?
Citera
2009-07-28, 14:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
Du har varken leg eller pass? är du ens 18?

Vad är det för konstigt med det nu då?
ID kostar faktiskt 400kr numera och gäller bara i fem år.
Tror inte jag själv skaffade ID förränn jag var bortåt 27år.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2009-07-28 kl. 14:58.
Citera
2009-07-28, 14:54
  #6
Medlem
xunigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vad är det för konstigt med det nu då?
ID kostar faktiskt 400kr numera och gäller bara i fyra år.

OJ hela 400kr det kan ju inte någon stackars bidragstagande ahmed muhammed ha råd med...
Citera
2009-07-28, 15:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xunig
OJ hela 400kr det kan ju inte någon stackars bidragstagande ahmed muhammed ha råd med...

Kul för dig då. Mellan 2001-2003 gick jag på arbetsmarknadspolitiska åtgärder plus komvux med 1500-1800kr i mån som mest.
Något bidrag till ID-kort utgick inte och att lägga pengar på det var tamefan inte högprioriterat kan jag lova.
Citera
2009-07-28, 19:35
  #8
Medlem
xunigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Kul för dig då. Mellan 2001-2003 gick jag på arbetsmarknadspolitiska åtgärder plus komvux med 1500-1800kr i mån som mest.
Något bidrag till ID-kort utgick inte och att lägga pengar på det var tamefan inte högprioriterat kan jag lova.

Och vad har du gjort i 6 år sedan 2003? Inte sparat ~66kr per år till ett IDkort iaf får man väl anta
Citera
2009-07-29, 02:48
  #9
Medlem
gå till AF, det är deras bord.

http://www.arbetsformedlingen.se/adm...ad/fly_res.pdf

förutsatt att du uppfyller villkoren dvs. grinar dom, så ta ett snack med socialtjänsten igen. har du ett nej ifrån AF lär du ha enklare att få ett ja från soc.

och ja, ang. legfrågan. ta med någon som kan intyga din identitet. det bör rimligtvis gå utmärkt.

avslutningsvis kommer du säkert behöva hjälp av soc. oavsett om du får hjälp från AF eller ej, förutsatt att du inte har cash, vilket jag inte räknar med att du har. men ja, först AF, sen soc. den ordningen får du helt enkelt finna dig i.
__________________
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-29 kl. 02:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback