2009-06-01, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta mystiska fall läste jag om på ett annat ställe. Sedermera verkar det som det har blivit borttaget av någon anledning?

Skribenten hade inte mycket info att komma med tyvärr och ännu mindre har jag själv när jag nu försöker att komma ihåg vad som stod i denna tråd.

Eftersom det finns människor som bor eller har bott i Oskarshamn så är det kanske någon som har mera intressant information att komma med?

Någon gång under 1940 eller 1950-talet begav sig en man med efternamnet Robertsson ensam ut på en fisketur. Vare sig han själv eller kroppen kom någonsin till rätta.

Robertsson skulle någon eller några dagar efter denna fisketur ha gift sig.

Efter ett antal år efter försvinnandet kommer någon eller några personer i båt till ett ställe efter kusten i närheten av Oskarshamn. Där stöter de på en person som kan kallas "arga gubben". Denne äldre man är mycket aggressiv mot denne eller dessa personer. "Arga gubben" varnar dem att vara i närheten av där han bor med orden "Tänk på hur det gick för Robertsson! Han blev fodermat!"

Jag minns inte till vilken slags djurmat Robertsson skulle ha blivit "omvandlad" till?

Förhoppningsvis finns det någon kunnig medlem på Fb som kan skingra litet av min nyfikenhet ang. detta intressanta gamla fall?
Citera
2010-08-15, 19:18
Medlem
BoISarens avatar
KH => FP

//Mod
Citera
2010-08-15, 23:48
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta mystiska fall läste jag om på ett annat ställe. Sedermera verkar det som det har blivit borttaget av någon anledning?

Skribenten hade inte mycket info att komma med tyvärr och ännu mindre har jag själv när jag nu försöker att komma ihåg vad som stod i denna tråd.

Eftersom det finns människor som bor eller har bott i Oskarshamn så är det kanske någon som har mera intressant information att komma med?

Någon gång under 1940 eller 1950-talet begav sig en man med efternamnet Robertsson ensam ut på en fisketur. Vare sig han själv eller kroppen kom någonsin till rätta.

Robertsson skulle någon eller några dagar efter denna fisketur ha gift sig.

Efter ett antal år efter försvinnandet kommer någon eller några personer i båt till ett ställe efter kusten i närheten av Oskarshamn. Där stöter de på en person som kan kallas "arga gubben". Denne äldre man är mycket aggressiv mot denne eller dessa personer. "Arga gubben" varnar dem att vara i närheten av där han bor med orden "Tänk på hur det gick för Robertsson! Han blev fodermat!"

Jag minns inte till vilken slags djurmat Robertsson skulle ha blivit "omvandlad" till?

Förhoppningsvis finns det någon kunnig medlem på Fb som kan skingra litet av min nyfikenhet ang. detta intressanta gamla fall?
(min fetstil)

Intressant fall du tar upp. En sak som slog mig är funderingen om dessa ord som den "arga gubben" yttrade skulle räckt för att polisen skulle hämtat honom till förhör angående Robertssons försvinnande.

Eller dessa personer som mötte honom kanske var "utsocknes" och kände därför inte till fallet. Eller de kanske inte brydde sig eller kom ihåg ??. Hur många år efter försvinnandet stötte de på "farbrorn" kan man också undra.

Jag menar, det den här gubben skulle gjort, om hans påståenden stämde, skulle varit i klass med typ styckmord. Och det skulle säkert väckt polisens intresse. Om någon talat om det för dem.
Senast redigerad av Celeron 2010-08-15 kl. 23:53.
Citera
2010-08-17, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Arga gubben".

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
(min fetstil)

Intressant fall du tar upp. En sak som slog mig är funderingen om dessa ord som den "arga gubben" yttrade skulle räckt för att polisen skulle hämtat honom till förhör angående Robertssons försvinnande.

Eller dessa personer som mötte honom kanske var "utsocknes" och kände därför inte till fallet. Eller de kanske inte brydde sig eller kom ihåg ??. Hur många år efter försvinnandet stötte de på "farbrorn" kan man också undra.

Jag menar, det den här gubben skulle gjort, om hans påståenden stämde, skulle varit i klass med typ styckmord. Och det skulle säkert väckt polisens intresse. Om någon talat om det för dem.

Även om det kanske inte hade räckt för att ta in "arga gubben" på förhör så skulle detta ha rapporteras till polisen. Därefter så skulle dessa ha börjat att kolla upp litet t.ex. i denne mans bakgrund. Tvivlar på att detta ens blev anmält till polisen.

Det kan mycket väl ha varit så att de var "utsocknes" och inte kände till försvinnandet av Robertsson.

Ja stämde "arga gubbens" utsago så var det ett styckmord. Tyvärr så är så lite känt om Robertssons försvinnande. Vet ej hur lång tid efter hans försvinnande som dessa personer stötte på "arga gubben". Bara att det skulle ha varit "ett antal år".
Citera
2011-07-11, 10:57
Medlem
minusnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Var detta vid kustremsan, eller vid någon mindre närliggande ö?

Kommer du ihåg vart du läste det här, blev ganska nyfiken då jag totalt missat detta!
Citera
2011-07-18, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kustremsan?

Citat:
Ursprungligen postat av minusnoll
Var detta vid kustremsan, eller vid någon mindre närliggande ö?

Kommer du ihåg vart du läste det här, blev ganska nyfiken då jag totalt missat detta!

Som jag minns det så skulle det ha varit vid kustremsan.

Kan inte komma ihåg var någonstans jag läste om detta eftersom det är åratal sedan.
Citera
2016-03-13, 14:37
Medlem
1940 September

Bilvande brudgum omkom vid fiske
1940-09-16_17 https://minfil.org/R9Zalcb3bc/1940-09-16_17_Robertsson.jpg
Citera
2016-03-13, 20:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var "Arga gubben"?

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
1940 September

Bilvande brudgum omkom vid fiske
1940-09-16_17 https://minfil.org/R9Zalcb3bc/1940-09-16_17_Robertsson.jpg

Återigen ett stort tack zamarcand!

Det var alltså så tidigt som 1940 försvinnandet skedde.

Intressant att få läsa att jag mindes till stor del rätt eftersom jag gjorde denna trådstart ur minnet.

Hade "Arga gubben" någonting med Robertssons försvinnande att göra? Blev den försvunne verkligen fodermat?

Hade varit intressant att få reda på vem "Arga gubben" var?
Citera
2016-03-13, 20:43
Medlem
Jo, det var väl så att Robertsson försvann och alla trodde han hade drunknat.
Något år senare skall en annan man varit och fiskat där Robertsson försvann och
den arga gubben, som ägde fiskevattnet, skall ha hotat mannen och uttryckt att om han inte avlägsnade sig skulle det gå med honom som med Robertsson.
Mannen undrar då vad som hände, varvid den arga gubben upplyser honom om att han blev grismat.
Mannen kontaktar polis som gör en husransakan hos den arga gubben.
Där hittar polisen Robertssons ena åra, armbandsur och fiskeprylar.
Har dock för mig att man inte kunde fälla arga gubben för det hela.
Har försökt luska i vad den misstänkte hade för ID men har inte kunnat hitta något.
Arga gubben skall, då Robertsson försvann, ha varit ägare till en gård som heter Björkvik strax norr
om Oskarshamn vid Saltvik.
Om allt detta verkligen stämmer så är det en bottenlöst ruggig händelse
Citera
2016-03-13, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev den försvunne nedmald till grismat?

Citat:
Ursprungligen postat av moc2000
Jo, det var väl så att Robertsson försvann och alla trodde han hade drunknat.
Något år senare skall en annan man varit och fiskat där Robertsson försvann och
den arga gubben, som ägde fiskevattnet, skall ha hotat mannen och uttryckt att om han inte avlägsnade sig skulle det gå med honom som med Robertsson.
Mannen undrar då vad som hände, varvid den arga gubben upplyser honom om att han blev grismat.
Mannen kontaktar polis som gör en husransakan hos den arga gubben.
Där hittar polisen Robertssons ena åra, armbandsur och fiskeprylar.
Har dock för mig att man inte kunde fälla arga gubben för det hela.
Har försökt luska i vad den misstänkte hade för ID men har inte kunnat hitta något.
Arga gubben skall, då Robertsson försvann, ha varit ägare till en gård som heter Björkvik strax norr
om Oskarshamn vid Saltvik.
Om allt detta verkligen stämmer så är det en bottenlöst ruggig händelse

Ja, stämmer det du tar upp så var det en otroligt ruggig och vidrig händelse. Misstanken om att ha blivit nermald till grismat förekommer även i andra fall. I detta nedanstående fall så misstänktes det att den försvunne blev nedmald till minkfoder:

Sven Sjögren, Gotland, 1972.

I dessa båda nedanstående fall fanns misstankarna att de försvunna kvinnorna blev grisföda:

Linda Sturley, London, 1981.

Muriel McKay, England, 1969.

När jag läser igenom ditt inlägg, så kommer jag ihåg en del som jag läste för många år sedan.

Du skriver "något år senare" när en annan man hade blivit hotad av "Arga gubben". Skulle i s f ha varit någon gång under åren 1941-42.

Du minns inte varför det inte gick att få fast "Arga gubben" fastän man hittade hemma hos honom Robertssons armbandsur, ena åran samt fiskeprylar?

Om "Arga gubben" var ägare till gården Björkvik 1940 så tror jag det kan gå att få fram.

I tidningsartikeln 1940-09-16 såg jag att Robertssons blivande svärföräldrar bodde i Björknäs.

Finns det något ställe utanför Oskarshamn som heter så, eller skrev DN fel (det händer att media gör det ibland) och att det skall ha varit Björkvik istället?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-03-13 kl. 22:42.
Citera
2016-03-14, 10:50
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Mystiskt försvinnande i Oskarshamn, 1940-50-tal." -► "Olöst försvinnande: Karl Axel Robertsson, Oskarshamn, 1940".

/Mod
Citera
2016-03-14, 10:57
Medlem
Vet faktiskt inte varför polisen misslyckades med att sätta dit den arga gubben.
Har fått det hela berättat av en äldre person för ca 40 år sedan.
Frågade då en del äldre människor om fallet men ytterst få verkade känna till det vilket jag nog kan tycka är lite konstigt då en sån otäck händelse ofta blir förstasidesstoff och fastnar i folks medvetande.

Björkvik och Björknäs är två olika platser dock inte så långt ifrån varandra.
Björkvik ligger vid något som heter Dragskär och Björknäs något söder ut vid Kvarnviken.

Skulle vara mycket intressant om det gick att luska vidare i fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in