2009-06-01, 00:05
Medlem
http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html

inte helt säker på om den ska till filosofiavdelningen, men jag tycker att föreläsningen är intressant ur ett liberalt perspektiv.
Citera
2009-06-01, 00:11
Medlem
Kheperas avatar
Så hans poäng är att friheten är relativ till antalet möjligheter, men att många möjligheter får oss att känna oss ofria. Typ?
Citera
2009-06-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Så hans poäng är att friheten är relativ till antalet möjligheter, men att många möjligheter får oss att känna oss ofria. Typ?

typ. Han talar om valfrihet och inte frihet per se.
Jag tycker dock att det är intressant och ett mer eller mindre undermedvetet hinder för liberalism.

Alltså, jag tror att många resonerar i på ett liknande sätt.

Argumentet emot hans logik är väl sk "Sally" personer (ur "When Harry Met Sally"). Hon vet precis vad hon vill ha och är nöjd med det endast när hon får det som hon vill.

Ett annat bra exempel på paralysm, och hur man kommer från det, är när jag var i USA med några vänner.

I USA så får man ofta många val. Särskilt när man beställer mat.

här följer ett exempel på hur en konversation kunde gå till med en kypare:

"What would you like for starters?"

"just a sallad please"

"What type of sallad?"

"eh... normal... green?"

"we have Greek Sallad, Ceasar Sallad, Farmers Sallad or Tomato Sallad"

"eh... I'll have a.... Greek Sallad"

"would you like a dressing?"

osv. (och detta gällde för varje rätt!!)

Den första dagen så var det ganska traumatiskt att beställa mat och mina vänner blev något besvärade, men snart flöt det på.

"For starters I'd like a Ceasars Sallad, With regular Vinegrette dressing and some Rhye Bread please."

Nu fick vi plötsligt ett flyt och alla fick den maten man ville ha. Jag gillade tomatsallad istället till exempel. Kan detta appliceras på andra situationer?

När jag handlar handlar jag alltid från VI. Jag hatar "Store Brand".

I början är det kanske jobbigt om jag skulle pröva mig fram, men som tur var så kan jag, genom att tänka ett tag, lägga upp några krav och preferenser:

För frukt:

Jag gillar gröna äpplen som är ekologikt odlade. Av de 10 äppelsorter jag sprungit på så är det två som passar. Jag brukar varva.

kött:

Jag äter inte fläsk, så det blir ofta lamm eller nöt. Jag gillar ekologikt och jag tycker att Scan brukar ge bra kött.

Hur är det med Jeans?

Jo jag gillar mörka, tighta (men inte för!) som inte är lowryder. Perfekt. Jag spenderar ungefär 15 minuter att prova jeans, eftersom jag redan vet vad jag vill ha...

Poängen med mina exempel är att val endast blir ett problem om man gör det till ett problem.

Känn efter vad du vill ha istället för att oroa dig.

Jag vill ha en mobil som jag kan SMSa, MMSa och som tål att tappas, resten av valet är kosmetika.
Citera
2009-06-01, 01:13
Medlem
Nej. Han attackerar något han kallar för dagens dogma som ser ut såhär:

* Vi (politiska "vi") skall maximera välfärd

* Vi maximerar välfärd genom att öka friheten

* Vi maximerar friheten genom att öka de val vi har

* Därför bör fler val vara bättre än få.

Nej! säger vår föreläsare och förklarar, och jag har hört det innan så jag är rätt så övertygad om att han iaf har delvis rätt, att vi skulle må bättre med några mindre valmöjligheter. Det bästa för vår välfärd är inte 1 val -som han menar att man hade förr - eller 100 möjligheter - som vi har nu - utan någonstans däremellan. (Att hans syllogism har problem med definitionen av frihet är ett litet problem och förhoppningsvis bara av semantisk art.)

Föreläsningen var bra fram och värd att se på fram till de sista fem minuterna då han gick in på de politiska konsekvenserna av vad han har sagt. Helt plötsligt försöker han argumentera för att det är en bra idé med inkomstfördelning men det följer inte från det han sade.

En sak som jag tänkte på genom hela föreläsningen är att man också kan tolka problemet som att man saknar valet att säga ifrån sig val. Det är därför han bara har delvis rätt; när jag handlar så ser jag inte de tusentals alternativ som finns framför mig - jag har ett ganska reglerat inköpsschema och jag ändrar inte gärna på det. Att välja att följa regler och glömma bort alternativen leder då till att man slipper fundera på dem.
Citera
2009-06-01, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Jag tycker dock att det är intressant och ett mer eller mindre undermedvetet hinder för liberalism.

...

Poängen med mina exempel är att val endast blir ett problem om man gör det till ett problem.

Bara för att klargöra, ser du det verkligen som ett hinder för liberalismen (och i så fall hur då)? Din senare kommentar fick mig att tro att du kanske ändrat uppfattning.
Citera
2009-06-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Bara för att klargöra, ser du det verkligen som ett hinder för liberalismen (och i så fall hur då)? Din senare kommentar fick mig att tro att du kanske ändrat uppfattning.

Nja, jag anser att folk som resonerar som dr Schwartz, kommer se de negativa konsekvenserna av liberalism och jag tror att det finns många som resonerar på det sättet i det västerländska samhället.

Det ser jag som ett hinder för att liberalisera samhället och jag är intresserad av att diskutera hur vi ska motarbeta den synen.
Citera
2009-06-01, 01:36
Medlem
Supersmurfens avatar
Orkade inte bry mig att se föreläsningen. Jag undrar, är svaret att det ska finnas en slags statlig myndighet som ser till att vi boskap, förlåt människor bara ska ha ett givet antal valmöjligheter i olika situationer och att den myndigheten väljer dessa valmöjligheter åt oss boskap ,fan nu var jag där igen,människor?

Vi borde gå tillbaka till endast ha två statliga tv-kanaler, då slipper man alla dessa valmöjligheter!
Citera
2009-06-01, 01:56
Medlem
Citat:
Nja, jag anser att folk som resonerar som dr Schwartz, kommer se de negativa konsekvenserna av liberalism och jag tror att det finns många som resonerar på det sättet i det västerländska samhället.

Det ser jag som ett hinder för att liberalisera samhället och jag är intresserad av att diskutera hur vi ska motarbeta den synen.

Tja, det enda vi behöver göra i nuläget är att påpeka att de här upptäckterna inte medför att det är bra med statliga interventioner. Om de vill reglera något så gäller det ju inte bara att visa att det finns något problem med marknaden, det gäller också att de visar att deras lösning faktiskt är bättre. Det lär de såklart inte ens försöka bevisa - finns det någon socialliberal som någonsin gjort det? tror inte det - så vi behöver nog inte göra så mycket.
Citera
2009-06-01, 02:19
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
kött:

Jag äter inte fläsk, så det blir ofta lamm eller nöt. Jag gillar ekologikt och jag tycker att Scan brukar ge bra kött.

.

Helt off-topic, varför äter du inte fläsk? Är du muslim? Är du jude?

Helvete du vet inte vad du missar, lilla nasse förädlad till falukorv, gott som fan! Svensk köttbiprodukt när den är som bäst! Tricket är att man gör korvskivorna á la pac-man dvs man skär en skåra så att den inte blir som en liten skål när man steker dem. Falukorv kan man äta rå, medium och well-done!

Fläsk-karré är ju en höjdare på grillen!

Med fläsk har man mycket val!
Citera
2009-06-01, 02:23
Bannlyst
Citat:
typ. Han talar om valfrihet och inte frihet per se.

Det är inget hinder för liberalism, eftersom det inte finns några praktiskt genomförbara förslag utan kontraproduktiva konsekvenser, som gör att valmöjligheterna kan reduceras.

Beslutskraven du pekar på är inte knutna till marknadsfrihet utan snarare till säljarens oförmåga att förstå vad kunden vill ha. Så fort en skicklig kypare förstår att det inte är så noga hur salladen görs, så slutar han fråga och gissar.
Citera
2009-06-01, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Helt off-topic, varför äter du inte fläsk? Är du muslim? Är du jude?

Helvete du vet inte vad du missar, lilla nasse förädlad till falukorv, gott som fan!

Varför ställa sig och steka falukorv som en helidiot, när färdiggjorda köttbullar kostar bara 19-29 kronor kilot? Dålig köttkvalitet, och smaklösare än svenska McDonalds utbud. Smakar falukorv ens plast? Är det nån jävla arbetarkulturgrej att stoppa i sig sån skit eller? Fläskfile kostar förresten bara 49 kr/kilot denna vecka på ICA.
Håller dock med om att flintastek sparkar röv i sommartider.
Citera
2009-06-01, 02:32
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Varför ställa sig och steka falukorv som en helidiot, när färdiggjorda köttbullar kostar bara 19-29 kronor kilot? Dålig köttkvalitet, och smaklösare än svenska McDonalds utbud. Smakar falukorv ens plast? Är det nån jävla arbetarkulturgrej att stoppa i sig sån skit eller? Fläskfile kostar förresten bara 49 kr/kilot denna vecka på ICA.
Håller dock med om att flintastek sparkar röv i sommartider.

Du måste göra falukorven á la pac-man
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in