Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Så hans poäng är att friheten är relativ till antalet möjligheter, men att många möjligheter får oss att känna oss ofria. Typ?
typ. Han talar om valfrihet och inte frihet
per se.
Jag tycker dock att det är intressant och ett mer eller mindre undermedvetet hinder för liberalism.
Alltså, jag tror att många resonerar i på ett liknande sätt.
Argumentet emot hans logik är väl sk "Sally" personer (ur "When Harry Met Sally"). Hon vet precis vad hon vill ha och är nöjd med det endast när hon får det som hon vill.
Ett annat bra exempel på
paralysm, och hur man kommer från det, är när jag var i USA med några vänner.
I USA så får man ofta många val. Särskilt när man beställer mat.
här följer ett exempel på hur en konversation kunde gå till med en kypare:
"What would you like for starters?"
"just a sallad please"
"What type of sallad?"
"eh... normal... green?"
"we have Greek Sallad, Ceasar Sallad, Farmers Sallad or Tomato Sallad"
"eh... I'll have a.... Greek Sallad"
"would you like a dressing?"
osv. (och detta gällde för varje rätt!!)
Den första dagen så var det ganska traumatiskt att beställa mat och mina vänner blev något besvärade, men snart flöt det på.
"For starters I'd like a Ceasars Sallad, With regular Vinegrette dressing and some Rhye Bread please."
Nu fick vi plötsligt ett flyt och alla fick den maten man ville ha. Jag gillade tomatsallad istället till exempel. Kan detta appliceras på andra situationer?
När jag handlar handlar jag alltid från VI. Jag hatar "Store Brand".
I början är det kanske jobbigt om jag skulle pröva mig fram, men som tur var så kan jag, genom att tänka ett tag, lägga upp några krav och preferenser:
För frukt:
Jag gillar gröna äpplen som är ekologikt odlade. Av de 10 äppelsorter jag sprungit på så är det två som passar. Jag brukar varva.
kött:
Jag äter inte fläsk, så det blir ofta lamm eller nöt. Jag gillar ekologikt och jag tycker att Scan brukar ge bra kött.
Hur är det med Jeans?
Jo jag gillar mörka, tighta (men inte för!) som inte är lowryder. Perfekt. Jag spenderar ungefär 15 minuter att prova jeans, eftersom jag redan vet vad jag vill ha...
Poängen med mina exempel är att val endast blir ett problem om man gör det till ett problem.
Känn efter vad du vill ha istället för att oroa dig.
Jag vill ha en mobil som jag kan SMSa, MMSa och som tål att tappas, resten av valet är kosmetika.