2009-05-30, 19:33
Medlem
Kan ngon bena ut begreppet Diversifiering. Tex applicera det i tredje vrldens jordbruk. Handlar det om att utveckla sin verksamhet till ngon annan form?

Tack SB-87
Citera
2009-05-30, 19:44
Medlem
Finans.killens avatar
"Diversifiering, id om att skapa en bredd inom en fretagskoncern och drmed minska riskerna. En koncern som r en ensidig produktion diversifierar sig och skaffar fler produktionsomrden. Nyttan av diversifiering r lngtifrn klar; flera koncerner har diversifierat sig men senare gtt tillbaka till sina krnverksamheter. Knda exempel r fordonskoncernerna Volvo och Daimler-Benz som under 1980-talet diversifierade sig genom uppkp men under 1990-talet slde av dessa dotterbolag d man fann att man var tvungen att koncentrera sig p krnverksamheten."

vet inte hur det kommer in i tredje vrldens jordbruk.
men kanske att man ska odla olika grdor fr att skydda sig mot prisrrelser och missvxt fr vissa vxter?

Eller missuppfattade jag hela frgan nu?
Citera
2009-05-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
"Diversifiering, id om att skapa en bredd inom en fretagskoncern och drmed minska riskerna. En koncern som r en ensidig produktion diversifierar sig och skaffar fler produktionsomrden. Nyttan av diversifiering r lngtifrn klar; flera koncerner har diversifierat sig men senare gtt tillbaka till sina krnverksamheter. Knda exempel r fordonskoncernerna Volvo och Daimler-Benz som under 1980-talet diversifierade sig genom uppkp men under 1990-talet slde av dessa dotterbolag d man fann att man var tvungen att koncentrera sig p krnverksamheten."

vet inte hur det kommer in i tredje vrldens jordbruk.
men kanske att man ska odla olika grdor fr att skydda sig mot prisrrelser och missvxt fr vissa vxter?

Eller missuppfattade jag hela frgan nu?

Nej det tycker jag inte. Tack, ni andra fr grna fylla p...
Citera
2009-05-30, 21:16
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyboy87
Nej det tycker jag inte. Tack, ni andra fr grna fylla p...

Gtt!
Varsgod.

ven en bild hna hittar korn!
Citera
2009-05-31, 01:03
Medlem
Citat:
Kan ngon bena ut begreppet Diversifiering. Tex applicera det i tredje vrldens jordbruk. Handlar det om att utveckla sin verksamhet till ngon annan form?

Tack SB-87

Jag hller med Finans.killen om den ekonomiska betydelsen av diversifiering - men om det rr den tredje vrldens jordbruk s tror jag frmst att frgestllaren r ute efter andra delen av hans(?) svar.

Mnga forskare (bl.a. ekoomer) efterlysa ofta "ekologisk diversifiering" utifrn den stora risken med monokulturer. Dels utifrn rent ekonomisk riskspridning (om du r helt beroende av priset p en grda s kommer BNP att variera kraftig) och dels ekonomisk/ekologisk hnsyn med avseende p att stora mookulturer r rtt knsliga fr angrepp av skadedjur/bakterier/sjukdommar/etc (vilket i och fr sig ocks kan hnvisas till riskargumentet om man enbart vill se till den ekonomiska aspekten)
Citera
2009-05-31, 10:58
Medlem
Okej!

Men om man tex. eftersker orsaker till ett hushlls kade diversifiering i tredje vrlden. Kan det handla om att man avvecklar ett jordbruk fr att personerna i hushllet tjnar p att emigrera till nrliggande lnder. Detta sker perioder fr att strka sitt hushlls inkomster mer n man kan gra av jordbruket.

Tex Mamman jobbar som stderska i Saudi Arabien, sonen jobbar p fabrik i Thailand....

Jag r lite osker om ordet diversifiering r kopplat till detta. Hoppas ni vet mer n jag. Tack...
Citera
2009-05-31, 11:12
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Okej!

Men om man tex. eftersker orsaker till ett hushlls kade diversifiering i tredje vrlden. Kan det handla om att man avvecklar ett jordbruk fr att personerna i hushllet tjnar p att emigrera till nrliggande lnder. Detta sker perioder fr att strka sitt hushlls inkomster mer n man kan gra av jordbruket.

Tex Mamman jobbar som stderska i Saudi Arabien, sonen jobbar p fabrik i Thailand....

Jag r lite osker om ordet diversifiering r kopplat till detta. Hoppas ni vet mer n jag. Tack...

Jag tror jag frstr vad du menar, och jag tror att du har rtt.

Diversifiera r vl bara ett ord som alla andra, ord anvnds lite olika av olika mnniskor och i olika sammanhang.

Om man kallar "olika inkomstkllor" fr diversifiering eller ej r inte s viktigt, innebrden r densamma.
Citera
2009-05-31, 11:25
Medlem
dave0s avatar
Deversifieringen kan ocks tyda p att man vill att tredje vrlden ska bli mer sjlvfrsrjande p matproduktion istllet fr att bli beroende av import (kanske krver viss protektionism som i EU).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in