2009-05-30, 14:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 18 augusti 1960 försvann den 70-årige Erik Johansson från sitt hem i Värnamo.

Kroppen har aldrig hittats. Ej heller några som helst indikationer på vad som hade hänt den åldrige mannen kom till polisens kännedom. De misstänkte mord men så mycket mera blev det aldrig.

Detta fall är också ett av dessa fall som det har skrivits otroligt litet om. Man kan undra vad det är som styr att vissa mord blir otroligt omskrivna medans andra i stort sett ingenting? Misstänker att bl.a. åldern spelar in?

Ett försvinnande måste ha "allt" som t.ex. Helena Andersson i Mariestad 1992 och Viola Widegren i Helgum 1948.

Är det någon annan som känner till något mera om detta idag helt bortglömda och preskriberade fall vad än orsaken var till hans försvinnande?
Citera
2009-05-30, 14:31
Medlem
sphinxen_111s avatar
Kan han ha flytt landet? Alt blivit mördad och nedgrävd på någon omotiverad plats.
Citera
2009-05-30, 14:33
Medlem
Tazquas avatar
Var det inte något med att han sågs cykla vid osudden i värnamo? Eller att dom hittade hans cykel där?
Citera
2009-05-30, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Kan han ha flytt landet? Alt blivit mördad och nedgrävd på någon omotiverad plats.

Tack för visat intresse. Nu tror inte jag personligen att en 70-årig man flyr landet.

Däremot tror jag då mera på att han skulle ha blivit nedgrävd på en omotiverad plats eller att kroppen blivit sänkt i något vattendrag i trakterna av Värnamo. Alltså med sänke.
Citera
2009-05-30, 15:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant info.

Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Var det inte något med att han sågs cykla vid osudden i värnamo? Eller att dom hittade hans cykel där?

Tack för visat intresse samt tack för info.

Känner dock inte till dessa uppgifter. Har själv väldigt litet info? Har nu några mera uppgifter att komma med?
Citera
2009-05-30, 15:50
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse samt tack för info.

Känner dock inte till dessa uppgifter. Har själv väldigt litet info? Har nu några mera uppgifter att komma med?

Det är bara det jag minns för tillfället. Var min far som sa det för inte alltförlängesen. Men dessutom så kan det också vara en annan person det handlade om. Men att det var en gubbe som hade helt enkelt förvunnit handladet det om. Tror inte det var för mycket försvinnanden från Värnamo på den tiden eller över huvudtaget för den delen.
Citera
2009-05-30, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Det är bara det jag minns för tillfället. Var min far som sa det för inte alltförlängesen. Men dessutom så kan det också vara en annan person det handlade om. Men att det var en gubbe som hade helt enkelt förvunnit handladet det om. Tror inte det var för mycket försvinnanden från Värnamo på den tiden eller över huvudtaget för den delen.

Nej det tror inte jag heller Tazqua.

Det var säkert samma person som din far nämnde och ovan nämnde Erik Johansson.
Citera
2010-01-04, 21:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kreaturshandlaren Erik Johansson.

Detta har hämtats från en artikel i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning måndagen den 30 augusti 1965.

"Det är nu fem år sedan kreaturshandlaren Erik Johansson från Mossle by utanför Värnamo spårlöst försvann en fredag i slutet av augusti. Under åren som gått har det märkliga försvinnandet sysselsatt både polis och ortsbor. Alla vill ha svar på på frågan: Vad hände den gamle mannen som hade 20.000 kr i plånboken när han försvann?"

Hopp i artikeln.

"Få försvinnanden har så sysselsatt polisen som fallet med den försvunne kreaturshandlaren. Ännu fem år efter händelsen hålls affären aktuell hos polisen i Värnamo. Vid det här laget har cirka 600 människor hörts. Man har med grodmän sökt igenom Lagan, där sista spåret - fyndet av Johanssons cykel - slutar. Värnamo stad anslog 5.000 kr till grodmansletandet, men detta gav inget resultat. Johansson förblev försvunnen."
Citera
2010-08-15, 15:29
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2015-12-13, 00:34
Medlem
Gammal tråd som väcker ett nästan bortglömt minne: Under min militärtjänst 1977-78 hade jag en lumparkompis från trakten som berättade om detta försvinnande.

Enligt lumparkompisens redan då döde far, som tog upp detta när han låg för döden, hade Erik Johansson slagits ihjäl av några personer och först gömts i en brunn. Därifrån hade han en natt flyttats till, och grävts ner vid ett större vägbygge som pågick i närheten. Nuvarande väg 151 eller 153 om jag inte minns fel. Orten Fänestad nämndes också, men jag minns inte av vilken orsak.

Själva flytten från brunnen hade observerats av en bekant till fadern, som berättat detta i förtroende. Bekanten, som tyngdes mycket av vad han sett, vågade inte vittna om detta av rädsla för vad dessa personer kunde ta sig till mot honom om inte bevisen skulle räcka för en fällande dom.
Senast redigerad av N.A.Palm 2015-12-13 kl. 01:30.
Citera
2015-12-13, 13:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fänestad.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Gammal tråd som väcker ett nästan bortglömt minne: Under min militärtjänst 1977-78 hade jag en lumparkompis från trakten som berättade om detta försvinnande.

Enligt lumparkompisens redan då döde far, som tog upp detta när han låg för döden, hade Erik Johansson slagits ihjäl av några personer och först gömts i en brunn. Därifrån hade han en natt flyttats till, och grävts ner vid ett större vägbygge som pågick i närheten. Nuvarande väg 151 eller 153 om jag inte minns fel. Orten Fänestad nämndes också, men jag minns inte av vilken orsak.

Själva flytten från brunnen hade observerats av en bekant till fadern, som berättat detta i förtroende. Bekanten, som tyngdes mycket av vad han sett, vågade inte vittna om detta av rädsla för vad dessa personer kunde ta sig till mot honom om inte bevisen skulle räcka för en fällande dom.

Mycket intressant det du skriver.

Med tanke på detta stora belopp, 20 000 kr, han hade på sig vid sitt försvinnande var det troligtvis ett rånmord. Kanske var den gamle kreaturshandlaren känd för att gå omkring med stora kontanta belopp i sin plånbok. I dagens värde ca 225 000 kr.

http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4nestad

https://www.google.se/maps/place/330+12+F%C3%A4nestad/@57.1880964,13.7158077,11.13z/data=!4m2!3m1!1s0x4650eb96cfbfa9cb:0x73b35b26ccdae 448

I Fänestad bor det i dag 54 personer. Kanske fanns det ett vägbygge i denna trakt 1960-61? Kanske bodde GM där?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-13 kl. 13:36.
Citera
2015-12-13, 21:20
Medlem
Verkar inte finnas i dödboken. Åtminstone inte om han ska ha varit folkbokförd i Fänestad/Forsheda/Värnamokommun-området och i sagda ålder. Att leta efter alla Erik Johansson i Småland låter sig inte enkelt göras utan mer utförlig sökinformation. Eftersom han var sjuttio år 1960 borde han under alla omständigheter vara avliden idag, ihjälslagen eller ej. Kom han möjligen från annan ort än Fänestad?

Riksväg 153 går alldeles i närheten av Fänestad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in