2015-12-13, 22:36
Medlem
Sökning på Erik Johansson Mossle i KBs scannade artiklar ger olika fragment men tydligen har han en son vid namn Ove.
ArkivDigital har i sitt register för 1950 en Erik Natanael Johansson, född 1890-12-29. Han är kreaturshandlare och har en en son Ove. - Det är nog han.
Jag kan inte hitta honom vare sig på dödskivan (2013) eller Sveriges Befolkning 1970.
Citera
2015-12-14, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confuse-a-cat
Sökning på Erik Johansson Mossle i KBs scannade artiklar ger olika fragment men tydligen har han en son vid namn Ove.
ArkivDigital har i sitt register för 1950 en Erik Natanael Johansson, född 1890-12-29. Han är kreaturshandlare och har en en son Ove. - Det är nog han.
Jag kan inte hitta honom vare sig på dödskivan (2013) eller Sveriges Befolkning 1970.

Låter som rätt man. Har lite dålig koll på hur det funkar med dödförklaring, men borde det inte göras automatiskt. Karlen skulle ju varit 125 år gammal idag. Kan man vara obefintlig hur länge som helst? Snyggt jobbat med att hitta rätt gubbe hursomhelt confuse.
Citera
2015-12-14, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Erik Natanael Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av confuse-a-cat

Tack för denna intressanta information.

Detta är nog i stort sett helt säkert rätt person du har fått tag på.

Hans son Ove kan ev. ha varit avliden innan 1970?
Citera
2015-12-14, 18:22
Medlem
Jag har troligen någon gång på 1980-talet läst en längre tidningsartikel där Eriks fru berättar om honom och försvinnandet, jag kände genast igen fallet från min lumparkompis berättelse.

Jag har tyvärr ingen aning om år eller vilken tidning det var. Kan vara typ Allers. Hemmets Journal eller Året Runt, men även en dagstidning, eftersom jag på mitt dåvarande jobb ständigt fick tidningar av alla slag från hela landet, sända som emballage. Därför vet jag inte heller om tidningen var ny eller hade några år nacken vid tillfället.
Senast redigerad av N.A.Palm 2015-12-14 kl. 18:28.
Citera
2015-12-14, 19:42
Medlem
Sonen lever ännu idag, enligt birthday.se. Hustrun finns på Sveriges Dödbok, död 1993 och änka 31/12 1965, så tydligen blev E.J. dödförklarad. Men det är lite konstigt att han inte finns med på skivan.

Enligt fastighetsboken såldes huset 1976-12-01 och bouppteckningen skedde 1972-05-04.
Citera
2015-12-14, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur länge kan en person vara obefintlig?

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Låter som rätt man. Har lite dålig koll på hur det funkar med dödförklaring, men borde det inte göras automatiskt. Karlen skulle ju varit 125 år gammal idag. Kan man vara obefintlig hur länge som helst? Snyggt jobbat med att hitta rätt gubbe hursomhelt confuse.

Nej det gör tydligen inte det.

Jag är heller inte helt säker på hur det förhåller sig. I samband med ett annat olöst försvinnande så ringde jag Skatteverket för att fråga om registret över obefintliga. Jag fick då till svar att den person jag efterfrågade fanns där och att han även i framtiden skulle förbli i detta register för tid och evighet.

Jag trodde att ett försvunnen person per automatik blir dödförförklarad samma dag som han/hon fyller 90 år.

Är det någon som exakt vet hur det förhåller sig ang. obefintliga personer som det inte kommer att begäras en dödförklaring av?
Citera
2015-12-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det gör tydligen inte det.

Jag är heller inte helt säker på hur det förhåller sig. I samband med ett annat olöst försvinnande så ringde jag Skatteverket för att fråga om registret över obefintliga. Jag fick då till svar att den person jag efterfrågade fanns där och att han även i framtiden skulle förbli i detta register för tid och evighet.

Jag trodde att ett försvunnen person per automatik blir dödförförklarad samma dag som han/hon fyller 90 år.

Är det någon som exakt vet hur det förhåller sig ang. obefintliga personer som det inte kommer att begäras en dödförklaring av?

Det sker idag ingen automatisk gallring ur Obefintlighetsregistret.

Däremot skedde det en gallring när Skattemyndigheten inrättade en ”egen avdelning för folkbokföringen, varvid kyrkoböckerna och mantalslängderna slutgiltigt sammanfördes” från 1991.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkbokf%C3%B6ring

Citat:
Registret omfattar inte personer födda före 1920 och som folkbokförts som obefintliga före 1990. Sådana uppgifter återfinns istället i de handskrivna kyrkoböckerna som finns i kyrkoarkiven som förvaras i Landsarkiven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret
Citera
2015-12-15, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Obefintlighetsregistret.

Citat:
Ursprungligen postat av Oakvillage1
Det sker idag ingen automatisk gallring ur Obefintlighetsregistret.

Däremot skedde det en gallring när Skattemyndigheten inrättade en ”egen avdelning för folkbokföringen, varvid kyrkoböckerna och mantalslängderna slutgiltigt sammanfördes” från 1991.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkbokf%C3%B6ring

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret

Tack för denna bekräftelse! Bra att få detta bekräftat.

Det sker alltså ingen automatisk gallring och därför kan en person som skall t. ex. fylla 120 år fortfarande ligga kvar i Obefintlighetsregistret.
Citera
2016-01-01, 17:11
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Olöst försvinnande: Erik Johansson, Värnamo, 1960." -► "Kreaturshandlaren som försvann: Erik Johansson, Värnamo, 1960".

/Mod
Citera
2016-01-10, 21:24
Medlem
Citat:
Mycket intressant det du skriver.

Med tanke på detta stora belopp, 20 000 kr, han hade på sig vid sitt försvinnande var det troligtvis ett rånmord. Kanske var den gamle kreaturshandlaren känd för att gå omkring med stora kontanta belopp i sin plånbok. I dagens värde ca 225 000 kr.

http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4nestad

https://www.google.se/maps/place/330+12+F%C3%A4nestad/@57.1880964,13.7158077,11.13z/data=!4m2!3m1!1s0x4650eb96cfbfa9cb:0x73b35b26ccdae 448

I Fänestad bor det i dag 54 personer. Kanske fanns det ett vägbygge i denna trakt 1960-61? Kanske bodde GM där?
Det med vägbygget stämmer bra. En släkting till mig, nu avliden vat ute o cyklade vid bygget o när hen skulle leda görbi cykeln såg hen en sko som låg kastad i grusgropen. En liknande som den försvunne hade. Detta anmäldes till polisen men mycket mer än så hände inte.
Citera
2016-01-11, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den upphittade skon vid vägbygget.

Citat:
Ursprungligen postat av atcjoooo
Det med vägbygget stämmer bra. En släkting till mig, nu avliden vat ute o cyklade vid bygget o när hen skulle leda görbi cykeln såg hen en sko som låg kastad i grusgropen. En liknande som den försvunne hade. Detta anmäldes till polisen men mycket mer än så hände inte.

Tack för din information!

Intressant att det kom att hittas en sko som låg kastad vid detta vägbygge i en grusgrop. Dessutom en liknande som den försvunne hade haft på sig då han försvann.

Tycker det låter märkligt, att en anmälan om denna upphittade sko inte verkar ha befunnits intressant?
Citera
2016-01-11, 14:25
Medlem
Citat:
Tack för din information!

Intressant att det kom att hittas en sko som låg kastad vid detta vägbygge i en grusgrop. Dessutom en liknande som den försvunne hade haft på sig då han försvann.

Tycker det låter märkligt, att en anmälan om denna upphittade sko inte verkar ha befunnits intressant?

Jag tror inte att övriga uppgifter om vägbygget hade nått polisen.

Erik Johanssons cykel hade återfunnits i närheten av Lagan, där det också söktes med dykare bla.
Det var nog där man trodde att han fanns, då kanske inte en enstaka sko av okänt ursprung som observeras någon helt annanstans väcker något större intresse.
Senast redigerad av N.A.Palm 2016-01-11 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in