• 1
  • 2
2009-05-30, 11:20
Medlem
MrOaikis avatar
Det här kanske är närmare filosofi än ekonomi, men vad tycker ni om resonemanget kring bostadslån?

En del förespråkar amortering, men är det egentligen ett lån av den sorten? Jag ser det som att människor värderar vad de är beredda att betala för månadshyra för en viss lägenhet, och sedan räknas det om till vilket kapital som krävs för en sådan månadshyra. När någon annan ska flytta in, så görs en ny värdering av vad denne är beredd att betala i månaden. Egentligen har bostadsrätter i Sverige blivit vår version av marknadshyror.
Citera
2009-05-30, 13:42
Medlem
Amorteringens vara eller icke vara beror helt på individens riskbenägenhet. Ett sätt att minska ränterisken är att amortera. Den som vill konsumera istället för att amortera får betala priset i form av en högre ränteexponering. Ett tredje alternativ är att binda räntan och på så sätt minska osäkerheten kring räntebetalningarna. Jag ser ärligt talat inte riktigt vad din frågeställning är?
Citera
2009-05-30, 14:53
Medlem
Finans.killens avatar
Man uppnår ett själsligt lugn när man inte har några lån, "den som är i skuld är inte fri".
Därför är jag försiktig med lån till mina företag, trots att alla "förstå-sig-påare" säger att jag kan låna några % till, men jag vill inte! Vill ha ett inre lugn.

Har inga lån på hus/lägenheter, men antar att det är samma princip? Någon som inte håller med?
Citera
2009-05-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Man uppnår ett själsligt lugn när man inte har några lån, "den som är i skuld är inte fri".
Därför är jag försiktig med lån till mina företag, trots att alla "förstå-sig-påare" säger att jag kan låna några % till, men jag vill inte! Vill ha ett inre lugn.

Har inga lån på hus/lägenheter, men antar att det är samma princip? Någon som inte håller med?

Håller med helt och hållet. Har man ont om pengar ska man spara eller jobba hårdare, man ska inte betala mer - ifrån framtiden.
Citera
2009-05-30, 16:48
Medlem
Rois avatar
En till risk med hög belåning är ju att du kan mista din bostad ifall huspriserna faller. Då hjälper det inte att du har bundit räntan. Lite jobbigt ifall man inte har någon lust att delta i pyramidspel.
Citera
2009-05-31, 13:01
Medlem
c^2s avatar
Citat:

Du bor mest troligt hemma hos mor/far? . Nej men skämt åt sido och jag håller
helt klart med, håller mig också från skulder. T.ex. Måste man låna till en 2009 årsmodells bil, har man helt enkelt inte _råd_ med en 2009 årsmodells bil.
Citera
2009-05-31, 15:58
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Du bor mest troligt hemma hos mor/far? .

Förstår inte vad det har med saken din hembrännande Norrlands fjant.

Just därför så tog jag inte bostadslån som exempel, utan tog upp skulderna i mitt företaget istället.

Om du kanske skulle börja läsa inläggen istället?
Citera
2009-05-31, 16:25
Medlem
alpha-betas avatar
Att amortera är nog en bra ide. Om du har ett lån på t ex 2 miljoner, så blir räntan per år med en ränta på 3% 60 000 kr. Om du aldrig amorterar så är detta det belopp du kommer att betala för resten av ditt liv, under förutsättning att du aldrig gör dig av med lägenheten. Det kan t o m bli mer än så, räntan har historiskt varit betydligt högre än så och det kan hända igen. Om du köper lägenheten som 30 åring och har den tills du är 75 så har du betalat 2,7 miljoner i bara ränta, ganska mycket för en tillgång som är värd 2 miljoner.

det finns dessutom andra faktorer att ta med. Anta att vi får en finanskris, som i dag och att räntan drar i väg. Där står man arbetslös med i värsta fall med en ränta på 6-7%, som motsvarar en årskostnad på 120000-140000 i bara ränta...

Jag har svårt att förstå hypen kring bostadsrätter överhuvudtaget, som investering är den tämligen värdelös. Bankerna har verkligen hjärntvättat folk med detta snack om att låna billigt utan att amortera.
Citera
2009-05-31, 16:59
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Jag har svårt att förstå hypen kring bostadsrätter överhuvudtaget, som investering är den tämligen värdelös. Bankerna har verkligen hjärntvättat folk med detta snack om att låna billigt utan att amortera.
Folk måste ju bo någonstans, så ifall man inte är privilgierad med ett hyreskontrakt på orten får man slanta up istället.
Citera
2009-05-31, 17:11
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Folk måste ju bo någonstans, så ifall man inte är privilgierad med ett hyreskontrakt på orten får man slanta up istället.

Det har du helt rätt i och det är en helt rimlig argument. Jag menar snarare folks övertro på evigt stigande priser, en uppfattning om att priserna kommer att fortsätta att stiga lika mycket om de har gjort sista 10-15 åren, som gör att priserna trissas upp något ofantligt.
Citera
2009-05-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det här kanske är närmare filosofi än ekonomi, men vad tycker ni om resonemanget kring bostadslån?

En del förespråkar amortering, men är det egentligen ett lån av den sorten? Jag ser det som att människor värderar vad de är beredda att betala för månadshyra för en viss lägenhet, och sedan räknas det om till vilket kapital som krävs för en sådan månadshyra. När någon annan ska flytta in, så görs en ny värdering av vad denne är beredd att betala i månaden. Egentligen har bostadsrätter i Sverige blivit vår version av marknadshyror.

Det har i grunden att göra med om man vill vara rik eller fattig.

Den som vill vara rik amorterar så att nettoförmögenheten ökar.

Den som vill vara fattig konsumerar istället för att amortera. För dessa är amortering likställt med "onödigt sparande".

Andra resonemang som folk för handlar mest om att efter-rationalisera det beslut man redan bestämt sig för.

(OBS att jag säger VARA rik. De flesta vill BLI rika, för att sedan konsumera upp rikedomen, men det är en annan sak).
Citera
2009-05-31, 19:36
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Förstår inte vad det har med saken din hembrännande Norrlands fjant.

Just därför så tog jag inte bostadslån som exempel, utan tog upp skulderna i mitt företaget istället.

Om du kanske skulle börja läsa inläggen istället?

Norrlands--------------fjant observera även stort "N".
Men i övrigt håller jag med din filosofi om lån, om vi nu ska hålla oss till tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in