2009-05-15, 12:39
Medlem
eqsos avatar
I skarpnäcks tunnelbana finns det en uppgång som byggts men står oanvänd. Det var även snack om att eventuellt bygga ut hela linjen. Uppgången finns men enligt vad jag hört så leder den ingen vart och spåren går en bit in men inte i "tågtunnels-size". Jag har själv inte kollat på det så mycket tror iofs inte att det är så mycket att se för den delen heller... Men kanske.
Citera
2009-05-15, 16:33
Medlem
Kottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eqso
I skarpnäcks tunnelbana finns det en uppgång som byggts men står oanvänd. Det var även snack om att eventuellt bygga ut hela linjen. Uppgången finns men enligt vad jag hört så leder den ingen vart och spåren går en bit in men inte i "tågtunnels-size". Jag har själv inte kollat på det så mycket tror iofs inte att det är så mycket att se för den delen heller... Men kanske.
Den andra uppgången är väl nödutgång? Den lär ju leda ut hur som helst.
Angående tunnelbane tunneln så går det väl "service tunnlar" eller tunnlar som användes till bygget en bra bit bort.
Citera
2009-05-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Har suttit i Masmo ett antal gånger. Rulltrappsschaktet finns bredvid hisschakten bakom de låsta dörrarna med bom. Hade tillgång till nycklar som ledde in till det då jag jobbade, så en dag tog jag med mig bildförstärkare och utforskade det. Det var ingen skön upplevelse ska jag tala om, fick rysningar från ingenstans.
Det som är speciellt med Masmo är att hisshackten går spikrakt(ingen snedhiss). Hur hade de ens tänkt att det skulle se ut på toppen?
Rulltrappschacktet borde väl förövrigt vara ett av de längsta, om inte de längsta i tunnelbanan?
Citera
2009-05-16, 20:18
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Vet att det byggdes en andra plattform i Östermalmstorg.

Vid den ena uppgången finns det två rulltrappor, mellan dem (nästan längst ned) finns det låsta portar, bakom dem kommer man ned till en halvfärdig plattform som antagligen bara lämnades där.
Citera
2009-05-16, 20:39
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Vet att det byggdes en andra plattform i Östermalmstorg.

Vid den ena uppgången finns det två rulltrappor, mellan dem (nästan längst ned) finns det låsta portar, bakom dem kommer man ned till en halvfärdig plattform som antagligen bara lämnades där.
Vad har du för källa på det?
Citera
2010-03-29, 22:39
Medlem
Blocket.ses avatar
ursäkta att jag uppar hära,, men jag har faktiskt varit o härjat i masmos tunnelbanestation mycket i mina unga dagar

Går man in i tunnelbanan så har du en lång gång tills du kommer fram till glasdörrarna på vänster sida in mot spärrarna.. men rakt fram, (nu är där en kiosk öppen där igen sedan en 10 år tillbax)
Där bakom går en lååånh tramma upp,, gjutna trappsteg + några handleder.. Men när du kommer upp till slutet av trappan så har du en vägg. kommer inte ihåg om den är av plåt eller betong.. Fins en ca 600x600 dörr som är igenbommad.. Men på andra sidan så slutar trappan, och där är bara ett enormt ursprängt hål, met staket runtom.. man kan även gå upp i skogen och ta sig ner i hålet, men då kommer du ju bara som sagt till den igenbommade dörren

En bit från den ursprängda gropen i skogen finns hisschaktets topp.. vet inte om det är samma hisschakt som det som är i bruk idag, tvivlar på det.. utan jag tror detta är ett separat.. men det är såklart lockat,, kommer dock inte ihåg om det finns en lucka.. Finns också en mast brevid hisschaktet.
Citera
2010-04-01, 23:09
Medlem
RakebackZeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier
Det som är speciellt med Masmo är att hisshackten går spikrakt(ingen snedhiss). Hur hade de ens tänkt att det skulle se ut på toppen?
Rulltrappschacktet borde väl förövrigt vara ett av de längsta, om inte de längsta i tunnelbanan?

Det längsta rulltrappsshacktet finns i västra skogen.
Citera
2010-05-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
ursäkta att jag uppar hära,, men jag har faktiskt varit o härjat i masmos tunnelbanestation mycket i mina unga dagar

Går man in i tunnelbanan så har du en lång gång tills du kommer fram till glasdörrarna på vänster sida in mot spärrarna.. men rakt fram, (nu är där en kiosk öppen där igen sedan en 10 år tillbax)
Där bakom går en lååånh tramma upp,, gjutna trappsteg + några handleder.. Men när du kommer upp till slutet av trappan så har du en vägg. kommer inte ihåg om den är av plåt eller betong.. Fins en ca 600x600 dörr som är igenbommad.. Men på andra sidan så slutar trappan, och där är bara ett enormt ursprängt hål, met staket runtom.. man kan även gå upp i skogen och ta sig ner i hålet, men då kommer du ju bara som sagt till den igenbommade dörren

En bit från den ursprängda gropen i skogen finns hisschaktets topp.. vet inte om det är samma hisschakt som det som är i bruk idag, tvivlar på det.. utan jag tror detta är ett separat.. men det är såklart lockat,, kommer dock inte ihåg om det finns en lucka.. Finns också en mast brevid hisschaktet.

När jag var liten så bodde jag i masmo. en dag gick jag å morsan upp för berget där och såg det där feta ursprängda hålet och tyckte det var asballt, sen nåra år senare gick jag dit igen och då såg det helt annorlunda ut, har för mig att det var tågspår i hålet? och nu kan jag inte sluta tänka på det, så måste ta och bege mig dit och kolla!
men finns det 2 hål där uppe på masmoberget? för ena var bara ett stort hål ner i marken med staket runt, och när jag såg det andra efter nå år så var det tågrälls å shitt där
Citera
2010-05-19, 22:27
Medlem
För den som gillar övergivna Tunnelbanestationer kan jag varmt rekomendera filmen:

London's lost stations
Citera
2010-05-19, 22:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruseds
På denna sida finns lite info om Stockholms tunnelbana och planerade utbyggnationer av den.

http://w1.857.telia.com/~u85707614/docs/h.htm
Tror det är "Ormen" du menar. En cirkeltunnel runt stan. Farsan har byggt delar av den.
Citera
2010-06-26, 23:13
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifan
När jag var liten så bodde jag i masmo. en dag gick jag å morsan upp för berget där och såg det där feta ursprängda hålet och tyckte det var asballt, sen nåra år senare gick jag dit igen och då såg det helt annorlunda ut, har för mig att det var tågspår i hålet? och nu kan jag inte sluta tänka på det, så måste ta och bege mig dit och kolla!
men finns det 2 hål där uppe på masmoberget? för ena var bara ett stort hål ner i marken med staket runt, och när jag såg det andra efter nå år så var det tågrälls å shitt där

nej,, det finns bara 1 stort hål där uppe..
Och det finns inga spår i hålet..

Bara en brant ner till en låst ståldörr, och 2 staket runt hålet..
Det ena staketet är lågt, rostigt och halvtrasigt, förmodligen original från 70-talet.
och det andra är typ 2 meter högt och lite nyare..
Dock är det hål i båda staketen här och där..
Citera
2010-06-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
nej,, det finns bara 1 stort hål där uppe..
Och det finns inga spår i hålet..

Bara en brant ner till en låst ståldörr, och 2 staket runt hålet..
Det ena staketet är lågt, rostigt och halvtrasigt, förmodligen original från 70-talet.
och det andra är typ 2 meter högt och lite nyare..
Dock är det hål i båda staketen här och där..

Borde det inte vara två hål?
Tidigare i tråden sägs det ju att hisschaktet är lodrätt, dvs ingen snedhiss.
Rulltrappsschaktet är väl knappast lodrätt? Både hisschaktet och rulltrappsschaktet nedre mysnning borde ju vara ungefär på samma ställe, dvs i biljetthallen. Då borde ju de övre mynningarna ligga en bit från varandra ifall det ena scaktet är snett och det andra lodrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in