Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Som jag ser det förespråkar kapitalism individuell kamp, en tävling mot de andra.
Det är mer komplicerat än så... kapitalism förutsätter i regel en stor grupp människor som inte har annat val än att vara löntagare. Som sådana arbetar de i en hierarkisk och auktoritär apparat där de är blott slavar. Det ligger en djup ironi i att så många som är liberaler och libertarianer finner detta vara helt i sin ordning.
Men det är iallafall inte alls så att 'kapitalism' - hur vi än varierar våra definitioner - främjar generell individualism. Kanske snarare tvärtom.
Citat:
Nu är inte skolan kapitalistisk, ni behöver inte heller säga att den är super vänster osv. om just det inte är väldigt viktigt för er slutsats. För mig är det dock tydligt att skolan fostrar elever in i en "ensamvärld" man lär sig passa in i det kapitalistiska och någorlunda social-liberala systemet. Detta betyder inte att en fostran in i en kommunistiskvärld är bättre. Kan man inte fostra barn till ett mer grupp och hjälpsam-tänk istället, eller stämmer inte detta överens med dagen kultur eller moral eller vad det nu är. Att säga att fostran är "tvång" är ingen ide, då det är en "nödvändig" och alltid närvarande.
När det gäller denna värld - människor i små grupper - så är jag personligen och i praktiken extrem individualist. Detta är på det personliga planet, och handlar inte så mycket om individualism i form av vinstmaxiering, egoism och andra krassa ting. Det handlar mer om att få tänka själv.
Här tror jag inte heller att 'kommunism' är unikt 'kollektiv'. Även i våra västerländska samhällen vill man ha elever till en hanterlig grupp, där få utmärker sig.
Citat:
Till viss del gillar jag kapitalism och liberalism men är den egoism och jag-fokus en produkt AV kapitalism (alltså kapitalism vill detta för att det är bra för systemet) eller är det "vi" som valt detta själv just för att kapitalism tillåter oss?
BaalZeBub svarar till viss del på detta, att vi faktiskt inte riktigt passar in i detta, om jag förstod rätt. Men vad säger du om detta "krig", är det bra, nödvändigt? Kan det inte undvikas eller är detta "krig" konstant, vad man än gör?
Med egoism och jag-fokus menar jag i detta fall inte eg. individualism i form av att tänka själv eller välja sitt eget liv. Snarare tänker jag på att man handlar för att själv få maximal status eller maximerar sin levnadsstandard. Detta sker i konkurrens med andra, och ter sig iallafall för mig som ytterligt futtigt och meningslöst. Det är mer naturligt för en person som har god förmåga att t ex lösa problem, att komma med bidrag som kan vara till nytta för hela gruppen.
Det 'krig' som förloras handlar t ex om att tvinga den som vill bota sjukdomar, att endast göra detta om det ger vinst. Man ska ge 'rätt signaler' på marknaden och bara kortsiktigt tänka på pengar. Den som har andra ambitioner, tänker mer långsiktigt och vill andra väl handlar 'fel' - är inte 'rational economic man'. Och det strider mot den mänskliga naturen att tvinga in männisor i en sådan marknadsekonomisk krasshet.
Jag menar att hur man än försöker, så är vi människor inriktade på att bo i en liten by eller ingå i en klan, med några hundratal personer. Bor vi i en stad med miljoner invånare så kan vi inte begripa den annat än genom att omvandla den till en liten by i våra sinnen.
Citat:
Det sista stycket var intressant, tror du världen skulle vara bättre om man "naturligt" tillät "korruption, rasism, centerism" att existera, att dessa ting skulle få människan att må bättre och nödvändigt vis inte leda till "riktig" korruption, rasism, centerism, eller ser du detta som bra och naturligt?
Jag ser det som betydligt mer 'bra' och 'naturligt' än de som är i konstant krig mot det. För att få bort alla myter om att detta skulle vara frågan om 'vänster' så kan vi se till eliten i våra västerländska samhällen.
Det som utmärker t ex högern i USA är en mycket stark känsla för community i den lilla staden. Det handlar om sammanhållning, moralisk och etisk kontroll ( bort med porr i den lokala butiken!).
Jämför med en mellanstor svensk stad. Stadens elit samlas i föreningar som rotary, hembygdsföreningar m.m. De har en stark kollektiv känsla för bygden. De underhåller kontakter som gör att de hjälper till att fixa jobb åt varandras barn. Det är fullkomligt naturligt men kan bekämpas med namn som korruption och svågerstyre. På samma sätt finner människor en naturlig etnisk sammanhållning, som också den ofta misstänkliggörs.