2009-05-28, 19:22
Medlem
Octavianuss avatar
Vet inte om detta inlägg kommer i rätt avdelning.
Men, jag har planer på att skriva en kokbok, och behöver då ett bra program för att göra den i. Kollade lite på adobes hemsida om InDesign, och det verkade bra.

Så är det ett bra program, eller finns det bättre?

Jag skulle vilja ha de videotutorials de har man kan se online, men på datorn. För där jag ska sitta och jobba, kommer jag inte ha tillgång till internet. Andra bra tips på hur jag ska lära mig, och tutorials osv mottages tacksamt. (lagligt eller olagligt spelar ingen roll).
Citera
2009-05-28, 19:30
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Vet inte om detta inlägg kommer i rätt avdelning.
Men, jag har planer på att skriva en kokbok, och behöver då ett bra program för att göra den i. Kollade lite på adobes hemsida om InDesign, och det verkade bra.

Så är det ett bra program, eller finns det bättre?

Jag skulle vilja ha de videotutorials de har man kan se online, men på datorn. För där jag ska sitta och jobba, kommer jag inte ha tillgång till internet. Andra bra tips på hur jag ska lära mig, och tutorials osv mottages tacksamt. (lagligt eller olagligt spelar ingen roll).

Absolut. Du har massor av bra funktioner, flödestext och möjligheter att skapa mallar för sidorna. Någon tutorial känner jag dock inte till, tyvärr.
Citera
2009-05-28, 19:33
Medlem
systems avatar
Indesign är ett utmärkt program för ditt ändamål.

En bra start för nybörjaren kan nog vara att lägga ett par hundra på en lättbegriplig bok, exempelvis någon av dessa.

Sedan är det heller inte fel att ta en titt på programmets inbyggda hjälp (vilket många verkar glömma).
Citera
2009-05-28, 20:32
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Indesign är ett utmärkt program för ditt ändamål.

En bra start för nybörjaren kan nog vara att lägga ett par hundra på en lättbegriplig bok, exempelvis någon av dessa.

Sedan är det heller inte fel att ta en titt på programmets inbyggda hjälp (vilket många verkar glömma).

hmm, ok.

Antar att du har rätt med att köpa en bok. Vilken skulle du rekomendera av de där?
Citera
2009-05-28, 20:37
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
hmm, ok.

Antar att du har rätt med att köpa en bok. Vilken skulle du rekomendera av de där?
Jag har bara erfarenhet av en (”Allt i en bok InDesign CS3”), så hur den står sig mot de andra kan jag inte uttala mig om. Men den funkar, om man inte tror att den ska ge en allt. Den skrapar på ytan och öppnar upp för egna experiment. Skiva med övningsexpempel medföljer.
Citera
2009-05-28, 21:16
Medlem
InDesign är ganska lätt att lära sig...

Införskaffa det och börja klicka runt... Är du normalbegåvad så kommer du fatta hur det fungerar ganska snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in