Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klauz
Tjenare!

Letar efter fyra spel som jag och mina polare lirade när vi var små!

Spel nr.1:
Man var upp till tre, tror jag, vikingar/krigare. Spelet var linjärt i den mening att spelarna var på vänstra sidan och gick mot höger där fienderna kom. Man kunde spela med en, kanske två om jag kommer ihåg rätt, kompisar. En av krigarna hade svärd, den andra en yxa och den tredje, om det nu var tre, hade något annat vapen. Spelet var tecknad stil och var troligtvis till super nintendo, men kan ha varit någon annan liknande konsol.

Spel nr. 2:
Man var en krigare som skulle kämpa sig igenom olika banor. När man klarade banorna så, på något sätt, befriade man städer som man sen skulle sköta om och, om jag inte minns fel, bygga olika saker i. Befolkningen i städerna kunde bli ledsna eller glada osv. Detta spel var också 2d och kameravyn från sidan när man var inne i en bana, och när man var ute i kartläget, där man såg sina städer, var vyn uppifrån. Troligtvis till super nintendo.

Spel nr. 3:
Detta spelet kallade jag och en kompis "paketspelet". Man kunde spela två tillsammans och man gick runt i olika världar som man transporterade sig mellan genom portaler och samlade paket, tror jag. Det fanns ingen karta, så om man hade otur kunde man tappa bort den man spelade med. Detta var troligtvis till nintendo 8-bitars, men kan varit annan konsol med liknande grafik.

Spel nr. 4
Detta var ett pusselspel till PC. Man var en mus som skulle fixa ihop en bana så att en fet blå katt dog i slutet. Det var liksom en dominoeffekt av saker som skulle hända, och uppgiften som spelare var att bygga banan på ett sånt sätt att katten, i slutet av kedjereaktionen, fick något i huvudet eller ramlade ner i något hål eller liknande.

Förlåt för klena beskrivningar, men minnet från så tidiga år är ganska begränsat.
Spel nummer 3 låter som att det kan vara Toejam & Earl till Sega Megadrive? Man kunde spela två spelare i det, och man samlade paket som hade olika specialeffekter när man öppnade dom. Samt att man skulle samla ihop delarna till sitt rymdskepp (tror det var 5 eller 6 delar totalt) som hade spridits på vissa av banorna.
Citera
2014-08-09, 12:10
Medlem
Citat:
Tjenare!

Spel nr. 4
Detta var ett pusselspel till PC. Man var en mus som skulle fixa ihop en bana så att en fet blå katt dog i slutet. Det var liksom en dominoeffekt av saker som skulle hända, och uppgiften som spelare var att bygga banan på ett sånt sätt att katten, i slutet av kedjereaktionen, fick något i huvudet eller ramlade ner i något hål eller liknande.

Detta är nog Sid & Al's Incredible Toons .

Edit: Fler screenshots
Senast redigerad av IYKK 2014-08-09 kl. 12:14.
Citera
2014-08-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Någon som vet vad spelet på skärmen heter?
http://oi59.tinypic.com/2jbjddt.jpg

Kan det vara en gammal version av Tera?

Min fråga!
Jag söker ett spel som jag har för mig heter Sin, men efter otaliga sökningar hittar jag inget.
I spelet är man en man som liknar Johnny Bravo fast med mörkt hår i hästsvans, och man går runt och skjuter som en galning. Spelet är ett FPS spel, och under introt i början åker man någon form av helikopter för att skjuta ihjäl såväl människor på ett tag som vita duvor.
Man öppnar även dörrar på U.

Någon?
Senast redigerad av NetherPanda 2014-08-09 kl. 14:45.
Citera
2014-08-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetherPanda
Kan det vara en gammal version av Tera?

Min fråga!
Jag söker ett spel som jag har för mig heter Sin, men efter otaliga sökningar hittar jag inget.
I spelet är man en man som liknar Johnny Bravo fast med mörkt hår i hästsvans, och man går runt och skjuter som en galning. Spelet är ett FPS spel, och under introt i början åker man någon form av helikopter för att skjuta ihjäl såväl människor på ett tag som vita duvor.
Man öppnar även dörrar på U.

Någon?

Är det detta du tänker på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sin_(video_game)

Finns i så fall uppföljare på Steam, Sin episodes: Emergence. Blev bara en episod men jag tyckte det var helt ok. Tror man får originalet med när man köper det där.
Citera
2014-08-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Är det detta du tänker på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sin_(video_game)

JAPP! Ty!

Jag måste ju vara efterbliven på att söka -.-'
Citera
2014-08-11, 15:37
Medlem
Citat:
Tjenare!

Spel nr.1:
Man var upp till tre, tror jag, vikingar/krigare. Spelet var linjärt i den mening att spelarna var på vänstra sidan och gick mot höger där fienderna kom. Man kunde spela med en, kanske två om jag kommer ihåg rätt, kompisar. En av krigarna hade svärd, den andra en yxa och den tredje, om det nu var tre, hade något annat vapen. Spelet var tecknad stil och var troligtvis till super nintendo, men kan ha varit någon annan liknande konsol.

Spel nr. 2:
Man var en krigare som skulle kämpa sig igenom olika banor. När man klarade banorna så, på något sätt, befriade man städer som man sen skulle sköta om och, om jag inte minns fel, bygga olika saker i. Befolkningen i städerna kunde bli ledsna eller glada osv. Detta spel var också 2d och kameravyn från sidan när man var inne i en bana, och när man var ute i kartläget, där man såg sina städer, var vyn uppifrån. Troligtvis till super nintendo.

Spel nr. 3:
Detta spelet kallade jag och en kompis "paketspelet". Man kunde spela två tillsammans och man gick runt i olika världar som man transporterade sig mellan genom portaler och samlade paket, tror jag. Det fanns ingen karta, så om man hade otur kunde man tappa bort den man spelade med. Detta var troligtvis till nintendo 8-bitars, men kan varit annan konsol med liknande grafik.

Spel nr. 4

Förlåt för klena beskrivningar, men minnet från så tidiga år är ganska begränsat.

Spel nr två är nog ActRaiser. Om spel nummer 2 inte är lost vikings så kan det vara Golden Axe också.
Citera
2014-08-12, 20:41
Medlem
Tjenare fb!

Försökt hitta ett spel nu ett tag men har inte haft någon vidare framgång... Ska försöka beskriva det på bästa sätt. Finns mängder med olika varianter men man styr en platta längst ner på skärmen och målet är att slå sönder alla klossar på banan med hjälp av en boll som studsar från plattan, upp mot klossarna, ner mot plattan igen osv osv. Vissa av dessa spel var lite mer utvecklade än andra, med mycket specialgrejor som större platta, mindre platta, brinnande boll, flera bollar osv... Antar att dessa spel har något form av samlingsnamn men kan inte komma på det.

Tack på förhand!
Citera
2014-08-12, 20:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiveInEveryBreath
Tjenare fb!

Försökt hitta ett spel nu ett tag men har inte haft någon vidare framgång... Ska försöka beskriva det på bästa sätt. Finns mängder med olika varianter men man styr en platta längst ner på skärmen och målet är att slå sönder alla klossar på banan med hjälp av en boll som studsar från plattan, upp mot klossarna, ner mot plattan igen osv osv. Vissa av dessa spel var lite mer utvecklade än andra, med mycket specialgrejor som större platta, mindre platta, brinnande boll, flera bollar osv... Antar att dessa spel har något form av samlingsnamn men kan inte komma på det.

Tack på förhand!

Break Out var det första sådana spelet (förövrigt delvis skapat av en av Apples grundare, The Woz) .
Så jag brukar kallade det för break out-kloner om jag pratar om andra liknande spel.

EDIT: Ett enkelt sätt att spela en break out-klon är att göra en google image search på "Atari Breakout"
Citera
2014-08-12, 20:50
Citat:
Tjenare fb!

Tack på förhand!
"Brick Breaker" alt. "Brick Breaker games" är nog en sorts samlingsnamn. Kanske.
Citera
2014-08-13, 15:08
Medlem
Citat:
Tjenare fb!

Tack på förhand!

Kan det vara Dx-Ball?
Citera
2014-08-14, 21:59
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Har googlat som en retard men verkar inte kunna hitta något, hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag letar efter ett relativt gammalt futuristiskt RTS spel. Det som var häftigt med detta spel var att man kunde bygga och sedan aktivera någon typ av sköld runt basen. Det var det som utmärkte sig mest. Rätt diffust, ja... Är det någon som har en idé?

Google lvl 100!

Här är spelet - om det är någon annan som sökt/söker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Perimeter_%28video_game%29
Citera
2014-08-14, 22:49
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Google lvl 100!

Här är spelet - om det är någon annan som sökt/söker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Perimeter_%28video_game%29
då får du gärna använda din google lvl till att finna detta spel,

allt jag kommer ihåg är att man är på en annan planet med väldigt mycket sand, det är inte animerad grafik, snarare åt det realistiska hållet. har för mig det är ett point and click spel.

minns jag inte helt fel så är det en robot som ser ut som en lång tusenfoting som man måste laga genom att hitta verktyg. den befinner sig ute i öknen, mycket möjligt att man inte kunde gå ut i öknen under en viss tid utav spelet för den jagade en. och sen gick den sönder eller något sånt.

utöver det finns det massa minipussel men kommer tyvärr inte ihåg fler

f.ö till pc, över 10 år gammalt
Senast redigerad av pozie 2014-08-14 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in