När jag spelar spel, spelar jag för att bli bäst. Jag kan inte lira singleplayer spel eller liknande, då jag det känns som "slöseri av min tid" (visst fan slösar man tid på multiplayer spel också, men det verkar inte riktigt ha gått upp för min hjärna).
Det jag värderar högst i ett spel är skill-cap. Alltså, hur bra kan man bli på spelet, hur stor skillnad är det på en bra spelare och en JÄTTE-bra spelare? Självklart ska det vara kul att lira också, men dessa två poäng brukar gå hand i hand för mig.
Listan blir väll såhär, i någon form av rang-ordning, "bäst" överst:
Tribes Ascend: http://www.tribesascend.com/
[i]Tribes 1 är nog det "svåraste" (läs högst skill-cap) spelet jag någonsin spelat. Om Tribes Ascend kommer i närheten av detta, då jävlar kommer skiten träffa fläkten. Släpps i början på nästa år.
Quake live: www.quakelive.com
(Helt gratis, men lite sent o komma in i nu kanske.. men quake har ju alltid varit fps'ens fps. Sjukt snabbt, sjukt svåra rörelsemoment (bugg i fysikmotorn gör att du kan accelerera "för fort"), och sjukt krävande aim-mässigt.
Starcraft 2
Behövs nog ingen förklaring. Är väll största e-sports spelet just nu kan jag tänka mig
Bloodline champions: http://www.bloodlinechampions.com/
Gratis. Som någon skrev tidigare, typ WoW, fast "mycket mer skill", samt utformat som ett "e-sport spel". Aim, lagarbete, mindtricks osv behövs. Diggar det inte så mycket själv, men klart det ska vara med på listan.
Heroes of Newerth:
Gratis. Om man ska ta ut en av alla MOBA spel och säga att "detta är bäst" så blir det nog HoN. Snabbare än DotA, men alla skillmoment kvar. Om man jämför med LoL så ser jag LoL som ett förenklat och nerdummat HoN. Inget fel i detta, förutom att skill-cap'en känns högre i HoN.
Counter-Strike
(ah yes, måste vara med på listan. börjar väll bli en aning lite gammalt)
Fifa
Hatar detta spel då jag hatar fotboll, men av vad jag hört från vänner, samt sett, så kan man faktiskt bli sjukt bra på det, vilket ger en plats på min lista.
Om detta inte är vad du letar efter föreslår jag The Sims, Minecraft och gamla goda Black & White