Citat:
Ursprungligen postat av LadyT
Du har helt rätt. Dock blir det ju lite tråkigt för oss som trots allt lärt oss ett och annat när filmskaparna är lika okunniga idioter som de som tror att allt i Gladiator är sant. Det blir en tråkig kumulativ effekt när idioter tar lika idiotiska författares/filmskapares flagranta fel för sanning.
Jag vet inte om jag uppfyller kriterierna för "oss som har lärt oss ett och annat", men jag tycker inte nödvändigtvis det blir tråkigt om något uppenbarligen är felaktigt, och jag förstår faktiskt inte varför det på något sätt blir tråkigt för någon annan heller.
Citat:
Misstag kan alla göra och när det gäller fenomen som vi inte har särskilt mycket kunskaper om är det naturligtvis fritt fram för tolkningar. Men är det för mycket begärt att låta någon kunnig person korrekturläsa manus, för att åtminstone slippa de största felaktigheterna? Det kan ju till och med göra konstverket bättre.
Men är inte dessa "felaktigheter" där just av en anledning? Ditt resonemang antar ju att manusförfattarna gör sitt allra bästa för att uppnå historisk korrekthet men faller platt p.g.a. okunskap. Vid en del av de stora filmerna som behandlar historiska händelser finns ju också experter på plats, och vi får anta att dessa pekade ut de "fel" som fanns med i manus, men i slutprodukten finns felen kvar. Vore det inte mer naturligt att anta att dessa faktiskt finns där av en anledning? Och är det inte möjligt att den konstnärliga visionen som regissören eller manusförfattaren har förstörs om de måste följa historisk korrekthet? Du säger att "det kan till och med göra konsterverket bättre", men är du inte öppen för den motsatta möjligheten, nämligen den att konstverket kan bli sämre?