Citat:
Ursprungligen postat av Oliver.G
min crescent compact har fått en del problem på sista tiden och jag hade tänkt rusta upp den till sommaren, men jag vet inte hur jag ska gå till väga. jag har inte mycket erfarenhet gällande motorer och jag vet inte vad de olika delarna sitter så förklara gärna.
Jag har en 3-växlad sachs motor.
växlarna har blivit väldigt svåra att träffa och 2:an och 1:an hoppar av ibland.
kicken funkar inte längre den går bara löst och flyger inte tillbaka när jag sparkat ner den. och på sistone har den börjat snurra när jag rullar mopeden bakåt.
jag har knäckt fotpinnen. är det någon som vet vart man kan få tag på en ny?
Jag kommer att börja med att svara på frågorna som jag "hittar" annars skulle du inte orka läsa alltdu kan göra med din moppe! (Fråga gärna fler "rakt på sak" frågor om du vill!)
1. Anledningen till att växlarna är svåra att få i ej stannar kvar på drivläge beror förmodligen på att den stått såpass länge att oljan har förlorat effekten den ska ha på din växellåda. Byt olja i den, 10-40 Ws ska du ha! Du kommer hitta en plastplugg på någon sida av motorn, där häller du i ny olja. Men INNAN du gör detta så måste du tappa ur oljan ur lådan. Detta gör du genom att först varmköra moppen så att oljan blir mer lätt arbetad, sen lossar du på en liten bult under motorn (Brukar märkas vilken som är den efter lite logiskt tänkande) oxch låter oljan rinna ut i en liten flaska eller liknande. Och med tanke på att den har stått ett tag så kan du hälla i kanske 1 dl mer än vad du får ut (Du får luta den åt olika håll ganska kraftigt för att få ut allt) självklart så ska bottenbulten vara dit satt ordentligt innan du häller i ny olja... (Om du har svårt att hitta oljan så går du till närmaste mcbutik och säger att du vill ha växellådsolja till en tvåtakts motor med 10-40Ws (Ws betyder viskositeten och det anger hur trögflytande en olja är. Dästo lägra värde desta trögare utrinning)
2. Anledningen till att din kick inte hoppar tillbaka är för att "kickfjädern" har gått av/ hoppat ur, detta åtgärdar du genom att ta av ena motorblcket och titta hur det ser ut. (detta kanske inte du bör göra?) Jag förmodar att du hör att "motorn går runt" men om du inte hör det när du kickar och det är superlätt att kicka så bör du nog byta kolv & kolvringar då du har förlorat kompresionen i motorn och detta leder till att den kommer bli skitsvår att få igång. Detta åtgätdar du genom att plocka av cylindern (Den stora metallklumpen med massa kylflänsar som sitter fast med 4 muttrar och har en elkabel plcaerad på sig) Ta bort elkabeln, då kommer du se ett tändstift en avlånf sak som är vit som är gjord av porslin den tar du också bort. nu lossar du på dem 4 muttrarna och sedan så kommer du att märka att topplocket är löst och du kommer nu få en möjlighet att ta av detta. Det är bara att vicka och knacka löst med handen mot den så kommer du kuna dra av den från dem 4 bultarna. Sedan gör du samma sak med cylidern men denna kan sitta lite hårdare men det är bara att vicka och kancka lite löst med handel så kommer den ge sig. Här ifrån så kanske en lite kunnigare kompis bör ta över. Säg att du vill höra om cylindern ser fin ut. Fråga hur LOPPET ser ut. Fråga om TOPPLOCKET är skadat. Fråga om kolven är repig eller skadad (Det är den som kommer dingla på en "arm" när du plockat av cylindern) Och från dessa frågor så bör din kompis kunna konstatera vad du bör göra.
3. Vad jag vet så finns det ingen fotpinne på dessa, endast en enda lång "brygga" som är fastdragen under motorn. Känner du någom som har tillgång till svets och grundläggande kunskaper om hur den fungerar och om du visar upp delen som görmodligen har gått av och visar vart den bör sitta så kommer svetsaren fixa det på nolltid. ( Det går ju även självklart utmärkt att köpa nya: Fotbrygga till compakt helt enkelt.) dessa återfinner du hos närmsate MC-shop.
Mvh. Murre